Concrete tips wijken voor rechterbeen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarlotteG

Concrete tips wijken voor rechterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 20:20

Hoi allemaal,

Tijdens het wijken voor het rechterbeen loop ik tegen een probleem aan. Hij gaat van voren opzij, maar neemt zijn achterhand niet mee. Hij blijft niet parallel aan de hoefslag. Wijken voor het linkerbeen doen we echter wel netjes.

Als wij het wijken inzetten voor het rechterbeen wenden wij op de korte zijde af. Eerst maak ik hem recht en vervolgens leg ik mijn rechterbeen aan. Vaak voel ik de voorkant dan opzij gaan, maar de achterkant komt niet mee. In dat geval stopt mijn hulp en zet ik hem weer recht met mijn buitenteugel. Daarna probeer ik het opnieuw.

Ik had echter verwacht dat hij, net als op de andere hand, dan vanzelf door zou hebben dat hij recht moet blijven. Maar we blijven maar 'een beetje aanklooien' met dat wijken voor het rechterbeen.

Wij hebben ook al geprobeerd de achterhand bij te tikken, maar hier word hij alleen maar heel heet van en gaat kortere passen zetten waardoor er niks meer van wijken terecht komt.

Naar mijn idee zou het helpen als ik vanuit de bocht na de korte zijde een schouderbinnenwaarts kan inzetten. Dat is het gevoel wat ik een beetje wil krijgen. Maar op de een of andere manier kan ik die kont niet bedienen op de rechterhand en gaat de voorhand altijd eerst.

Wie heeft er concrete, bruikbare tips voor ons?
P.S.: We hebben les waarin we dit behandelen, maar de visie van anderen kan nooit kwaad lijkt mij.

Simpelman

Re: Concrete tips wijken voor rechterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:31

Voor de goede orde:
Wijken voor het rechterbeen wil zeggen dat de voorhand rechtdoor gaat en de achterhand "omslaat" naar buiten.

Dit leer je aan door in stap op een volte naar rechts te gaan en de volte steeds kleiner te maken, voortdurend rustige druk uitoefenend met je rechterkuit, je binnenhand vragend omhoog.
Op een gegeven moment wordt de volte zo klein dat je paard alleen nog maar de achterhand om kan zetten.
Het valt weg over de achterhand.
Je hebt nu een wending om de voorhand gemanipuleerd.
Dit beloon je en je stopt met deze oefening.

Morgen weer een keer, belonen en klaar.
Daarna ga je het meer en meer op een rechtere lijn proberen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:37

Simpelman, ik denk dat ze wijken voor de kuit bedoeld zoals het in de proeven voorkomt, waarbij dus het gehele paard opzij moet gaan.

Ts, ik vind het geheel onlogisch om op het moment dat hij het nog niet helemaal begrijpt recht te stellen en opnieuw in te zetten. Daar gaat imo geen enkele corrigerende werking vanuit omdat je op het moment dat hij niet doet wat hij moet doen op jouw hulp, jij een andere hulp gaat geven. Ik zou dus de schouder meer begrenzen maar ondertussen de beenhulp vasthouden zodat je hem stimuleert een andere reactie te geven op die beenhulp. Daarnaast kan het helpen (vooral als het over de schouder vallen voortkomt uit onbalans) om veel kleiner/langzamer te gaan draven, zodat hij tijd heeft om bewust te zijn van de beweging die hij maakt. Meer nuttigs kan ik er niet van zeggen zonder jullie te zien. Algemeen kan ik wel nog zeggen dat ik opvallend vaak zie dat mensen hun paarden blokkeren in het wijken door te veel teugelhulpen te gebruiken, bijvoorbeeld teveel aan de binnenteugel zitten blokkeert het binnenachterbeen en dat men nogal eens scheef wil gaan hangen wat zorgt voor onbalans en een paard dat niet meer zijwaarts durft te gaan. Maar nogmaals, heel algemeen en niet gebaseerd op jouw verhaal.

MarlotteG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 20:41

Simpelman schreef:
Voor de goede orde:
Wijken voor het rechterbeen wil zeggen dat de voorhand rechtdoor gaat en de achterhand "omslaat" naar buiten.

Dit leer je aan door in stap op een volte naar rechts te gaan en de volte steeds kleiner te maken, voortdurend rustige druk uitoefenend met je rechterkuit, je binnenhand vragend omhoog.
Op een gegeven moment wordt de volte zo klein dat je paard alleen nog maar de achterhand om kan zetten.
Het valt weg over de achterhand.
Je hebt nu een wending om de voorhand gemanipuleerd.
Dit beloon je en je stopt met deze oefening.

Morgen weer een keer, belonen en klaar.
Daarna ga je het meer en meer op een rechtere lijn proberen.

Bedankt! Hele bruikbare tip.

