nerveus paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

nerveus paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 09:34

Hoi
Ik heb een probleempje.
De merrie die ik rij is heel nerveus van zodra je haar opzadelt.
Dit heeft in combinatie met haar hengstigheid vorige week tot een serieuze val geleid. (Met mijn schouder teven een betonnen paal geslagen tijdens de val)

Nu vraag ik me dus af hoe ik een nerveus paard het best train. Soms is ze wel handelbaar maar soms niet. Vooral niet als ze hengstig is.
Grondwerk doe ik ook maar ook daarbij is ze nerveus.
Er zit tevens Spaans bloed in haar aderen en ook wat arabier. En ik weet dat Spaanse paarden al nerveuzer zijn.

Graag jullie tips.
Les krijg ik al maar niet op dit paard.

Evelijn

Re: nerveus paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:38

Een nerveus paard heeft een rustige besluitvaardige ruiter nodig die zorgt dat alles voorspelbaar wordt. Dus rustig consequent zijn en steeds zelfde rituelen. Begin eerst paar weken met heel simpel werk en dan alleen in stap en als het goed is en ze rustig is belonen en stoppen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze zenuwachtig wordt van zadelen etc. omdat ze pijn ervaart. Dat moet je ook niet uitsluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:49

Viel ze tijdens het opzadelen?
Ik zou even hulp zoeken bij deze kwestie want dit lijkt me een gevaarlijke situatie die je niet alleen moet willen oplossen,

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:16

Normaal weerspiegelt een paard hoe jij bent of het is pure uiting van pijn.

Ik heb een verschrikkelijk nerveus paard gehad, ik stond op het punt om hem te verkopen.
Hij is nu verkocht maar meer omdat ik geen tijd voor mijn jongen had.

Een nerveus Paard gebruikt iemand die zelf rustig en consequent is, en iedere dag hetzelfde herhaalt, vooral spaanse paarden gebruiken zo iemand.
Mijn paard was voor de helft andalusier.

Ik heb iedere keer dat ik daar was, hetzelfde gedaan. Ik haal hem uit het weiland in de boks, ik geef hem wat lekker en een aai.
Ik loop weg en haal de poetsbox, ik poets hem met de gelijke borstels en in het hetzelfde volgorde. Zo doe ik dat ook met de hoeven, ik neem iedere keer dezelfde volgorde. LV, LA, RV, RA.
Dan haal ik het dekje, hier wordt hij soms wel nerveus omdat hij weet dat we naar het bos gaan, ik pak nog maar een zachte borstel en poets hem nog een beetje. Hier wordt hij altijd weer rustig van en dan neem ik het zadel en leg het erop en direct doe ik het hoofdstel om, dit gaat dan zo snel dat hij geen tijd heeft nerveus te worden.

Ik neem hem da\ mee naar de longeerpiste of bak, hij wordt verschrikkelijk nerveus en wil rennen, maar ik loop zolang rondjes totdat hij vanzelf rustig wordt en begin dan met labgzaam longeren. Ik ben dan gemakkelijk een half uur bezig met instappen en hem rustig laten worden en longeren.
Dan neem ik hem mee naar buiten, ook wordt hij weer nerveus maar ik neem hem de wegip richting bos. Op dat moment dat hij weer rustig is stap ik op en rijd weg.
Hij is daarna niet meer nerveus, en voor de volgende dag is hij dan ook lekker rustig als ik hem weer meeneem.

Heel belangrijk zelf rustig blijven, en zeker als je met nieuwe dingen begint of een andere route dan kan het paard weer nerveus worden.

In he begin had ik hetzelfde rondje gelopen met mijn paard, maar op een gegeven moment heb ik hem geleerd dat afwisseling heel goed isen vooral leuk, het favorite crosslaantje nemen we dan bijna iedere keer mee.
Het is belangrijk dat het begin altijd hetzelfde blijft, ander had ik mijn paard direct weer nerveus.

Ik weet wat ik doe vanwege mijn ervaring met jonge paarden, maar het is altijd beter om iemand erbij te hebben die ook ervaring heeft.
Zoek je alsjeblieft iemand die weet wat hij doet en die je dan helpen kan, samen kun je het meestal beter aan.

Mijn paard was altijd een spiegel van mij, ik was onbewust altijd nerveus. Zodra hij nerveus begint te worden doe ik persoonlijk al een stap terug, zodat ik eerste mezelf maar rustig krijgen moet. Gaat dat goed dan ga ik weer aan de slag.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 11:29

Even wat meer info. Had daar straks geen tijd meer ivm pauze op het werk.

Vorige week kon ik zonder probleem op haar rijden. Ik oefende vooral om haar met mijn zit naar stap te brengen en halt te houden. Dit ging goed en ik beloon steeds met mijn stem.

Waarom oefen ik dit?
Nou puur omdat ze bij het opstijgen niet stilstaat en er al in draf vandoor gaat nog voor je echt goed je voeten in de beugels hebt.
Ik begrens haar al met mijn rechterteugel als ik opstap en ik laat ook iemand anders haar vasthouden.

Ik reed ook eerst zonder neusriem omdat ze een wondje onder de kin had, en enkel gebroken bit.
Maar deze keer reed ik met neusriem en een dubbel gebroken bit. Ze was ook hengstig en al veel nerveuzer daardoor. Het opstappen ging goed en halverwege het eerste rondje wil ik haar doen halthouden om bij te singelen. In plaats van te stoppen stoof Ze er in galop vandoor en in de bocht verschoof het zadel omdat zij scheef loopt in de bocht. Daarmee vlieg ik dus van haar af tegen de betonnen weidepaal.

