wie kan mij adviesen geven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anne962

wie kan mij adviesen geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 12:33

hallo,

ik heb een paar problemen waar ik al de hele tijd tegen aanloop. Ik heb nu een jaar een hele lieve 10 jarige stevige friese ruin rond de 1,75, het is echt een knuffel maar met rijden moet er noch wat aan gewerkt worden.

hij is vroeger alleen maar op buitenrit geweest en dan met volle vaart, hierdoor is hij heel drammerig en hard in de mond en wil het liefst zo hard mogelijk, en vooral met galop is het een probleem.

ik heb hem sinds paar maanden al redelijk onder controle in de stap en draf, galopperen wil ik binnen kort weer oppakken, ik heb dat een hele tijd niet gedaan omdat ik hem eerst onder controle wil hebben want bij de galop gaat het bijna altijd mis.

nu heb ik een aantal vragen en hoop ik graag op antwoord: :)
- wat voor bit kunnen jullie mij adviseren, hij kan zich heel sterk maken en ook het bit vast pakken ik heb er nu een dubbel gebroken bit.

- hoe kan ik het beste de galop aanpakken? VROEGER als ik wil aangalopperen gaat hij met een hele vaart, pakte het bit vast en het duurde een hele poos voordat ik hem er weer uit kreeg (en dan moest dat echt met al mn kracht).

- hoe leren jullie een paard ontspannen lopen? door z'n korte hals en soms de spanning gaat hij heel opgepropt lopen, ik doe dat nu zo: ik laat hem in een normaal tempo en nodig hem uit om na te laten geven, als ie na geeft schuif ik mijn handen als ware naar voren om hem meer over een rug te laten lopen.

- hoe kun je het beste oplossen met bit vastpakken, hij pakt meestal het binnen bit vast (kant verst van de bak rand), ik zelf doe het om het op de volte zeten en kneden en loslaten totdat hij weer nageeft.

- hoe kan je ik z'n achterbeen beter activeren en dat ie daar meer spieren krijgt? ik zelf weet door veel overgangen, en tempowisselingen maar weten jullie noch meer?

- weet iemand krachttraining oefeningen voor m'n paard

ben al aan het oefenen geweest met:

- overgangen rijden, alleen hij wordt wel heter daardoor maar dat is noch een kwestie van veel oefenen.
- rij veel figuren om hem daarop te focussen
- ook wissel ik vaak af dan ga ik longeren of even lekker op buitenrit

wel wil ik even kwijt dat ik best wel trots ben op hem. Hij heeft sinds een jaar dressuur gereden en hij is een vrolijk paard en als hij eenmaal snapt wat ik bedoel en ik beloon hem begint hij ook heel stoer te lopen. :D hij is heel lief en ook onzeker, als ik 'beetje boos' wordt dan kijkt hij heel sip.

ik hoop graag op tips!! En bedankt voor het lezen haha :D

dit zijn een paar foto's (deze stukken worden steeds langer):

Afbeelding

Afbeelding

ps. tips over mijn houding is welkom ;) , zelf ben ik van bewust meer voor mij uit kijken en schouders naar achteren.
Laatst bijgewerkt door anne962 op 29-04-15 13:04, in het totaal 3 keer bewerkt

FriesWytske

Re: help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:36

Ik kan 1 hele goede tip geven. NEEM LES

anne962

Re: help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 12:44

ik rijd les en heb een goede intructeur

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:48

Foto's zien er niet slecht uit.

Les heb je, stel deze vragen aan je instructeur!
Die kan het je veel makkelijker uitleggen dan hier op bokt.

Verder lekker doorrijden! :)

Kalender7

Re: wie kan mij adviesen geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:52

Ik zou dit ook aan je instructeur vragen, en ik zou er niet meteen een ander bit in doen. Reageert hij wel goed op stemhulpen? Zo niet zou ik daar vanaf de grond goed mee aan de slag gaan. Zodat hij ook op je stem terug gaat komen.