Ik wilde na vandaag ineens zo graag op zoek naar een manier om die achterhand in beweging te krijgen. Aan de pony ligt het namelijk niet. Maar ik kreeg het gewoon niet gecommuniceerd, waardoor hij het zelfs niet eens af en toe per ongeluk deed, waardoor ik niet kan belonen en hij niet weet wat ik van hem verwacht.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:44

Je begrenst hem wel genoeg met je buitenteugel? Dus buitenteugel aan, binnenhand iets van de hals en meeverend contact (kun je een ophouding geven als hij te recht wordt). Als je hem recht houdt aan je buitenteugel zou hij niet zo schuin worden.

MarlotteG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 20:48

0000 schreef:
Simpelman, ik denk dat ze wijken voor de kuit bedoeld zoals het in de proeven voorkomt, waarbij dus het gehele paard opzij moet gaan.

Ts, ik vind het geheel onlogisch om op het moment dat hij het nog niet helemaal begrijpt recht te stellen en opnieuw in te zetten. Daar gaat imo geen enkele corrigerende werking vanuit omdat je op het moment dat hij niet doet wat hij moet doen op jouw hulp, jij een andere hulp gaat geven. Ik zou dus de schouder meer begrenzen maar ondertussen de beenhulp vasthouden zodat je hem stimuleert een andere reactie te geven op die beenhulp. Daarnaast kan het helpen (vooral als het over de schouder vallen voortkomt uit onbalans) om veel kleiner/langzamer te gaan draven, zodat hij tijd heeft om bewust te zijn van de beweging die hij maakt. Meer nuttigs kan ik er niet van zeggen zonder jullie te zien. Algemeen kan ik wel nog zeggen dat ik opvallend vaak zie dat mensen hun paarden blokkeren in het wijken door te veel teugelhulpen te gebruiken, bijvoorbeeld teveel aan de binnenteugel zitten blokkeert het binnenachterbeen en dat men nogal eens scheef wil gaan hangen wat zorgt voor onbalans en een paard dat niet meer zijwaarts durft te gaan. Maar nogmaals, heel algemeen en niet gebaseerd op jouw verhaal.

Ik verwacht dat de oefening die Simpelman noemde wel bij kan dragen aan het wijken, omdat ik op dit moment die achterkant geen enkel pasje naar rechts krijg. Zoals je beschrijft heb ik veel gewerkt aan reactie op de buitenteugel. Buitenteugel is begrenzen. We kunnen bijvoorbeeld een volte rijden zonder binnenteugel, maar toch krijg ik het niet voor elkaar om hem recht te houden tijdens het wijken voor het rechterbeen. Als ik de hulp dus zou voortzetten blijf ik scheef richting de hoefslag wijken. En dat is nou juist wat ik eruit wil.

Hij moet op de een of andere manier leren dat hij, net als op de andere hand, die kont mee moet nemen. En dat ga ik denk ik niet bereiken door het wijken op deze manier te blijven oefenen. Daarvoor heb ik oefeningen nodig waardoor bij hem kwartje valt dat hij rechts ook iets met zijn achterhand kan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:04

En als je hem tijdens het wijken (desnoods even beginnen in stap) nou eens een beetje extreem met de voorhand scheef zet, zodat je achterhand voor krijgt? En van daaruit weer rechter maken?

MarlotteG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 21:16

Focussed schreef:
En als je hem tijdens het wijken (desnoods even beginnen in stap) nou eens een beetje extreem met de voorhand scheef zet, zodat je achterhand voor krijgt? En van daaruit weer rechter maken?

Ik heb vandaag wijken alleen in stap meegepakt en daarbij heb ik ook geprobeerd een soort schouderbinnenwaarts in te zetten vanuit de bocht van de korte zijde. Alsof ik een volte inzet, maar hem dan vervolgens op de hoefslag wil houden, terwijl zijn voorhand wel al iets van de hoefslag afkomt. Maar dit leidde eigenlijk ook alleen maar tot spanning, omdat we elkaar niet begrepen.

Nu ik er zo steeds meer over lees (ook buiten bokt) begin ik bijna te twijfelen aan mijn hulpen. Ondanks dat ik er van overtuigd ben ik dat mijn binnenhand ontspan, lijkt dit de enige mogelijkheid waarop het mis kan gaan. Ik krijg hem namelijk goed recht met mijn buitenteugel (en evt. buitenbeen), maar toch gaan we scheef. Ik zal binnenkort eens laten filmen. En anders heb ik volgende week sowieso een les gepland staan.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:20

