Paard blijft bokken naar beugels.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luffwinny

Paard blijft bokken naar beugels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 14:37

Misschien dat mensen tips hebben voor ons ' probleem'. Wij hebben een onbeleerde merrie waar we sinds kort mee bezig zijn . Ons probleem is dat ze blijft bokken naar de beugels . Zadel accepteerde ze naar twee keer goed en was daarna geen probleem meer. We zadelen op in de bak en zodra we haar in stap vragen begint het bokken wat ze een paar rondjes volhoud en daarna is het goed en maakt het haar niks meer uit . Nu naar 5 keer gaat blijft ze bokkend wegrennen . De beugels zitten in het begin opgestoken maar naar de eerste paar bokken hangen ze al naar benden , de beugels klapperen bijna niet . Mensen tips om haar rustig te laten wegstappen zonder eerst een bok sessie?

Gitana

Re: Paard blijft bokken naar beugels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:40

Misschien even met de beugels eraf?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 14:41

Het is juist de bedoeling dat ze er aan went , zadel zelf is geen probleem .

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:45

Het kan zijn dat ze toch klapperen. Op het moment dat je met je voeten in de beugels zit staat er spanning op de riem en klapperen ze niet meer. Beugels die los naar beneden hangen tikken hoe dan ook de buik aan.

Wat je zou kunnen doen om dit probleem enigszins tegen te gaan is om de beugels met een beugelriem of strotouwtje met elkaar te verbinden onder de buik. Al vermoed ik dat je misschien zonder beugels even verder moet gaan tot ze dit goed accepteerd.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 14:47

Het zadel zelf is ook geen probleem , maar ze gaat al bokkend weg terwijl de beugels nog omhoog zitten. Naar paar rondjes maakt het allemaal niks meer uit.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:48

Zeker weten dat er gebokt wordt naar de beugels? Want als die eerst opgestoken zitten zou ik al eerste denken dat er gebokt wordt op het zadel of de singel. En met daarop als gevolg bokken op de beugels door het klapperen.

Ik zou dus eerst een stapje terug doen en longeren zonder beugels om te weten of het de beugels zijn of toch het zadel is.
Als het de beugels zijn, dan beginnen met de beugels naar beneden ipv opgestoken. Niet te laag, zodat ze niet tegen de elleboog aan kunnen komen, en dan onder de buik door aan elkaar verbonden met een (halster)touw om het klapperen minimaal te maken. Ze vallen dan ook niet meer naar beneden wat een mogelijk schrikreactie kan voorkomen.

En direct duidelijk maken bij aanvang longeren dat het de bedoeling is dat mevrouw zich gedraagt. Dus gelijk bij de eerste spurt en/of bokreactie proberen een ophouding te maken.
Je wilt niet dat dit een gewoonte wordt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:49

Gewoon wat geduld. Waarom moet dat zo snel. Lekker eerst aan het zadel wennen en later met beugels. Maak ze anders de eerste tijd zo kort dat ze niet tegen het paard aankomen maar tegen het zadel

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 16:07

OPG --> RT-V

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 16:45

Je zou de beugels stabieler laten liggen door er een elastische deken singel doorheen te halen.

Maar ik heb er ook een zadelmak gemaakt die dat bleef doen bij losse beugels.
Maar naar het het been heeft hij nooit gereageerd en is verder altijd fijn te rijden geweest.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 16:47

Bedankt voor alle reacties , een dekensingel erover heen doen kunnen we wel is proberen. Overgings gaan we niet echt te snel , zijn al tijdje met zadel bezig en paard 5. We willen alleen niet dat het een gewoonte gaat worden. Hebben meerdere paarden zadelmak gemaakt maar die waren er vaak na 1 keer wel overheen .

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 16:51

En gewoon even aan de hand wegstappen ipv 'longeren'? Als ze bokken een schreeuw geven, dat ze weten dat het ongewenst is?

Mijn jonkie doet dit ook, bokt wel als ik hem met tuig of zadel meteen ga longeren, maar als ik hem eerst even een rondje stap nadat de beugels los zijn of het tuig longeer-veilig is vast gemaakt, doet hij dit niet.
Het ebt vanzelf weg; als t maar geen gewoonte wordt.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 16:52

Het zal ook wel wat meer der karakter hebben te maken ( zit jazz in ) en ze is heel erg sensibel .
Het nadeel van ernaast stappen is dat ze omhoog kan komen , ik hou ze liever wel voorwaarts, maar dat is ook wel het overwegen waard.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 16:58

Eerst indd even een elastische singel er door heen doen of de beugels er zelfs helemaal af. En consequent zijn, vriendelijk doch beslist leiding geven. Ho is ho, je paard leren eerst netjes te stappen zonder dat ze bokkend weg vliegt. Ze mag pas draven op jouw commando, galopperen net zo. Als dat helemaal goed gaat een aantal keer uitbouwen. Blijf vriendelijk doch beslist leiding geven, dan krijgt het paard vertrouwen en zal je verder waarschijnlijk weinig problemen tegen komen, mits geen lichamelijke ongemakken natuurlijk. Niet dingen uit de weg gaan, omdat ze omhoog zou kunnen gaan. Dat moet je dan ook meteen afleren. Makkelijker nu je er nog naast staat, dan wanneer je er straks op zit! Met name een 5 jarige heeft al een flinke eigen wil ten opzichte van een jonger paard. Als je ergens wat angst voelt, kan je het beleren misschien beter aan iemand overlaten met (nog) meer handigheid/ervaring.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 17:02

We zijn absoluut niet bang alleen achterover klappen met zadel willen we ook niet. We hebben weer wat tips erbij , bedankt .

