Desiree schreef:Jouw pony is gewoon druk en mist ontspanning. Ik zou die overgangen maar eens mooi even vergeten, want die maken dat ze NOG drukker wordt. Je moet eerst eens rust zien te krijgen in dat beest.
Je moet haar beneden haar tempo laten lopen en steeds ophoudingen maken met je buitenteugel. je sluit je buitenhand en EIST dat ze reageert. Je mag haar gerust bij haar kiezen pakken als ze niet luistert, maar hou het altijd kort. Heb je een onsje nodig, is het goed, heb je echter 10 kilo nodig, dan moet je ook niet minder pakken, want dat helpt dan niet.
Als je merkt dat ze inderdaad terug komt daarop, dan moet je dat blijven herhalen. JIj houdt haar in, ze komt terug in tempo. Natuurlijk verhoogt ze uit zichzelf weer dat tempo, dus jij herhaalt het weer. Tot in den treure. In draf precies hetzelfde. Beneden het tempo, met buitenhand opvangen, reactie eisen, signaal kort houden en blijven herhalen.
Op een gegeven moment zul je merken dat ze haar passen meer gaat afmaken en niet meer zo stokkerig loopt zoals haastige paarden dat vaak kunnen doen.
Ik heb er ook zo een hoor, en zo heb ik geleerd ermee om te gaan. En het werkt.
Zo doe ik het nu dus al een tijdje, rechterhand remmen (ophouding maken) en binnenhand ontspannen houden.
Nog wegrennen, een ophouding met alleetwee de teugels, dit herhaal ik constant.
Inderdaad niet teveel overgangen daar word ze alleen maar drukker en drukker van. Goed uitgelegd.