pony wil te snel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xponylove

pony wil te snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 12:25

Hoi, mijn verzorgpony wil veel te snel en gaat er vaak vandoor. Wat kan ik hier tegen doen?

Weggebokt

Re: pony wil te snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:27

Lessen nemen,een instructeur zal hier goed bij kunnen helpen

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:36

Inderdaad een goede instructeur zoeken die je hierbij helpt. Wat ook helpt: niet onnodig aan de teugels gaan lopen hangen, maar geef hem de ruimte. Gewoon ontspannen en teugels met een licht contact vasthouden. Niet te veel been eraan & gewoon relaxed proberen door te rijden.
Als hij hard gaat is dat maar zo. Eerst zorgen dat hij goed ontspant en dan gaan werken aan het terugrijden. Probeer ook veel schakelwerk mee te nemen. Dus van verzameld (zover als mogelijk dan :D ) naar uitgestrekt.

Succes!! +:)+

anne962

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:42

eerst een vraag voor jouw: wat doe je er zelf nu aan om hem rustiger te krijgen?

- veel achtjes rijden
- oefen op tempo controle( veel overgangen of een dat je net doet alsof je naar de stap gaat en dan weer been geeft heet een scheinovergang ofzoeits)
- zelf doe ik altijd ophouding en los (niet teugels los gooien), hierbij moet je wel opletten dat je je been ertegen aanhoud zodat ie wel van achteren naar voren blijft lopen en niet achter de teugel kruipt, en dat je niet vast blijft houden want dan gaat je pony in protest en dan misschien noch harder lopen
- heel veel figuren rijden zodat je pony daar op moet focussen en dan geen tijd meer heeft om harder te gaan

voor de rest heel veel succes met oefenen !!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:48

Rust, rust en nog eens rust erin brengen. Zelf zeer rustig zijn en super consequent. Je pony moet leren om te wachten. Dus dat begint al met opstappen. Net zo lang wachten totdat hij stil staat. Desnoods met hulp van iemand erbij.
Dan stappen en heel rustig onder zijn tempo stappen. Rustig stil zetten. Belonen als hij luistert. Stoppen met paard rijden.
Pas gaan draven als je paard voorwaarts - neerwaarts kan lopen en rustig bij je blijft. Juist geen overgangen rijden, want dat is impuls opwekkend. Laat hem maar eens "lui" worden. Laat hem maar volledig op zijn gemak voelen bij je, want je pony vlucht, voelt zich niet prettig.
Ook in draf de rust er in brengen. Weer in alle rust terug naar stap en halt houden. Goed zo paardje en dus stoppen met werken. Als je buiten rijdt, neem een braaf paard mee en ga gewoon eens paar uur buiten stappen. In alle rust. Stop halverwege en laat paarden eens lekker grazen zonder bit in. Heb plezier met je paard, word zijn maatje. Dan word je veilig en leuk voor hem.
Pas als je paard dit werkelijk kan die rust uitstralen, kun je de galop er eens voor paar pasjes bij pakken en langer gaan rijden. Zolang hij vlucht kun je er dus helemaal niets mee.

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 12:49

Bedankt!! Als ze met me er vandoor ga, ga ik heel ontspannen en diep in het zadel zitten, beetje achterover leunen en een liedje zingen en dat werkt echt goed hihi

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 15:49

Ik heb net gestapt op haar en ze was gwn heel enthousiast waardoor ze wilde draven, ze is niet rustiger geworden na een uur stappen.

celine_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:20

mijn paard heeft dit ook lange tijd gedaan, en dat gaat nu al eens stuk beter. let er op dat je je niet vasthoud aan het zadel met je benen, dat stimuleert je pony om nog harder te gaan. en je moet hem proberen te leren wachten, maak kleine ophoudingen met je hand terwijl je diep blijft zitten. als die niet reageert neem hem dan terug van draf naar stap of van stap naar halt. Je pony gewoon aan het werk zetten helpt ook, ga figuren rijden, zorg dat je niet teveel lange rechte stukken achter elkaar rijdt, op zulke stukken is het versnellen heel makkelijk voor je pony. Bij mijn paard lag de oorzaak dat ze het moeilijk vond in haar lichaam, en daardoor hard ging om te voorkomen dat ze haar achterbenen onder de massa moest plaatsen, veel trainen en grondwerk doet wat dat betreft ook wonderen. succes!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:02

indegoofy schreef:
Ik heb net gestapt op haar en ze was gwn heel enthousiast waardoor ze wilde draven, ze is niet rustiger geworden na een uur stappen.

Dat is normaal. Had ik ook met mijn paard. Toch iedere keer terug brengen in een rustige stap totdat ze het begrijpt en gewoon rustig stapt. Die van mij werd er in het begin zelfs super heet van en ze was al zo heet. Maar heb doorgezet, net zolang totdat het kwartje viel.

