Pony wil niet stoppen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Pony wil niet stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 22:24

Ik heb twee pony's die erg voorwaarts zijn. Als ik eenmaal in galop ben geweest gaan ze telkens weer opnieuw in galop en zijn moeilijk te stoppen. Nu is dit in de bak niet zo'n groot probleem, maar ik wil ook wel eens op buitenrit of in de grote weide rijden. Achterover zitten, mij zwaar maken, ho roepen, kleine voltes rijden, het helpt allemaal niet...
Mijn probleem is nu ook dat ik mij niet meer kan ontspannen in galop, omdat ik bang ben dat ik net even mijn evenwicht verlies en dan ga vallen.

churity

Re: Pony wil niet stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:43

Dit is een kwestie van goed oefenen en trainen. Probeer veel achtjes te rijden, langzamer te gaan lichtrijden. Wat bij mij heeft geholpen is heel langzaam denken, zorg dat je eerst goed ontspannen kunt galopperen en heel veel met het sturen oefenen. Bij bijv. volte linkerhand veel je buitenhand erbij houden en binnen hand ontspannen zodra je pony ontspant. Bij voltes eerst trekjes geven met je binnenhand en als je pony het goed doet gelijk ontspannen en als je pony het dan goed doet heel uitgebreid belonen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:16

Je moet inderdaad gaan oefenen op controle. 1 pas galop, dan terug naar draf. Dan 2, dan 3. Op buitenrit alleen met een paard erbij dat zich niet gek laat maken, en daar blijf je altijd achter. Ook dan alleen 2 of 3 sprongen, en weer terug. Ga ook echt aan het begin van het rijden al in galop, dat kan al vrij snel na het instappen. Dan kun je het vaker in het uur laten terug komen, en zal je langzamerhand ook meer controle krijgen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:35

Ik denk dat ik er voor zou kiezen om te beginnen met oefenen met een martingaal. Even heel goed duidelijk maken wat de bedoeling is, na een week of twee geregeld martingaal weg gaan laten en dan afbouwen tot je hem niet meer nodig hebt (zeg in een week of 2 a 3)
De tips hierboven vind ik ook een goed idee en dat kan dus ook meet tijdelijk een martingaal.

Ik heb een volbloed die af en toe denkt dat hij het allemaal mag bepalen. Hij gaat het liefst echt kei hard en is dan ook niet makkelijk terug te nemen. Dan doe ik er weer een paar weken de martingaal aan en dan snapt hij het weer.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:51

Een rijtechnisch probleem kun je niet oplossen door tuigage, meer tuig eraan hangen zodat je meer druk kan zetten (dat is immers de werking van n martingaal) is mi niet de juiste manier om dit probleem op te lossen.

Maak er samen met je pony een spelletje van om veel verschillende overgangen kort na elkaar te rijden. Doe het dan op de manier die angela hierboven benoemd, een paar pasjes galop en dan weer draf.

Succes!

Edit, Je zegt dat je bang bent dat je gaat vallen. Ik heb dit laatst gehad met een van de paarden die ik rijd. Mijn oplossing ervoor is neem iemand mee en laat diegene longeren, zo blijf je op een volte en is er altijd nog een persoon mocht er wat gebeuren. Dan kun je rustig aan de galop wennen zonder dat je je gaat verkrampen. En probeer als je je toch verkrampt je toch even bewust te worden van je lichaam, als je aan de longeerlijn zit ga je toch nergens heen en kan je je dus beter focussen op je eigen lichaam. Check of je je schouders naar beneden hebt, probeer ze igg te ontspannen
Ga op je kont zitten ipv op je doos, dit doe je dmv het kantelen van je bekken(bovendien zit je dan echt een stuk steviger)
Door dat te bedenken tijdens dat je galoppeert (of probeer het eerst eens in stap en draf) zul je uiteindelijk zelf ook meer ontspannen.
Laatst bijgewerkt door loveslimpie op 22-05-15 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:55

@Loveslimpie Dat is wel de juiste manier op het op te lossen mits je het gebruik van de hulpteugel ook meteen weer begint af te bouwen. Waar dacht jij anders dat hulpteugels voor zijn?

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 00:01

mrie schreef:
@Loveslimpie Dat is wel de juiste manier op het op te lossen mits je het gebruik van de hulpteugel ook meteen weer begint af te bouwen. Waar dacht jij anders dat hulpteugels voor zijn?

Aangezien er geen foto('s) of flimpjes zijn kan ik niet beoordelen wat het paard precies doet, ik had er laatst een die trok dr kop omlaag en stoof er in galop vandoor, leuk dat er een martingaal aanzat maar daar had ik helemaal niks aan.

