benen geven en geblokkeerde heupen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KingChay

benen geven en geblokkeerde heupen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 20:38

Hallo mede bokkers.

Ik zit met een paar probleempjes.

Ik heb sinds enkele weken een nieuw paard een merrie van 12 van 1.76m.

Ze was aan de smalle kant toen ik haar kocht en heeft weinig bespiering. Ze is ondertussen al aardig aangekomen, spieren komt natuurlijk niet op 1 2 3.

Nu met het rijden heb ik wat problemen.
Eerste probleem,
Ikzelf ben even groot als haar en rijdt momenteel met een dressuurzadel.
Dit omdat het het enige was dat paste momenteel dus moet het hier maar mee doen, doordat mijn beugels zolang zijn heb ik moeite met op het been te rijden. Als ik druk reageerde ze wel wat maar pas met echt contact tussen mijn voet en haar buik reageert ze Hoe het hoort
Maar hiervoor moet ik echt mijn voet naar binnen draaien Ale mijn hiel naar binnen trekken als jullie snappen wat ik wil bedoelen.

Wat kan ik hier tegen doen ? Naar mate de tijd zal dit wel beteren dat ze breder wordt Door de spieren maar nu zit ik wel met dit probleem dus iemand tips ?

Ik zit ook met een soort probleem met mijn heupen. Ze zijn precies geblokkeerd.
Dus met het rijden klikken ze ofwel los, ofwel niet en doet het ineens super veel zeer, zoals deze middag.

Normaal heb ik hierbij enkel soms last bij met het springen maar nu hen ik veel last ervan is wel een lange tijd dat ik met een dressuurzadel reed. Ik kan het moeilijk uitleggen maar misschien mensen die hiermee ook ervaring hebben ?

Alvast bedankt allemaal !

KingChay

Re: benen geven en geblokkeerde heupen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 20:46

Oh ja !
Ik heb nog geen les gehad maar dinsdag is mijn eerste, was nog opzoek naar een lesgever ! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:49

Geef je dan niet verkeerd been? Je hoort met je kuiten het paard been te geven, niet met je voeten.

KingChay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 20:52

Jha ik weet het maar mijn kuiten als ik hiermee druk is dit op mijn zadel en hier reageert ze gewoon niet op

KingChay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 20:54

Ik raak mijn paard ook niet als ik geen benen geef moet mijn voeten naar binnen plooien ten dat ik haar raak zal eens proberen een foto te zetten

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:54

Heb je een foto? Dat helpt wellicht om beeld re krijgen

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:56

Beugels kunnen toch wel korter gemaakt worden?
Dan kun je ook wat beter met been inkomen.

KingChay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 20:59

Afbeelding
Ik moet mijn voeten naar achter wat leggen naar binnen trekken tegen ik haar echt aanraak en waar ze dan het beste op reageert :/

KingChay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 21:00

Sorry trouwens voor mijn verschrikkelijke houding ben haar gangen nog aan het wennen en dit zadel ook. Heb ze vandaag al 1 gaatje korter gezet maar nog steeds zo :s

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:04

Is ze dan niet gewoon niet actief? Dan zal ik eerst is naar de basis gaan en zorgen dat je paard actief wordt. Been=reactie. Veel overgangen rijden, en als je paard niet op 1/2 keer been reageerd misschien een zacht tikje er achteraan.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:06

kun je niet alles op comando leren .
heeft de vrouw bij mijn verzorg paarden ook gedaan ook vanwegen lichaamelijke beperkingen
bij ons gaat alles via een comando
stap draf galop gaat allemaal op een comando

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:06

KingChay schreef:
Jha ik weet het maar mijn kuiten als ik hiermee druk is dit op mijn zadel en hier reageert ze gewoon niet op

Zeker als je haar nog maar net hebt is dat wel aan te leren.
"Gewoon" een of twee dagen superconsekwent zijn: jij geeft een kleine kuithulp, geen reactie: klein tikje. Desnoods van een helper. De kwestie is niet of jouw kuiten haar raken, maar of zij het voelen kan - een paard voelt een vlieg op haar huid! En een bontrandje aan het shabrak kan ook helpen. (Wellicht heb je een braaf paard dat heeft afgeleerd om op de kuit te reageren! !)
Reactie: belonen.
Idealiter is het met vijf minuten duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:17

Benen naar binnen draaien zodat je knie aansluit en consequent zijn met je hulpen. Dit heeft niets met het zadel te maken.

