Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Simpelman schreef:Voor de goede orde:
Wijken voor het rechterbeen wil zeggen dat de voorhand rechtdoor gaat en de achterhand "omslaat" naar buiten.
Dit leer je aan door in stap op een volte naar rechts te gaan en de volte steeds kleiner te maken, voortdurend rustige druk uitoefenend met je rechterkuit, je binnenhand vragend omhoog.
Op een gegeven moment wordt de volte zo klein dat je paard alleen nog maar de achterhand om kan zetten.
Het valt weg over de achterhand.
Je hebt nu een wending om de voorhand gemanipuleerd.
Dit beloon je en je stopt met deze oefening.
Morgen weer een keer, belonen en klaar.
Daarna ga je het meer en meer op een rechtere lijn proberen.
0000 schreef:Simpelman, ik denk dat ze wijken voor de kuit bedoeld zoals het in de proeven voorkomt, waarbij dus het gehele paard opzij moet gaan.
Ts, ik vind het geheel onlogisch om op het moment dat hij het nog niet helemaal begrijpt recht te stellen en opnieuw in te zetten. Daar gaat imo geen enkele corrigerende werking vanuit omdat je op het moment dat hij niet doet wat hij moet doen op jouw hulp, jij een andere hulp gaat geven. Ik zou dus de schouder meer begrenzen maar ondertussen de beenhulp vasthouden zodat je hem stimuleert een andere reactie te geven op die beenhulp. Daarnaast kan het helpen (vooral als het over de schouder vallen voortkomt uit onbalans) om veel kleiner/langzamer te gaan draven, zodat hij tijd heeft om bewust te zijn van de beweging die hij maakt. Meer nuttigs kan ik er niet van zeggen zonder jullie te zien. Algemeen kan ik wel nog zeggen dat ik opvallend vaak zie dat mensen hun paarden blokkeren in het wijken door te veel teugelhulpen te gebruiken, bijvoorbeeld teveel aan de binnenteugel zitten blokkeert het binnenachterbeen en dat men nogal eens scheef wil gaan hangen wat zorgt voor onbalans en een paard dat niet meer zijwaarts durft te gaan. Maar nogmaals, heel algemeen en niet gebaseerd op jouw verhaal.
Focussed schreef:En als je hem tijdens het wijken (desnoods even beginnen in stap) nou eens een beetje extreem met de voorhand scheef zet, zodat je achterhand voor krijgt? En van daaruit weer rechter maken?
Princesj schreef:Wat bij mijn paard heel erg goed hielp was tijdens het wijken omstellen. Gewoon eens een stukje wijken met contrastelling dus. In het begin vond ze dit even verwarrend, maar binnen 5 minuten merkte ik dat ze beter in balans kwam en ook beter tussen 2 teugels en 2 benen bleef lopen.
Begin het omstellen te oefenen op een volte, zodat je paard wel duidelijk weet wat daarmee bedoeld word. Daarna kun je het uitbouwen naar tijdens het wijken.
Sjolvir schreef:Als je probeert te wijken, naar welke kant zit je dan met je gewicht, of blijf je keurig in het midden?
Weet niet of je je er bewust van bent hoe je zit, want juist als je heel erg probeert met je been je paard om te duwen, kan je maar zo met je gewicht komen aan de kant van het duwende been, dus zit je scheef.
Geen idee of je dat doet, maar zou ook mee kunnen spelen.
Princesj schreef:Wat bij mijn paard heel erg goed hielp was tijdens het wijken omstellen. Gewoon eens een stukje wijken met contrastelling dus. In het begin vond ze dit even verwarrend, maar binnen 5 minuten merkte ik dat ze beter in balans kwam en ook beter tussen 2 teugels en 2 benen bleef lopen.
Begin het omstellen te oefenen op een volte, zodat je paard wel duidelijk weet wat daarmee bedoeld word. Daarna kun je het uitbouwen naar tijdens het wijken.
aeolusnr1 schreef:Er werden al verschillende goede tips gegeven.
Je zegt dat je de goede hulpen geeft en dat jouw paardje het toch niet correct wil/kan uitvoeren.
Bedenk altijd dat wanneer een paard niet doet wat je van hem vraagt, er altijd een vorm van een communicatie probleem is, je paardje begrijpt dus niet echt heel goed wat je eigenlijk van hem vraagt.
Persoonlijk vind ik het steeds makkelijker om eerst gewoon vanuit stilstand eerst de achterhand één stapje te laten kruisen, dan nog eens en nog eens en zo opbouwen tot we als het ware een heel toertje rond gemaakt hebben.
Dan nog steeds vanuit stilstand hetzelfde maar nu met het voorbeen, weer één stapje kruisen stop, weer één stapje kruisen en stop, en zo een beetje gaan opbouwen tot we weer een toertje rond gedaan hebben in dit geval een wending om de achterhand dus.
Als je die voorhand en die achterhand zo kan verplaatsen dan is het wijken voor de kuit gewoon iets meer voorhand dan meer achterhand en weer voorhand en zo voort.
Na een beetje oefenen zal je merken dat het meer en meer ook samen kan, en kan je dus makkelijker ook corrigeren dus indien nodig een beetje meer achter of voor.
Als het makkelijk begint te lukken vanuit stilstand dan vanuit stap, pas als het echt goed gaat ook vanuit draf en zo opbouwen.
soms is vanuit draf net iets makkelijker dan vanuit stap omdat paard dan maar met 2 voetjes op de grond staat. maar is voor de ruiter dan weer moeilijker omdat alles net iets vlugger gebeurd.
succes.
Maar goede instructie is nog altijd wel noodzakelijk, die zien wat er gebeurd en kunnen dan zo vlugger tips geven.