Voor onze kleintjes ben ik gaan kijken voor een makke pony om lekker mee te spelen. Die heb ik gevonden in een leuke welsh van 16 jaar oud. Echter is er een maar: de pony loopt op de manege en volgt graag. Hij gaat stilstaan als hij voorop moet. Nu kan ik dat begrijpen want niet iedereen is een leider. Echter wil hij ook niet lopen als hij in zijn eentje moet rijden. Het is zo jammer want verder voldoet hij aan alle wensen.
Wat zijn de ervaringen. Is het af te leren dat hij stil gaat staan als hij alleen moet rijden? Of moeten we hem laten staan en verder kijken?
Die pony zit in zijn gewoonte vastgeroest om te volgen. Kan je er misschien wel uitkrijgen maar dat gaat heel veel tijd en moeite kosten... Er is zelfs een mogelijkheid dat het er nooit volledig gaat uitgaan. Mijn voormalig instructrice heeft zo eens één van haar paarden verkocht, paard staakte na een halfuur en was dan niet meer vooruit te krijgen, medisch gezien was die in orde. Osteo kwam bij die vrouw ook vaak langs, ook niks mis. Heeft haar uiteindelijk als gezelschapspaardje verkocht.
Ik zou persoonlijk niet aan een manegepony willen beginnen, als je hem toch koopt zou ik hem zeker laten keuren.
Wat doet hij als je met twee rijd en de andere gaat na een tijdje de bak uit? Ik zou aanraden om iemand te vinden die hier wat ervaring in heeft in leiderschap en jou kan helpen.
Bij ons op stal hebben ze er ook 1 gekocht die uit de manege kwam. Was niks mee te beginnen. Pony ging uiteindelijk stilstaan. op been kwam gwen reactie, als je het corrigeerde met een tikje stopte de pony zn hoofd tussen zn voorbenen en bokte zo de ruiter eraf! Achter iemand aanrijden hielp ook maar voor even Die b-ponys zijn ook te klein om er zelf even op te stappen om eea te corrigeren.
Uiteindelijk is ruitertje met de pony op ponykamp geweest, 1 pony voor hem, 1 pony achter hem. Pomy heeft zich de hele week voorbeeldig gedragwn. Uiteindelijk hebben ze hem verkocht aan de mange, waar hij nu al jaren braaf zn lesjes loopt.
Ik zou er niet aan beginnen! Zeker niet als het al een 16-jarige betreft die het grootste deel van zn leven al in de lesjes loopt!
xLovesPower
Geplaatst: 28-04-15 09:54
Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen...Bijna al het negatieve gedrag is inprincipe met goede begeleiding af te leren, maar hier gaat heel erg veel tijd inzitten. En je hebt als nog een kans gezien de leeftijd van de pony dat je negatieve gedrag er niet meer uit gaat krijgen. Ik zou persoonlijk veder kijken naar een pony die ook lief is met rijden voor je kinderen. Want ik heb al vaker om me heen gezien dat kinderen met een pony met negatief gedrag tijdens rijden eerder bange ruiters worden. Dan kinderen met brave pony's waar ze de eerste jaren alles op leren:)