MarlotteG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 07:24

Ind wat @anne962 zeg, probeer je hand te ontspannen zodat als je moet rennen deze Hulp ook doorkomt. Als de rem er al op zit moet je alleen nog maar harder trekken waarschijnlijk.

Zelf zou ik proberen ook meer controle te krijgen met je zit. Dus dat je terug kan rijden met je zit. Eerst van stap naar halt (zwaarder zitten) en draf naar staf (langzamer lichtrijden). Eerst kan je hierbij ook je handen en stem nog gebruiken, maar daarna moet je dat natuurlijk steeds minder hoeven doen. Als ze het snapt kun je ook al makkelijker remmen in de gangen zelf.

Succes!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 07:51

MarlotteG schreef:
Ind wat @anne962 zeg, probeer je hand te ontspannen zodat als je moet rennen deze Hulp ook doorkomt. Als de rem er al op zit moet je alleen nog maar harder trekken waarschijnlijk.

Zelf zou ik proberen ook meer controle te krijgen met je zit. Dus dat je terug kan rijden met je zit. Eerst van stap naar halt (zwaarder zitten) en draf naar staf (langzamer lichtrijden). Eerst kan je hierbij ook je handen en stem nog gebruiken, maar daarna moet je dat natuurlijk steeds minder hoeven doen. Als ze het snapt kun je ook al makkelijker remmen in de gangen zelf.

Succes!

Dat heeft pas zin als er te rijden valt. Deze pony moet eerst gereset worden in het hoofd en dan spreek ik echt uit eigen ervaring. Mijn pony heeft paar weken nodig gehad voordat het kwartje viel dat ze echt rustig aan mocht doen en dat er niets aan de hand was en nog steeds als we flink gegaloppeerd hebben voel ik dat die hetigheid er weer in komt en dat ik haar weer tot rust moet brengen. Soms zet ik haar gewoon stil totdat ze uitademt. Die van mij is nu eerder wat te sloom maar daar kun je tenminste iets mee. Want wat overgangen rijden, eventjes fijn galopperen en ze is super fijn. Dus het is juist goed dat TS alleen maar gestapt heeft. En maar belonen en tot rust brengen totdat je voelt dat paardje helemaal uitademt en het begrepen heeft.
Het is een soort ongeduld, enthousiasme, overijverig waar je heel veel mee kunt als paardje geleerd heeft om rustig te blijven met de aandacht bij de ruiter.
Dan win je daar alle prijzen mee met dat soort typetjes want ze zijn zo ijverig en gaaf.

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 08:59

pien_2010 schreef:
MarlotteG schreef:

Succes!

Dat heeft pas zin als er te rijden valt. Deze pony moet eerst gereset worden in het hoofd en dan spreek ik echt uit eigen ervaring. Mijn pony heeft paar weken nodig gehad voordat het kwartje viel dat ze echt rustig aan mocht doen en dat er niets aan de hand was en nog steeds als we flink gegaloppeerd hebben voel ik dat die hetigheid er weer in komt en dat ik haar weer tot rust moet brengen. Soms zet ik haar gewoon stil totdat ze uitademt. Die van mij is nu eerder wat te sloom maar daar kun je tenminste iets mee. Want wat overgangen rijden, eventjes fijn galopperen en ze is super fijn. Dus het is juist goed dat TS alleen maar gestapt heeft. En maar belonen en tot rust brengen totdat je voelt dat paardje helemaal uitademt en het begrepen heeft.
Het is een soort ongeduld, enthousiasme, overijverig waar je heel veel mee kunt als paardje geleerd heeft om rustig te blijven met de aandacht bij de ruiter.
Dan win je daar alle prijzen mee met dat soort typetjes want ze zijn zo ijverig en gaaf.

Dankje! hier kan ik wat mee :j zijn er misschien ook nog grondwerkoefeneningen waar je paard op mij gaat letten en wat rustiger word?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:14

Graag gedaan Indegoofy. Je vraag over grondwerk oefeningen kan ik je niet mee helpen want daar heb ik niet zoveel verstand van.
Wel zoals vandaag als ik de paarden naar de wei breng, is ze ook zo blij dan huppelt ze naast me en ze weet dat ze met haar neusje niet voorbij me mag komen. Dat doet ze dan toch maar dan wel heel onderdanig met de neus vrijwel over de grond alsof ze wil zeggen: "ja, ik weet het dat ik niet voorop mag maar ik ben zo ongeduldig, want we gaan naar de wei". Heel vriendelijk zet ik haar dan weer terug en eerlijk is eerlijk, ik loop wel flilnker door dan anders om voorop te blijven.

Je hebt gewoon een kei gaaf paardje net als ik, met heel veel humor en geduld en super consequent zijn, zachtheid en tederheid kun je daar zoveel leuke dingen mee doen.

Esmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:28

Lessen nemen is denk ik een goede optie.

Verder kun je:
- veel figuren rijden
- veel overgangen rijden
- Zelf ontspannen gaan zitten/rijden
- Zorg ervoor dat je niet gaat klemmen en hangen aan de teugel

Als je aan de teugel gaat hangen, wil de pony alleen maar sneller.

Succes

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:38

Ook ooit eentje gereden.
Na een gebeurtenis werd die een stuk verstandiger.
Reed altijd vanuit de clubterrein naar huis. Was 3 kwartier en zij liep altijd voorop, ze was de snelste. Nu was ik is een keertje later als mijn mede stalgenoten vertrokken. Dus zij wilde bij draven/ galoperen. Dat mocht ze van mij niet, ze moest gewoon stappen. Nou heb ik gewoon letterlijk de hele weg gewoon rustig korte ophoudingen gegeven en ben diep blijven zitten. Heb uiteindelijk maar 3 passen gestapt en daarnaast zeer veel capriolen uitgezeten van wijken, galoperen op de plaats vanalles. Heb een paard nog nooit zo bezweet/schuimend over het hele lichaam thuis zien komen, maar toen ging toch echt de knop bij die pony om.

Nu zijn we een aantal jaar verder en rijden er zelfs kleine kindjes met een los teugeltje mee weg.
Maarja dit is geen oplossing voor jou. Het is hopelijk wel een stimulatie om puur door te gaan tot jij dat breekpunt waar de knop omgaat bij je pony vind waardoor hij ook de rust vind in zijn werk.

Erg belangrijk bij die pony waren de volgende dingen.
-rustig blijven zelf
-toestaan met je handen, nooit vasthouden werd ze dribbelig van
-heel veel korte ophoudingen

Veel succes

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:01

Ik reed eerst op een fjord die dit ook had, vooral de eerste keren. Ik vroeg aan mijn instructriese wat ik daar aan kon doen, zij zei je moet ophoudingen maken dus je trekt even aan het bit en weer los je trekt weer even aan het bit en weer los zo door. Ze zei je kan ook proberen langzamer licht te rijden dan dat hij draaft. Een combinatie van die twee werkte heel goed en ik hoefde dit later niet meer te doen want hij begreep wat ik bedoelde :)
Succes nog!

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 12:36

Bedankt! Ik ga vandaag weer met haar rijden en we zullen zien hoe het gaat. Maarwat velen van jullie zeggen is overgangen rijden maar dat klopt niet! Dat is om je paard te activeren

anoukka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:51

Krijgt je pony sowieso wel genoeg beweging? Staat ze altijd op stal of ook in de wei? Als je pony altijd op stal staat is het logisch dat ze hard wil rennen als ze eindelijk buiten komt. Is ze verder ook in orde? Als ze pijn heeft van bijvoorbeeld het zadel, of van iets anders, kan het ook dat ze daarvoor weg wil rennen. Kijk goed naar je pony en vraag je af waarom ze dit gedrag vertoont, en ga dan van daaruit de oorzaak aanpakken en met haar werken :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:25

overgangen rijden geeft alvast een duidelijk beeld over hoe het gesteld is met de controle over het tempo en of de rem wel behoorlijk werkt.
Wanneer er te weinig controle is, tjaaa dan moet daar eerst aan gewerkt worden voor je verder kan oefenen met overgangen te rijden, dat is toch heel duidelijk.
Er werden al verschillende goede tips gegeven, en ophoudingen maken is op zich niet verkeerd, maar in dit geval denk ik dat jouw paard er gewoon de betekenis nog niet goed van kent, dus je zal moeten leren hoe met jouw paard een duidelijke communicatie kan ontstaan, elkaar dus leren begrijpen.
Maar eens er begrip ontstaat zal je nog eerst jouw paard ervan moeten overtuigen dat je wel meent wat je zegt en vraagt, dus het paard mag er niet over nadenken en zelf dan maar even iets anders beslissen.
Je moet je paard ook niet gaan tegenhouden met je teugels, je moet je paard ervan overtuigen dat het moet vertragen op jouw vraag, dat is een heel andere instelling wat het denken betreft van de ruiter.
Ik zou daar zelf niet op eigen houtje gaan op trainen, zoek goede instructie.

indegoofy schreef:
Bedankt! Ik ga vandaag weer met haar rijden en we zullen zien hoe het gaat. Maarwat velen van jullie zeggen is overgangen rijden maar dat klopt niet! Dat is om je paard te activeren

mirandaBruna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:34

Vaak halthouden
Als ze te sterk wordt, ga je steeds vanaf de a naar de c dan halthouden dan weer naar de a en daar halthouden zo steeds Door tot dat ze rustig en ontspannen word