Beleer probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quincywerink

Beleer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 21:34

Hallo

Mijn vriendin en ik hebben een aantal bijrijdpaarden bij iemand. 3 daarvan zijn nog jong en zijn we mee bezig met beleren. Het zadel en hoofdstel vinden ze prima en zijn ze niet bang meer voor, maar als we nu dus willen gaan leunen of druk zetten op een beugel doen ze hun oren in de nek en willen trappen naar degene die aan de beugel zit als we erop hangen vinden ze het niet heel erg meer. Dit hadden we eerst niet met ze maar nu sinds vandaag wel. Nu vragen wij ons af of dat komt dat we misschien iets te snel gaan ofzoo? Of dat het misschien met het zadel te maken kan hebben?
Alvast bedankt voor de hulp!!

saddledancer

Re: Beleer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:38

Ik denk dat je er het beste een ervaren instructrice of trainer bij kan Halen. Beleren is niet zomaar iets dat je 'even' doet, als je het verkeerd aanpakt heeft dat beestje daar de rest van zijn Leven last van!
niet aanmodderen, maar begeleiding regelen.

mlaverspeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:39

Zou inderdaad hulp inschakelen

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:44

Begrijp ik hieruit dat alle drie de paarden dit gedrag vertonen?

Ik ga zeker mee met het advies van hierboven. Wij kunnen van hier uit niet beoordelen waar het vandaan komt, het kan pijn zijn, verkeerd zadel, verkeerde aanpak, verkeerde manier van hangen, echt van alles! Vraag een meer ervaren iemand om het te doen of jullie hierin aan te sturen. Op die manier voorkom je dat de paarden verkeerde dingen aanleren.

Succes nog!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 07:38

Stap altijd op met een opstapje ,voor de rest hulp erbij halen, het feit dat je hier moet vragen om oplossingen zegt dat je zelf niet kundig genoeg ben om een jong dier zonder te verpesten op te beleren,
Het gaat nu al mis en iets wat er mis gaat is heel moeilijk weer goed te krijgen, er zijn al genoeg verpeste paarden dus doe het niet of doe het met begeleiding

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 07:47

Als alle 3 dat gedrag vertonen doen jullie iets fout.
Beleren is de belangrijkste start van een paard dus haal iemand met ervaring erbij.

quincywerink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 08:08

Wij hebben verder met de pony's nog niks gedaan het enige wat wij hebben gedaan is druk op de beugel met onze handen en dat vinden ze dus niet leuk verder het hangen doen wij met een opstapje of een beentje

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:09

De reactie van het paard (doen ze het allemaal?) kan met het zadel te maken hebben inderdaad. Een niet passend zadel kan pijn en drukplekken veroorzaken, door er nog meer druk op te leggen krijg je reactie. Trappen is best een heftige reactie in mijn ogen en blijkbaar gaat er iets goed mis.

Daarnaast kan het inderdaad ook zijn dat jullie te snel gaan. Paarden hebben tijd nodig om alles te verwerken.

Hoe oud zijn de paardjes? Dat is ook nog iets om rekening mee te houden.

En kennen ze longeren? Stemcommando's?

Wat mij erg verstandig lijkt, en dat geeft de rest hier ook aan, is dat jullie er iemand bij halen die verstand heeft van beleren van een paard. Je leert ze eerder iets fouts aan dan iets goeds en deze fase is erg belangrijk voor het inrijden later.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:02

quincywerink schreef:
Wij hebben verder met de pony's nog niks gedaan het enige wat wij hebben gedaan is druk op de beugel met onze handen en dat vinden ze dus niet leuk verder het hangen doen wij met een opstapje of een beentje

Het op de beugel hangen is een hele grote stap voor een jong paard, omdat het opeens 'druk' geeft op de rug, en ook nog maar eens aan 1 kant.
zoals ik eerder gezegd heb, hulp erbij halen. Dit klinkt niet alsof jullie echt weten wat je aan het doen bent, en dat is verder niet banketstaaf bedoelt, maar dat kan alleen maar voor problemen zorgen.

TomDm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:00

Lopen de paarden ontspannen door de rug onder het zadel of spannen ze zich nog op? Als het paard zich immers nog niet loslaat gaan ze waarschijnlijk ontploffen bij nog meer druk. Het kan vanzelfsprekend aan het zadel liggen moest dit echt heel slecht passen. Verder zou ik ook aanraden dit echt professioneel te laten begeleiden en niet door de eerste de beste. Dit wil zeggen dat het waarschijnlijk best wat geld mag kosten. Beter zou dan een slecht geleerd paard, als je hierin fouten maakt kun je die heel moeilijk rechtzetten.

quincywerink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 19:48

Het is ons al gelukt om de paarden te beleren we hebben een nieuw zadel gekocht dus daar lag het hoogstens een beetje aan en wij moesten wat meer laten zien dat wij de baas waren ze doen het nu alledrie super bedankt voor alle reacties :))

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:25

quincywerink schreef:
Het is ons al gelukt om de paarden te beleren we hebben een nieuw zadel gekocht dus daar lag het hoogstens een beetje aan en wij moesten wat meer laten zien dat wij de baas waren ze doen het nu alledrie super bedankt voor alle reacties :))

Een nieuw zadel en die past voor alle 3 ?
Wat is eigenlijk de voor bereiding geweest naar her zadelmak maken?
Ook moet je geen baas spelen over een paard, ik zou als ik jullie was wat meer gaan verdiepen in het wezen paard, dan gaat het zadel mak maken vaak ook wat beter en fijner zeker voor de paarden

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 22:03

Klinkt niet alsof het beleren juist gaat... Hoop voor jullie dat je niet over een tijdje als ze wat sterker zijn ineens enorme probleempaarden hebt...