KingChay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 21:24

Ze gaat goed genoeg voorruit. Maar eens in draf gaat ze van de hoefslag en doet ze haar eigen ding Hoe hard ik ook druk pas vanaf er echt contact is met mijn been op haar wijkt ze terug.

Mijn stal eigenaresse zei ook wel dat ze het been niet zo gewoon is ze gaat hier wat van lopen.

En jha dan is er het probleem met de heup ik probeer deze zo hard mogelijk na binnen te draaien maar vast in vast eh xs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:28

Moet je terug sturen en zelf in balans blijven zitten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:38

KingChay schreef:
Ze gaat goed genoeg voorruit. Maar eens in draf gaat ze van de hoefslag en doet ze haar eigen ding Hoe hard ik ook druk pas vanaf er echt contact is met mijn been op haar wijkt ze terug.

Mijn stal eigenaresse zei ook wel dat ze het been niet zo gewoon is ze gaat hier wat van lopen.

En jha dan is er het probleem met de heup ik probeer deze zo hard mogelijk na binnen te draaien maar vast in vast eh xs

Of het nu een drijvende hulp is of iets anders: jij geeft een hulp en dan hoort er een reactie te komen - zodra ze van de hoefslaf dreigt te gaan duw jij bijv je knie/dijbeen in het zadel (kuit is drijven, ik gebruik voor dit soort dingen mijn bovenbenen). - Geen reactie? Tik op schouder.

En oefen om je hele been vanuit je heup naaar binnen te draaien (kan uitstekend op school etc., gewoon om de zoveel tijd even die beweging maken).

KingChay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 21:51

Kan ik eens proberen een tik met een zweep dan ?
En jha had het al gelezen dat je moet draaien vanuit de heup en probeer hier ook op te Letten.

Hoop dat de les mij ook al wat verder ga helpen en zal die druk eens proberen met mijn bovenbenen/knie.

Al bedankt voor de reacties !

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 08:46

Je been ligt ook op de wrong ipv er achter! Ik denk dat het zadel wat te klein is voor je waardoor je met je been ook niet veel kan doen ( Niet onaardig bedoeld) :o

Hoeveel inch is dit zadel?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 08:57

Ik denk inderdaad ook dat dit zadel niet bij jou als ruiter past, en dat je daardoor tegen de problemen (geen kuit kunnen geven, pijn in je heup) aanloopt. Dat wordt dus echt zoeken naar een ander zadel, iets wat zowel bij jou, als bij je paard past.

Als er dan nog geen reactie komt op je kuit, dan geef je met de zweep een tikje bij net achter je kuit. Wees daar vooral erg consequent in, dan wordt de reactie op je kuit vanzelf beter.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:40

Heel goed dat je les gaat nemen. Jou houding is niet optimaal om een paard lekker aan je hulpen te krijgen, dus wat aanwijzingen vanaf de zijlijn zijn natuurlijk prima
Hopelijk gaat je instructeur(trice) aan de slag met je zit. je tenen wijzen naar buiten waardoor je je knie afdraait van het zadel
Wat voor je tenen al zou helpen is rubber stijgbeugelblokjes die scheef zijn en dat zijn de kosten niet.Je armen mogen meer gebogen vanuit je elleboog , nu trek je jezelf al teveel naar voren waardoor ook je heupen het zwaarder krijgen.Je kan minder kantelen in je heup n.l
Er zijn trouwens hele goede instructeurs die de houding van de ruiter kunnen verbeteren.
Leuk paard heb je en je zal er met wat hulp zeker komen.
succes!!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 07:55

Je hebt net als ik een wat voller bovenbeen, waardoor je ook eerder iets gaat afsteken met je inderbeen. Tip is meestal beugels gaatje korter, zodat je iets meer hoek in je knie kan maken en je onderbeen wat meer naar achter komt. Fijn dat ze goed vooruit gaat en dat je snel les hebt, komt helemaal goed

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:18

Als ik het zo lees denk ik ook dat het zadel niet bij jou en je wensen past. Het is nog één dat je er niet goed in zit maar je met ook een zadel hebben wat je zelf fijn vind. Mijn tip zal zijn om daar mee aan de slag te gaan.