Het hoeft niet zozeer je hulp zelf te zijn, kan ook een stukje timing zijn. Ik zie wel vaker mensen stoeien hiermee die niet direct iets verkeerd doen maar gewoon net niet handig genoeg zijn. Het kan ook een eenvoudige oplossing zijn om je instructrice er twee of drie keer op te laten, iemand die er een beetje handig in is kan je paard vaak heel simpel en zonder veel druk begeleiden in het zijwaarts leren gaan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:29

Er werden al verschillende goede tips gegeven.
Je zegt dat je de goede hulpen geeft en dat jouw paardje het toch niet correct wil/kan uitvoeren.
Bedenk altijd dat wanneer een paard niet doet wat je van hem vraagt, er altijd een vorm van een communicatie probleem is, je paardje begrijpt dus niet echt heel goed wat je eigenlijk van hem vraagt.
Persoonlijk vind ik het steeds makkelijker om eerst gewoon vanuit stilstand eerst de achterhand één stapje te laten kruisen, dan nog eens en nog eens en zo opbouwen tot we als het ware een heel toertje rond gemaakt hebben.
Dan nog steeds vanuit stilstand hetzelfde maar nu met het voorbeen, weer één stapje kruisen stop, weer één stapje kruisen en stop, en zo een beetje gaan opbouwen tot we weer een toertje rond gedaan hebben in dit geval een wending om de achterhand dus.
Als je die voorhand en die achterhand zo kan verplaatsen dan is het wijken voor de kuit gewoon iets meer voorhand dan meer achterhand en weer voorhand en zo voort.
Na een beetje oefenen zal je merken dat het meer en meer ook samen kan, en kan je dus makkelijker ook corrigeren dus indien nodig een beetje meer achter of voor.
Als het makkelijk begint te lukken vanuit stilstand dan vanuit stap, pas als het echt goed gaat ook vanuit draf en zo opbouwen.
soms is vanuit draf net iets makkelijker dan vanuit stap omdat paard dan maar met 2 voetjes op de grond staat. maar is voor de ruiter dan weer moeilijker omdat alles net iets vlugger gebeurd.
succes.
Maar goede instructie is nog altijd wel noodzakelijk, die zien wat er gebeurd en kunnen dan zo vlugger tips geven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:07

Als je probeert te wijken, naar welke kant zit je dan met je gewicht, of blijf je keurig in het midden?
Weet niet of je je er bewust van bent hoe je zit, want juist als je heel erg probeert met je been je paard om te duwen, kan je maar zo met je gewicht komen aan de kant van het duwende been, dus zit je scheef.
Geen idee of je dat doet, maar zou ook mee kunnen spelen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:53

Eerst leren wijken voor druk op dat been. Oefening van simpelman kan handig zijn.

Als hij dat kan, dan kan je wat in je hulpen 'spelen' tijdens het wijken. Wie weet zit je zelf ietsje verkeerd. Of wat ik zelf heel vaak zie: niet genoeg begrenzen met de buitenhand.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:00

Wat bij mijn paard heel erg goed hielp was tijdens het wijken omstellen. Gewoon eens een stukje wijken met contrastelling dus. In het begin vond ze dit even verwarrend, maar binnen 5 minuten merkte ik dat ze beter in balans kwam en ook beter tussen 2 teugels en 2 benen bleef lopen.

Begin het omstellen te oefenen op een volte, zodat je paard wel duidelijk weet wat daarmee bedoeld word. Daarna kun je het uitbouwen naar tijdens het wijken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:29

Princesj schreef:
Wat bij mijn paard heel erg goed hielp was tijdens het wijken omstellen. Gewoon eens een stukje wijken met contrastelling dus. In het begin vond ze dit even verwarrend, maar binnen 5 minuten merkte ik dat ze beter in balans kwam en ook beter tussen 2 teugels en 2 benen bleef lopen.

Begin het omstellen te oefenen op een volte, zodat je paard wel duidelijk weet wat daarmee bedoeld word. Daarna kun je het uitbouwen naar tijdens het wijken.

Je hebt altijd contrastelling in het wijken...Bedoel je misschien eens van buiten naar binnen te wijken ipv andersom?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:31

Ik denk dat ze bedoeld dat je hem buigt zoals in het appuyement, maar dan zonder de lengtebuiging, dus sec hoofd-hals.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:52

Klopt Focussed, dank voor het verduidelijken!

MarlotteG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 12:07

Sjolvir schreef:
Als je probeert te wijken, naar welke kant zit je dan met je gewicht, of blijf je keurig in het midden?
Weet niet of je je er bewust van bent hoe je zit, want juist als je heel erg probeert met je been je paard om te duwen, kan je maar zo met je gewicht komen aan de kant van het duwende been, dus zit je scheef.
Geen idee of je dat doet, maar zou ook mee kunnen spelen.

Als ik naar rechts wil verwacht ik dat ik eerder mijn gewicht verplaats naar rechts, dus juist de kant die ik op wil.

