Hoe een 18 jarig paard weer op conditie brengen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

millennium

Hoe een 18 jarig paard weer op conditie brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 16:50

Hoi!

Sinds 7 jaar ben ik in het bezit van een nu 18 jarige, springgefokte merrie. Een rank gebouwde, grote E-pony. Met deze merrie heb ik mijn paardensport opleiding afgerond en deze merrie is tot twee jaar terug uitgebracht in de sport.

Echter door zwangerschap en verhuizing is zij al ruim anderhalf jaar niet meer fanatiek getraind. Dit heeft absoluut zijn sporen achter gelaten; wat betreft bespiering en conditie is zij er flink op achteruit gegaan.

Nu wil ik haar graag weer gaan oppakken maar ik weet nu even niet hoe dat het beste/fijnste te kunnen gaan doen. Dit door o.a haar staat van conditie (hoe ga ik weer beginnen?) maar ook hoe te combineren met gezin, huishouden en werk.

Mijn 'doel' is om 2-3x per week lekker op buitenrit te kunnen van plusminus een uur per rit en 1-2x per week werk aan de longe.

Maar ahhhhh, ik weet gewoon niet welke manier van conditie opbouwen nou het meest effectief is.

Help!

keona

Re: Hoe een 18 jarig paard weer op conditie brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:52

Ik zou zeggen gewoon lekker gaan buiten rijden op begin veel stappen en uitbouwen met draven en galopperen mijn 21jr pak ik na de winter ook gewoon weer op

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:55

Rustig aan en luisteren naar je paard. Begin eens met rustig aan de longe te stappen en draven. Zie het als het opbouwen na een blessure ( 10 minuten stappen - 2 minuten draven - 10 minuten stappen) klinkt als weinig maar als je paard aangeeft meer te kunnen kun je de keer daarna al lekker oppakken. Daarnaast niet alleen longe werk maar juist ook lekker buiten stappen, begin met een rondje van 20 minuten, daarna half uurtje, 40 minuten ect.

Je hebt haar al 7 jaar dus je kent haar; luister naar haar en dan komt het helemaal goed.

anne962

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:28

ik ben het met hierboven eens!!

er zijn op internet schema's te vinden van training van een beginstadium en hoe je dat opbouwt je moet eerst wel kijken of het bij jullie past en of het geschikt is voor je paard, dat deed ik vroeger ook met mijn pony en zij vond het geweldig en bezit nu van een topconditie, maar je moet net zoals hierboven werd gezegd wel luisteren naar je paard.

veel succes !!

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:56

Helemaal eens met de reacties hierboven. Stap is bij uitstek de gang waarin je de conditie weer goed in kan opbouwen. Daarnaast kan je bij spieren spreken van spiergeheugen dus als ze eerder wel goed in de spieren zat zul je best snel resultaat kunnen zien.