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:02

Ik vind de tip van bruintje 123 een goeie, dan breng je er door zo'n singel onderdoor aan de beugels er eerst effe wat rust in.
Dat longeert ook wat fijner, voor beiden.

Ik zou het niet zomaar op 'merrie' of "Jazz" afkomst gooien, ik vind dat vaak zo'n dooddoener. Terwijl er genoeg merries en Jazzen zijn die dit absoluut niet hebben. Uiteraard kan de merrie in kwestie wel gewoon een heel rillig type zijn verder, daar hebben wel meer paarden ( en beslist niet alleen merries) last van.

Met héél langzaam opbouwen kun je haar hiervoor desensibiliseren. dat kost je alleen wel heel veel geduld, maar er 'moet' toch ook niks op korte termijn? En stoppen op het juiste moment, dus in dit geval als je GEEN reactie krijgt. Succes!

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 17:07

Ik denk dat het bloed er zeker wel wat mee te maken heeft, ze is in alles heel ril , de gribaldi die we hebben was net zo . Terwijl de andere paarden die we zadelmak gemaakt hebben veel koeler waren , ook in omgang. Maar het hoeft ook niet snel ( zijn al tijdje bezig).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:09

Vroeger in de "cowboytijd" werden paarden zadelmak gemaakt door ze uit te bokken.
Dat wil zeggen ze net zolang met hun angst en ongenoegen geconfronteerd totdat ze hun verzet opgeven.

Tegenwoordig weten we beter, wanneer we bij verzet aankomen dan heeft een paard de voorgaande stappen van het leerproces nog niet begrepen en aanvaard en moeten we daar eerst naar terug om het paard te leren deze te begrijpen en te aanvaarden.
We willen vandaag graag zien dat een paard zadelmak gemaakt wordt zonder bokken.

Het is het verschil tussen een paard onderwerpen of brengen naar edelmoedige overgave.

In het geval van TS denk ik dat je veel te snel gaat, niet voldoende naar je paard kijkt en voelt wat er plaats vindt in hem.
Het bokken naar de beugels geeft aan dat je paard niet begrepen heeft wat er van hem verwacht wordt, hij werkt niet mee.
Het is slim om het hele zadelmak maken overnieuw te doen, klein stapje voor klein stapje, je door je paard te laten leiden in progressie.
Hoe langzamer je gaat hoe sneller je bij het eindpunt komt.
Er is niets fijners om mee te werken dan een paard dat zijn best doet om mee te werken.

Lees wat moderne stukken over het zadelmak maken, dat helpt.
Zadelmak maken is niet iets dat je zomaar even doet.

Ik heb de laatste 20 jaar tientallen paarden zadelmak gemaakt op de langzame manier met als stringent kader O bokken.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:00

natuurlijk is het de bedoeling dat je paard eraan went.

even een voorbeeldje

mijn merrie is bereden vanaf januari 2012 en in mei 2012 kocht ik haar
de eerste maanden schoot ze helemaal in de zeik als ik een beetje anders of scheef ging zitten.
zij was erg gevoelig wat betreft de zit en de beugels..
een jaar later reageerde ze nog steeds erg gevoelig en onwennig als ik bijv ging rijden met de beugels een gaatje langer..

edit; ik longeer haar nog steeds niet met zadel én beugels eraan, ik haal de beugels er dan af..
als ik ze er wel aan hang merk ik toch dat ze drukker en anders doet..
beugels hangen vrij stil en klapperen niet maar ze bewegen toch wel

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 19:05

We hebben net geoefend met ernaast lopen en de beugels gelijk lang gelaten , ze wou even weg maar reageerde daarna braaf , gelijk gestopt . We gaan dit nu eerst maar uitbouwen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:16

Een keer fiks bokken kan gebeuren, maar dan weet je de keer erna dat je het anders moet doen.
Als een paard iedere keer weer die kans gegeven wordt, wordt het een gewoonte.
Wat je nu gedaan hebt om het te doorbreken is goed :j
Vooral ook even op harde bodem blijven aan de hand geeft minder uitnodiging tot raar doen.
Gevoelige paarden kunnen altijd op beugels blijven reageren omdat die dingen nou eenmaal vrij zwaar zijn en het echt wel zeer kan doen.
Bij 1 van mijn paarden die echt bomproef en fijn te rijden is en ook met inrijden bijzonder meewerkend was kan ik nog steeds de beugels niet laten hangen. Dat geklop wekt een vluchtreactie op. Ik steek ze ook altijd gelijk op als ik nog een stukje moet lopen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 23:20

Je hebt dit bokken er ondertussen al flink ingetraind, fout zit dus bij jullie en niet bij het paard.
eerste maal is bokken als normaal te beschouwen, daarna moet er op gereageerd worden, dit is toch ongewenst gedrag, en ongewenst gedrag moet je net moeilijker maken, gewenst gedrag maak je dan dadelijk vrij van alle druk, dus belonen.
Probleempaarden worden gemaakt door foute belering;

luffwinny schreef:
Bedankt voor alle reacties , een dekensingel erover heen doen kunnen we wel is proberen. Overgings gaan we niet echt te snel , zijn al tijdje met zadel bezig en paard 5. We willen alleen niet dat het een gewoonte gaat worden. Hebben meerdere paarden zadelmak gemaakt maar die waren er vaak na 1 keer wel overheen .