Succes!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:03

_lotteeee schreef:

Foto's? Mis ik iets?

anne962

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 13:03

Kalender7 schreef:
Ik zou dit ook aan je instructeur vragen, en ik zou er niet meteen een ander bit in doen. Reageert hij wel goed op stemhulpen? Zo niet zou ik daar vanaf de grond goed mee aan de slag gaan. Zodat hij ook op je stem terug gaat komen.

Succes!

ja hij reageert opzich wel goed op m'n stemhulpen tijdens het rijden, want ik gebruik m'n stemhulpen vaak bij het longeren. weet jij noch goede oefeningen vanaf de grond waarmee ik aan de slag kan gaan?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:05

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nerein.htm

en hoewel er wordt geadviseerd niet direct andere bitten etc erin te 'gooien' heeft het bij mijn paard ( maar ja, elk paard is weer verschillend) wel gewerkt.. en was het ook een groot probleem... het zgn. 'vriendelijke superdikke dubbelgebroken bit' gingen zijn oren in zijn nek, hoofd omhoog, zodra je ook maar de teugels pakte, hij was als de dood voor dat bit, terwijl ik nog nooit een paard hard in zijn mond heb getrokken, ik ben van de 'zit en stemhulpen' rijden en niet op strakke teugel etc. dus verandering deed in mijn specifiek geval ook erg veel.

als je je zelf zekerder voelt en de one-rein stop hebt aangeleerd aan je paard als noodrem helpt ook wel. Verder trainen naar rust toe, idd zeer fijntjes op stemhulp afstemmen en lichaamstaal en eventueel lekker longeren voor rijden.

ik zie helemaal geen foto's hierboven ( en geen idee waarom niet) dus ik kan daar niet over oordelen ;-).
Hoe gaat het met andere paarden of met een fietser erbij buiten?

anne962

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 13:05

Rije schreef:
_lotteeee schreef:

Foto's? Mis ik iets?

als het goed is staan ze er nu weer op ben hier nieuw haha :)

anne962

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 13:08

liekensancho schreef:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nerein.htm

en hoewel er wordt geadviseerd niet direct andere bitten etc erin te 'gooien' heeft het bij mijn paard ( maar ja, elk paard is weer verschillend) wel gewerkt.. en was het ook een groot probleem... het zgn. 'vriendelijke superdikke dubbelgebroken bit' gingen zijn oren in zijn nek, hoofd omhoog, zodra je ook maar de teugels pakte, hij was als de dood voor dat bit, terwijl ik nog nooit een paard hard in zijn mond heb getrokken, ik ben van de 'zit en stemhulpen' rijden en niet op strakke teugel etc. dus verandering deed in mijn specifiek geval ook erg veel.

als je je zelf zekerder voelt en de one-rein stop hebt aangeleerd aan je paard als noodrem helpt ook wel. Verder trainen naar rust toe, idd zeer fijntjes op stemhulp afstemmen en lichaamstaal en eventueel lekker longeren voor rijden.

ik zie helemaal geen foto's hierboven ( en geen idee waarom niet) dus ik kan daar niet over oordelen ;-).
Hoe gaat het met andere paarden of met een fietser erbij buiten?

foto's kun je als het goed is nu weer bekijken :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:10

Kun je hem aan de longe op stem laten galopperen en dan terug brengen naar draf en stap? Pas als je dat kunt zou ik onder de man gaan aan galopperen. Dus met longeren of zelfs zonder longe in de cirkel zou ik dat gaan bevestigen, puur op stem en lange zweep erbij. Jij staat goed ten opzichte van je paard. Ho is zweep helemaal naar beneden naar de grond wijzen. Stap is zweep op hoogte van de koot. Draf is zweep hoger (knie) en galop is nog hoger met de zweep aanwijzen. Later als hij dat herkent doe je het zonder stemhulp en alleen met aanwijzen van de zweep. Dus hem niet aantikken hé, je raakt hem niet. Let op dat je super goed beloont als hij het goed doet.
Wat bespiering betref (doe dat maar in de les eerst) is schouder binnenwaarts een hele goede oefening voor je paard als je daar aan toe bent. Daar kweek je spiertjes mee. Om je paard lekker los te krijgen is wijken een fijne oefening. Als je een barokke Fries heb zal dat moeilijke oefening zijn en dan moet je blij zijn in het begin met een of twee stapjes correct wijken.

