Ik plaats dit topic omdat er misschien mensen met ideeën zijn waar ik nog niet aan gedacht heb.
Ik heb een 7 jarige ruin met een grote trukendoos en zijn laatste trucje is best lastig op te lossen. Wanneer ik hem meer gesloten heb in het lopen en halt wil houden dan gaat hij direct achterwaarts. Als hij eenmaal in die modus zit, kom ik er moeilijk weer uit.
Wat ik al geprobeerd heb:
- Meer achterwaarts zetten en het dus overnemen. Dit werkte wel een poosje en dan hield hij na 2 keer op en kon ik weer gewoon rijden. Helaas werkt dit niet meer, hij kan zo de hele baan inclusief bochten achterwaarts

- Los gooien en echt naar voren rijden. Soms werkt dit, maar soms resulteert dit in nog harder achterwaarts
- omdraaien en doorrijden. Dit werkt meestal wel om hem weer vooruit te krijgen, maar lost het probleem niet op.
- Galophulp geven. Gisteren voor het eerst gedaan en werkte 2 keer, daarna niet meer.
Mijn paard loopt momenteel op M1 niveau (moeten ons debuut nog maken). Wanneer ik gewoon stap, draaf, galoppeer is er geen probleem. Hij is goed voor mijn been en licht aan de voorkant. Ik heb zeer regelmatig les (meerdere malen per week momenteel) en zadel, bit en paard zelf zijn helemaal nagekeken en goed bevonden.
Overigens is het wel zo, dat als ik hem niet gesloten halt laat houden hij meestal wel netjes weer naar voren wil.
Wie heeft de gouden tip, of een vergelijkbare situatie meegemaakt?