Ik weet dus niet wat de precieze oorzaak is aangezien ik zo min mogelijk met de teugels in de mond trek, en enkel op zit wil rijden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 11:34

Ze houdt ook steeds haar oren naar de andere paarden gericht. Haar in de stal zetten is ook een ramp. Ze is dan zo nerveus dat ze nat van het zweet wordt.
Zelfs als er een ander paard naast haar in de stal staat.
Wat ze dan ook doet is een voorbeen in de lucht houden (iets wat je een paard leert bij VD)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:37

Tja..als ze hengstig is hebben ze soms nog meer last van hun buik... en dan is aansingelen wel vervelend.. als je al merkt dat ze zo nerveus is en je hebt geen extra hulp dan zou ik niet gaan rijden.

Voorbeen in de lucht is ook teken van stress onzekerheid... en ze is dus duidelijk met andere dingen bezig ipv met jou. Kennelijk zie je het wel maar je past je gedrag daar dus niet op aan.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:40

Ten eerste: past het zadel goed? als mijn zadel niet goed ligt, laat mijn paard dat ook duidelijk merken :j

Beestje is een tijd niet in handen geweest toch? Logisch dat ze dan nerveus kan zijn, er wordt weer in ene van alles met haar gedaan. daar bovenop nog eens de hengstigheid. tip: rustig aan doen en niet teveel willen in een keer.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:41

Ik zou toch iemand erbij halen die wat zelfverzekerder en kundiger met het paard om kan gaan, of hier les in krijgen. Anders wordt het levensgevaarlijk op deze manier.

Heb dit soort dingen vaak genoeg uit de hand zien lopen, word je niet happy van :(

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:43

Het klinkt alsof je zelf niet zo ervaren bent, neem les bij een instructeur die je b.v. ook op stal eens kan begeleiden.

Zelf rustig zijn, duidelijk zijn, routines gaan opzetten (alles in dezelfde volgorde doen) en geen tegenstrijdige signalen geven helpt waarschijnlijk al.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:45

Ik zou helemaal terug gaan naar de basis: waarom doet ze dit? Laat haar goed nakijken door een DA en zadelmaker, misschien ervaart ze pijn door het zadel? Tandarts kan ook geen kwaad, dan sluit je iig alle lichamelijke oorzaken uit. Hengstigheid kan je eventueel wat aan doen door bijv Moody Mare te geven (kruiden). Gaf ik aan mijn eigen merrie, ze werd er een stuk rustiger door.

Daarbij zou ik, zoals Evelijn zegt, alles rustig gaan opbouwen. Begin met wandelen en poetsen, zorg dat ze zich langzaam comfortabel gaat voelen bij jou. Ga haar lekker kroelen op de wei, en dan op stal. Bouw een band met haar op!
Dan ga je een stapje verder door op te zadelen, en aan de hand (gezadeld) te gaan wandelen. Gaat dat ook goed, probeer je rustig op te stappen en stap je een paar rondjes. Bouw alles langzaam op, en doe een stapje terug als het te veel wordt. Paardje moet duidelijk vertrouwen krijgen in jou en de omgeving, op de momenten dat ze zonder soortgenootje is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 13:37

Dat is het net. Op de wei kan je haar aaien, knuffelen etc. Dan doet ze niet nerveus.
Ik rij boomloos en zadel past gewoon.

Maar eenmaal buiten de wei begint het nerveuze, ook aan de hand wandelen gaat dan moeizaam. (Loopt bijna tegen me op)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:42

Als ze aan de hand al niet braaf is zou ik daar eerst wat begeleiding bij zoeken om dat voor elkaar te krijgen. First things first.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 16:48

Denk eerlijk gezegd dat ze nerveus begint te worden van zodra ze haar vrienden niet meer ziet.

Rijden zonder neusriem gaat ook makkelijker alsof ze erg gevoelig reageert op de druk op haar neus.
Het voorbeen omhoog bedoel ik zoals een paard de Jambette doet.

Aan het zadel ligt het niet vermoed ik.
Dit is het zadel op haar rug:
Afbeelding

en afdruk na het rijden:

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je dat het zadel wel iets meer naar 1 kant lag (verschoven door mijn slechte balans tijdens haar galop toen)
Afbeelding

zadel aan onderkant:
(kan de kussens eventueel nog verder uiteen leggen voor meer ruggengraat vrijheid)
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 09:40

Ik krijg les van mijn vriendin. Zij is even met deze merrie bezig geweest maar ook bij haar werd ze niet 100% rustig.
Ze bleef wel staan als mijn vriendin stilstond maar ze keek steeds in de richting van de andere paarden, 3 ruinen waaronder 1 fjord die haar meerdere keren probeerde te dekken, deze fjord staat ook altijd te ijsberen als de merrie of de haflinger (paard dat opgegroeid is met de fjord) uit de wei gehaald wordt.

Ze is dus niet op ons gefocussed maar steeds op de ruinen.
Zelf ga ik dit weekend eens kijken voor kruiden om haar hormonen in balans te houden want bij de hengstigheid drukt ze haar kont tegen de neus van de haflinger en die van de fjord.
De fjord reageert met dekpogingen, de haflinger reageert niet. En in die periode is er totaal niks met haar aan te vangen.

Longeren heb ik woensdag nog een keer gedaan. Dit ging redelijk goed. Ze ging in stap als ik dat vroeg maar weer datzelfde probleem, oren steeds naar de andere paarden gericht (zelfs als deze uit het zicht zijn). Waardoor ze dus ook niet ontspannen aan de longe liep.
Dan haar galop, deze is echt vreemd, onder het zadel heb ik 2 verschillende galopsprongen gevoeld. Maar vaak is het echt of ze haar beide achterbenen niet goed gebruikt.

Ik zal dit weekend ook filmen hoe zij doet. Dan kunnen jullie beter oordelen over haar gedrag.