MarlotteG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 12:11

Princesj schreef:

Ik denk dat dit voor ons nog een stapje te ver is. Zo niet mag je het verder toelichten, want dan snap ik waarschijnlijk niet helemaal waar deze oefening goed voor is.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:15

Kun je hem aan de hand wel zo ver krijgen dat hij zijn achterhand naar links plaatst en ondertreed met rechtsachter? Je zou ook daarmee kunnen beginnen, er een commando aan koppelen en kijken of dat je verder helpt in het zadel.

Voorlopig zou ik het alleen in stap proberen, tot het kwartje is gevallen. Timing van je hulpen is redelijk cruciaal en in stap gaat het allemaal net wat langzamer en heb je dus meer tijd om na te denken en te voelen.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:26

Bij mij helpt het commando 'om' ook, dit commando gebruik ik bv tijdens het poetsen als ze opzij moet en gebruik ik als ik bv schouderbinnenwaarts of travers aan het oefenen ben aan de hand, als ik daarbij een tikje met de zweep geef en 'om' zeg snapt ze ineens dat ze echt opzij moet.
Dit gebruik ik nu ook tijdens het wijken en het lijkt te helpen en het is niet ineens zozeer bewust aan geleerd :)

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:09

Ha, dit probleempje heb ik ook. Dus leuk om de tips in dit topic te lezen.

Mijn instructrice geeft aandat ik mijn paard meer ruimte moet geven van voor, dus niet zo moet begrenzen op de binnenteugel maar hier ook meer ruimte moet geven, ook teugel iets van de hals.
Als ik haar instructies opvolg gaat het ook inderdaad heel goed, maar het is voor mijn gevoel een beetje tegenstrijdig. Maar misschien een tip die ook voor jou helpt.

Ik ga ook even oefenen met volte sluiten en openen, simpele oefening die inderdaad goed is als basis van het wijken.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:26

Telkens weer rechtzetten lijkt me verwarrend voor je paard. Ik zou even doorzetten totdat hij iets in de richting van een juiste pas maakt.

Ik ben begonnen in stap vanaf de hoefslag naar de A-C lijn. Door dit te doen zijn ze minder geneigd om over de schouder weg te vallen.
Wat doe je als je een tikje geeft? Mijn paard reageert ook heftig op tikjes maar wat wel werkt is een zo dik mogelijke zweep (die petsen niet zo) en dan direct achter mijn kuit bij tikken/kriebelen, dus niet op de kont of ergens halverwege. Dit zorgt voor de juiste reflex van het achterbeen. En wat al benoemd is, ruimte geven met je hand.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:54

Ik rij altijd eerst in de hoek een kleine volte zodat de buiging er is.

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 00:36

Welke hulpen geef je voor de voorhand en welke voor de achterhand?
aeolusnr1 schreef:
Er werden al verschillende goede tips gegeven.
Je zegt dat je de goede hulpen geeft en dat jouw paardje het toch niet correct wil/kan uitvoeren.
Bedenk altijd dat wanneer een paard niet doet wat je van hem vraagt, er altijd een vorm van een communicatie probleem is, je paardje begrijpt dus niet echt heel goed wat je eigenlijk van hem vraagt.
Persoonlijk vind ik het steeds makkelijker om eerst gewoon vanuit stilstand eerst de achterhand één stapje te laten kruisen, dan nog eens en nog eens en zo opbouwen tot we als het ware een heel toertje rond gemaakt hebben.
Dan nog steeds vanuit stilstand hetzelfde maar nu met het voorbeen, weer één stapje kruisen stop, weer één stapje kruisen en stop, en zo een beetje gaan opbouwen tot we weer een toertje rond gedaan hebben in dit geval een wending om de achterhand dus.
Als je die voorhand en die achterhand zo kan verplaatsen dan is het wijken voor de kuit gewoon iets meer voorhand dan meer achterhand en weer voorhand en zo voort.
Na een beetje oefenen zal je merken dat het meer en meer ook samen kan, en kan je dus makkelijker ook corrigeren dus indien nodig een beetje meer achter of voor.
Als het makkelijk begint te lukken vanuit stilstand dan vanuit stap, pas als het echt goed gaat ook vanuit draf en zo opbouwen.
soms is vanuit draf net iets makkelijker dan vanuit stap omdat paard dan maar met 2 voetjes op de grond staat. maar is voor de ruiter dan weer moeilijker omdat alles net iets vlugger gebeurd.
succes.
Maar goede instructie is nog altijd wel noodzakelijk, die zien wat er gebeurd en kunnen dan zo vlugger tips geven.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 00:41

Ik heb de rest van de reacties niet gelezen maar oefenen aan de hand doet vaak wonderen. En van de hoefslag naar de AC lijn wijken is anders en helpt vaak ook. Gewoon veel oefenen.