Aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veriska

Aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 13:29

Hoi!
Ik lees hier op bokt heel veel mensen die praten over hoe je paarden vooral niet aan de teugel moet krijgen. Nu heb ik sinds kort les van een nieuwe instructrice en ik heb hiervoor nooit echt les gehad waar nageeflijkheid echt belangrijk was. Tot nu dus, maar in mijn lessen die ik nu krijg moeten we tijdens het rijden af en toe stilstaan op de A-C lijn en dan door je handen laag te doen en te kneden moeten we het paard aan de teugel krijgen. Tijdens bijvoorbeeld de draf op de lange zijde moeten we het paard "bezig houden" in de mond en ook weer handen laag. Is dit een goede manier? En zo niet, wat kan ik daar dan aan doen?
Alvast bedankt! :)

Veriska

Re: Aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 13:31

Ojah en elke keer dat het paard laag zit moeten we belonen zodat het paard leert dat dat goed is. Alleen telkens als ik dan beloon, gooit het paard haar hoofd weer omhoog...

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:32

Dit klinkt een beetje als zagen en dat is iig niet de goede manier :')

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:33

de fries die ik rijd, loopt van zich zelf nageeflijk, maar ben ook geen expert in aan de teugel.

wel heb ik gehoord dat aan de teugel vanaf de achterhand moet komen, die moet eerst 'zijn functie doen'

dit heb ik gehoord dus neem me niet kwalijk als het niet waar is.

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:33

Dit is niet de goede manier, klinkt als zagen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:36

Nee is niet de manier en dus ook geen goede instructeur. Je moet aan de teugel zien als een cadeau dat je krijgt als je het paard goed rijdt. En naar beneden dwingen krijg je alleen een boogje en dat is niet wat je wil.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:58

Ho kneepjes is niet meteen zagen! Ik vind het altijd een beetje jammer dat er zo'n vaste manier wordt gebruikt en wel op alle paarden. Terwijl elk paard is anders, wees wel zo zacht mogelijk in je hand, want de paardenmond is gevoelig en dat wil je ook zo houden, je wilt geen paard hebben die gaat hangen, die in verzet komt tegen druk, die ongevoelig wordt etc. Het beste is een constante lichte verbinding met de mond. Verder rijd je paard altijd van achteren naar voren. Een paard moet eerst goed aan het been zijn, gehoorzaam op de hulpen reageren, lengtebuiging aan nemen voordat je überhaupt denkt aan nageeflijkheid. Je mag best zachtjes je ringvinger openen en sluiten. Vraag dan zijn kaak te ontspannen en zacht op het bit te kauwen. Als hij dan loslaat, is het heel belangrijk dat jij ook niks meer vraagt, maar ook niet de teugels los gooit! Verder is het goed om te controleren als jij langzaam aan langere teugel geeft, of je paard je hand dan volgt.

Veriska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 14:06

@saskiakefie Dankje!volgens mij heb ik dat goed aan het been zijn en gehoorzaam reageren wel onder de knie, ook de constante verbinding gaat best goed alleen wat is lengtebuiging precies? En hoe vraag je om zijn kaak te ontspannen? Met langere teugel gaat het ook goed! Dat doe ik altijd na de galop, met lange teugel uitdraven..

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:23

Dit klinkt niet zo best. Door je handen omlaag te brengen zet je ze vast waardoor het paard meer schokken en rukken in de mond krijgt. Op die manier gaan ze uiteindelijk wel aan de teugel, maar dan doen ze dat om die druk te ontwijken en niet vanuit ontspanning. Op die manier kan het paard ook de kaak niet ontspannen, omdat het constant tegen die druk moet vechten. Een kneepje hier of daar om ze wat extra te vragen gaan ze echt niet dood van in tegenstelling tot wat half bokt soms denkt :) maar het is zeker niet de bedoeling dat je constant zit te plukken. Het is ook belangrijk dat je het paard tussen de oefeningen door juist even ruimte geeft op die lange zijde. Dat geven van die ruimte kan je zien als de 'beloning', en vaak leidt juist die er toe dat het paard in ontspanning omlaag komt.
Een paard gaat pas echt correct nageven met een mooie constante verbinding, een actieve achterhand, en door het soepel maken van het gehele lichaam (door middel van figuren rijden) Het is echt niet erg als 'ie het niet meteen doet. Ik doe er zelf liever een uur over om een paard mooi van achter naar voren en via ontspanning rond te krijgen, dan dat ik m' in 10 minuten in mekaar trek en ie de rest van de training braaf in de houding loopt.
Als je tussendoor toch even een klopje wilt geven, doe dit dan met je binnenhand, en zorg dat je buitenteugel er aan blijft. Door met je binnenhand even een aaitje te geven maak je ook jezelf weer een beetje 'los' mocht je net als ik de neiging hebben om onbewust toch je handen weer vast te zetten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 19:15

Dit topic is een vraag die gesteld kan worden, en ook al vaker is gesteld, in het centrale topic.
Zie voor veel leesvoer: [RT-V] [centraal] Aan de teugel

Hier een slotje.