De laatste regel van de TS zegt dat ze bang is om te vallen, ik denk dat het dus meer een rijtechnisch probleem is dan werkelijk een probleem bij het paard.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 00:25

mrie schreef:

Hiermee los je niet de angst van ts op. Zo lang die spanning er zit is het lastig om de juiste hulpen te geven zodat het paard snapt dat je langzamer wilt en niet harder.
Herken dit erg van mezelf en een hulpteugel voor een probleem vanuit jezelf is geen oplossing.
Vind je reactie ook redelijk aanvallend overkomen (:

En ts.
Probeer voordat je gaat galopperen al goed het tempo onder controle te krijgen. Dan pas galopperen. Als je eenmaal galoppeert zorg dan dat je ook dan het tempo bepaald. Versnelt je paard? Meteen terugnemen en weer ontspannen. Vooral het weer ontspannen is belangrijk. Een paard zal het touwtrekken altijd winnen en ze gaan er alleen maar tegenin. Heb vertrouwen in jezelf, je valt niet zomaar.. Desnoods doe je een bokriempje aan je zadel zodat je je eventueel kunt vasthouden.

Belangrijk is ook dat zodra het paard versnelt je direct ingrijpt en niet wacht. Actie reactie dus. Paard versnelt zijn pas? Jij reageert direct door terug te nemen.
Daarnaast veel figuren rijden. Zo ben je zelf minder bezig met je angst en houd je het paard ook bezig. Een beetje win win dus :)

Dit is wat ik voor tips kreeg van mijn instructrice. Ik heb namelijk hetzelfde. Paard versnelt, ik wordt onzeker en ga daardoor heel belabberd zitten waardoor het paard nog meer versnelt. Goed op de eigen houding blijven letten dus!
Misschien heb je er wat aan, voor mij werkt het wel dus wilde het toch delen :)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 21:21

Dankjewel voor jullie reacties en tips :)
Wat ik hoorde is dat mijn pony het bit telkens vastpakt tussen haar tanden of probeert haar tong erover heen te doen. Waar kan dit aan liggen?
Gisteren met rijden was ze ook erg koppig, telkens de teugels uit de handen willen trekken of juist hoofd helemaal omhoog...
Ook liet ik haar zaterdag vrijspringen, toen ging ze telkens opnieuw rondjes galopperen en over de hindernis, ook toen was ze moeilijk te stoppen, maar goed dat ik er niet op zat :D
Is ze misschien gewoon vervelend met rijden dan of erg enthousiast?
Soms denk ik dat het aan het bit ligt, deze week laat ik haar tanden even na kijken, dan weet ik zeker dat het daar niet aan ligt...

En of het echt aan mij ligt, dat denk ik niet. Ze doet het bij iedereen. Aan longe heb ik al geprobeerd, maar zonder longe voel ik mij net wat meer ontspannen, de bak is ook niet zo groot.
Laatst bijgewerkt door Gucci_ op 25-05-15 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

churity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:26

Dit zou wel eens kunnen, goed dat je het laat nakijken. Misschien dat je kunt kijken of hij het zonder hoofdstel wel beter doet, anders een nieuw bitje (hoofdstel) aanschaffen. Maar eerst natuurlijk even laten nakijken :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 06:28

Gucci_ schreef:
Dankjewel voor jullie reacties en tips :)
Wat ik hoorde is dat mijn pony het bit telkens vastpakt tussen haar tanden of probeert haar tong erover heen te doen. Waar kan dit aan liggen?
Gisteren met rijden was ze ook erg koppig, telkens de teugels uit de handen willen trekken of juist hoofd helemaal omhoog...
Ook liet ik haar zaterdag vrijspringen, toen ging ze telkens opnieuw rondjes galopperen en over de hindernis, ook toen was ze moeilijk te stoppen, maar goed dat ik er niet op zat :D
Is ze misschien gewoon vervelend met rijden dan of erg enthousiast?
Soms denk ik dat het aan het bit ligt, deze week laat ik haar tanden even na kijken, dan weet ik zeker dat het daar niet aan ligt...

En of het echt aan mij ligt, dat denk ik niet. Ze doet het bij iedereen. Aan longe heb ik al geprobeerd, maar zonder longe voel ik mij net wat meer ontspannen, de bak is ook niet zo groot.

Laat zeker nakijken of het bit mooi past in de mond. Want het bit vastnemen en proberen de tong over het bit te leggen zijn symptomen die erop wijzen dat het bit ergens pijn doet. Mijn idee is dan dat het bit mits enkel gebroken in het gehemelte zal prikken.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 06:34

Misschien heeft ze te veel energie? Wat krijgt ze te eten?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 21:35

Dan zou dat misschien kunnen, het is een enkel gebroken bit.

Ze staat nu gewoon in de weide en als het gras op is, krijgt ze hooi of soms kuil. Af en toe wat biks.