ik heb een paar problemen waar ik al de hele tijd tegen aanloop. Ik heb nu een jaar een hele lieve 10 jarige stevige friese ruin rond de 1,75, het is echt een knuffel maar met rijden moet er noch wat aan gewerkt worden.
hij is vroeger alleen maar op buitenrit geweest en dan met volle vaart, hierdoor is hij heel drammerig en hard in de mond en wil het liefst zo hard mogelijk, en vooral met galop is het een probleem.
ik heb hem sinds paar maanden al redelijk onder controle in de stap en draf, galopperen wil ik binnen kort weer oppakken, ik heb dat een hele tijd niet gedaan omdat ik hem eerst onder controle wil hebben want bij de galop gaat het bijna altijd mis.
nu heb ik een aantal vragen en hoop ik graag op antwoord:

- wat voor bit kunnen jullie mij adviseren, hij kan zich heel sterk maken en ook het bit vast pakken ik heb er nu een dubbel gebroken bit.
- hoe kan ik het beste de galop aanpakken? VROEGER als ik wil aangalopperen gaat hij met een hele vaart, pakte het bit vast en het duurde een hele poos voordat ik hem er weer uit kreeg (en dan moest dat echt met al mn kracht).
- hoe leren jullie een paard ontspannen lopen? door z'n korte hals en soms de spanning gaat hij heel opgepropt lopen, ik doe dat nu zo: ik laat hem in een normaal tempo en nodig hem uit om na te laten geven, als ie na geeft schuif ik mijn handen als ware naar voren om hem meer over een rug te laten lopen.
- hoe kun je het beste oplossen met bit vastpakken, hij pakt meestal het binnen bit vast (kant verst van de bak rand), ik zelf doe het om het op de volte zeten en kneden en loslaten totdat hij weer nageeft.
- hoe kan je ik z'n achterbeen beter activeren en dat ie daar meer spieren krijgt? ik zelf weet door veel overgangen, en tempowisselingen maar weten jullie noch meer?
- weet iemand krachttraining oefeningen voor m'n paard
ben al aan het oefenen geweest met:
- overgangen rijden, alleen hij wordt wel heter daardoor maar dat is noch een kwestie van veel oefenen.
- rij veel figuren om hem daarop te focussen
- ook wissel ik vaak af dan ga ik longeren of even lekker op buitenrit
wel wil ik even kwijt dat ik best wel trots ben op hem. Hij heeft sinds een jaar dressuur gereden en hij is een vrolijk paard en als hij eenmaal snapt wat ik bedoel en ik beloon hem begint hij ook heel stoer te lopen.

ik hoop graag op tips!! En bedankt voor het lezen haha

dit zijn een paar foto's (deze stukken worden steeds langer):

ps. tips over mijn houding is welkom