anne962

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 13:17

pien_2010 schreef:
Kun je hem aan de longe op stem laten galopperen en dan terug brengen naar draf en stap? Pas als je dat kunt zou ik onder de man gaan aan galopperen. Dus met longeren of zelfs zonder longe in de cirkel zou ik dat gaan bevestigen, puur op stem en lange zweep erbij. Jij staat goed ten opzichte van je paard. Ho is zweep helemaal naar beneden naar de grond wijzen. Stap is zweep op hoogte van de koot. Draf is zweep hoger (knie) en galop is nog hoger met de zweep aanwijzen. Later als hij dat herkent doe je het zonder stemhulp en alleen met aanwijzen van de zweep. Dus hem niet aantikken hé, je raakt hem niet. Let op dat je super goed beloont als hij het goed doet.
Wat bespiering betref (doe dat maar in de les eerst) is schouder binnenwaarts een hele goede oefening voor je paard als je daar aan toe bent. Daar kweek je spiertjes mee. Om je paard lekker los te krijgen is wijken een fijne oefening. Als je een barokke Fries heb zal dat moeilijke oefening zijn en dan moet je blij zijn in het begin met een of twee stapjes correct wijken.

bedankt voor de tips, maar aan de longe snapt hij de galop niet. Hij heeft dit vroeger ook noch nooit gedaan maar als ik met m'n stemhulp en de zweep omhoog zet, snapt hij er noch niks van.
Ik probeer het wel iedere keer weer en dan als hij toch een paar stappen doet dan beloon ik hem ook heel erg.
Weet jij hoe je het beste de galop aan kunt leren aan de longe

liekensancho

Re: wie kan mij adviesen geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:28

mijn paarden doen dat ook als ik een 'galophupje' ernaast doe, klinkt enorm gek maar ik kan ze in veel manieren laten versnellen en vertragen ( door los grondwerk 'fluisteren').
Lichaamstaal is belangrijk o.a. naar de achterhand toe is versnellen, midden buik is zelfde tempo, naar voorhand is langzamer en 'ervoor' ( allemaal vanuit longeercirkel gezien) is stoppen. Duidelijk de gangen benoemen in begin met een goede lichaamshouding erbij en standpunt t.o.v. paard. Kan de instructrice ook niet even met longeren bijspringen om hem in galop te krijgen?

vind het een prachtig paard trouwens :-), toen ik de post verstuurde kreeg ik plots foto's te zien hihi.

anne962

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 13:37

liekensancho schreef:
mijn paarden doen dat ook als ik een 'galophupje' ernaast doe, klinkt enorm gek maar ik kan ze in veel manieren laten versnellen en vertragen ( door los grondwerk 'fluisteren').
Lichaamstaal is belangrijk o.a. naar de achterhand toe is versnellen, midden buik is zelfde tempo, naar voorhand is langzamer en 'ervoor' ( allemaal vanuit longeercirkel gezien) is stoppen. Duidelijk de gangen benoemen in begin met een goede lichaamshouding erbij en standpunt t.o.v. paard. Kan de instructrice ook niet even met longeren bijspringen om hem in galop te krijgen?

vind het een prachtig paard trouwens :-), toen ik de post verstuurde kreeg ik plots foto's te zien hihi.

dankjewel!! ben ook heel blij met hem!, haha ik zal dat galophupje ook eens proberen :D