We hebben een tinkertje van 6 jaar oud. In stap gaat het goed, in draf heeft hij al eens geen zin en dan maakt hij zich sterk in een bocht en gooit zijn hoofd omhoog en probeert de andere kant uit te gaan. geen stuur dus. Meestal lukt het wel hem dan te corrigeren. Galop is wel een probleem. Hij springt goed aan, maar wil de andere kant uit en zowel linksom als rechtsom. Hij heeft dan helemaal geen stuur. We proberen nu bij te sturen aan de longe, maar dat is hard trekken. In het bos galoppeert hij heel hard en is hij ook moeilijk stuurbaar en stil te krijgen, maar daar heeft hij wel veel plezier in het galopperen. We longeren vaak in de roundpen en daar galoppeert ze wel, loopt wel vaak tegen de hekken. Longeren in de piste is in galop ook een probleem, stap en draf gaat daar wel. Wie heeft raad?
_Ekenna
Geplaatst: 06-05-15 20:03
Is alles verder uitgesloten? Geen problemen met z'n gebit? Goed zadel? Spieren? (ostheopaat) Verder zou ik eerst zorgen dat de draf goed gaat voordat je met de galop aan de slag gaat.
Ik sluit me er bij aan dat de draf eerst helemaal goed bevestigd moet zijn voordat je aan de galop begint. Het gedrag klinkt als een balansprobleem. Ga dus werken aan het rechtrichten van je paard.
Osteopaat en tandarts zijn geweest, ook nieuw zadel laten aanpassen. Dachten inderdaad ook aan een balansprobleem. Veel longeren en draf oefenen dan misschien best...
Waarom breekt een paard uit en waarom maakt een paard zich sterk en waarom hangt hij aan de hekken?? Het is idd een balans probleem, ja aan de gang met rechtrichten/gynnastiseren
Het ligt niet aan dat hij geen zin heeft , het ligt aan jou, jij moet je paard zo trainen dat hij in balans gaat lopen, galop zou ik de komende maanden miss zelfs jaren vergeten, neem de tijd, begin in stap , Ik weet niet hoe je longeert maar doe dat niet aan het bit, bednek als hij uitbreekt hoeveel druk en pijn er op de onderkaak komt, dat schept geen band en geen vertrouwen, maar angst voor jou en zal het uitbreken alleen maar bevestigen, als je longeert doe dat dan b.v eens op een halve meter afstand en voel waar je het dier kan helpen,
Geen enkel paard kan zomaar een ruiter dragen of in balans op een volte lopen, dat heeft een opleiding nodig van jaren,
Het is een 6 jarig dier , dus ook nog heel erg jong, hoeveel tijd heb je ?? Of hoeveel geduld heb je ??
het probleem ligt niet bij het dier maar bij jou als trainer, neem les in goed longeren ,, want ook longeren kun je leren vanuit de enkele lijn en altijd bitloos, zeker als het dier de andere hulpen van lichaam en eventueel een zweepje niet snapt, IK heb geen idee waar je woont maar er zal vast wel iemand in jou omgeving zijn die jou technisch goed kan leren longeren, dus met vertrouwen maar vooral respect van de ruiter.
Wat ik me verer ook afvraag, is het paard in de omgang wel gehoorzaam? Loopt niet door je heen, sleurt je niet mee etc? Gaat niet op je voeten staan, blijft braaf uit jouw ruimte etc.
aeolusnr1
Heel duidelijk dat hier bijna nul respect aanwezig is. Paard kent dus ook niks. Paard moet zijn volle aandacht bij jou houden. Laterale buiging is één van de meest noodzakelijke oefeningen. In deze toestand is gaan rijden met dit paard bijna hetzelfde als vragen om ongelukken, dit zoek je dus zelf op. Zorg voor goede training.
midgie
Geplaatst: 08-05-15 08:28
aeolusnr1 schreef:
Heel duidelijk dat hier bijna nul respect aanwezig is.