Hoe los ik dit op... ontspanning.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_Luna

Hoe los ik dit op... ontspanning.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 11:04

Hallo,
Ik heb een enorm lief paard fries x tinker. Een hele brave tikkeltje langzame merrie.
Ik heb haar nu bijna 2 jaar waarvan we nu echt weer aan het rijden zijn. Krijgen enorm goede les 1x per week, maar toch loop ik met haar steeds weer vast op een bepaald punt. Ze is recent nagekeken en alles was goed. Ze heeft een massage gehad, dit omdat ik dacht dat ze misschien wat spieren in haar nek vast had, maar dit was niet het geval.
Afijn, we zijn druk bezig met het voorwaarts. Eerst het tempo goed, dan kunnen we pas beginnen. Nu gaat dat erg goed en loopt ze vaak erg mooi en netjes aan de teugel zonder ook maar enige druk. De laatste paar weken maakt ze zich erg sterk, omgeving is belangrijker dan het rijden, dus rijd veel figuren, tempowisselingen enz om haar bij de les te houden. Maar het aan de teugel rijden stuiten we nu op. Ik geef alleen met mijn buitenhand ophoudingen. In stap gaat dat natuurlijk makkelijk, gaat dan wel steeds in mijn handen hangen en rijd haar op dat moment juist naar voren, maar zodra we aandraven gaat het hoofd weer omhoog. ik kan dan ophoudingen maken totdat ik een ons weeg, maar het werkt gewoon niet. Op een gegeven moment pak ik een stukje galop mee en dan loopt ze plots uit zichzelf weer aan de teugel. Als ik haar daarna terug neem in draf loopt ze keurig netjes aan de teugel en loopt ze fijn ontspannen en niet zwaar in de hand. Ze heeft dan perfecte stelling en loopt netjes op haar eigen benen. Ik laat haar tussendoor altijd na een pakweg 20 min. half uurtje even haar hals strekken. Zodra ik haar weer oppak, zelfde probleem en kan ik weer overnieuw beginnen. Ik probeer enorm te snappen welke fout ik maak en wat ik beter moet doen, maar ik ben het spoor bijster. Houd altijd contact met het bit, geen te strakke teugels, zet mijn handen niet vast, etc. meer been geven en voren opvangen werkt dus ook lang niet altijd. Het gekke is ook dat wanneer we onderlinge wedstrijd hebben, ze tijdens inrijden ook zo sterk maakt, maar zodra we aan de beurt zijn, hup, netjes aan de teugel en hoef ik helemaal geen ophouding te maken. in stap gaat ze dus al gauw hangen, en galop doet ze het keurig en draf na de galop ook, maar dat eerste stuk... Wie o wie kan mij helpen en weet welke fout ik maak en hoe kan ik dit oplossen???

Anoniem

Re: Hoe los ik dit op... ontspanning.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 12:02

Ik denk dat er een groot deel bij jou fout gaat. Het hele gebeuren op de buitenteugel ophoudingen maken is ook niet juist imo. Een ophouding is om een paard te laten sluiten of te veranderen in tempo, eigenlijk gooi je dan de handrem er een beetje op.
Nageeflijkheid verkrijg je door andere dingen te doen, niet door er heel bewust mee bezig te zijn. Ga maar eens veel voltes rijden, openen, sluiten, stelling vragen door je binnenhand opzij te zetten en te begrenzen met je been. Op de 2e hoefslag stelling vragen en recht zetten etc. Als je dit namelijk gaat doen, krijg je controle over de buiging van het paard, en ja daar komt ie, dan kun je een paard recht gaan maken. En vaak als een paard recht wordt, gaat ie ontspannen op de bovenlijn en wordt een paard nageeflijk.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 12:07

Ik ga mee met Jolien.
Daarnaast heeft een paard veel meer aan een stille hand die alleen wat vraagt wanneer dat nodig is. Door continu een ophouding te maken op de buitenteugel, stel je continu een vraag en in dit geval ook nog een vraag die onjuist is. Op zo'n hand zal menig paard niet ontspannen, maar juist in de war raken en dat uit zich dan weer in het hoofd omhoog houden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 12:18

Normaal vinden paarden het lichte meegaande contact met je hand prettig en gaan dan ontspannen lopen. Probeer maar eens eens tijdje het idee uit je hoofd te houden dat er iets moet met de hoofdhouding van je paard. Let alleen op dattie reageert op je been naar voren en vraag niets en dan ook niets met je teugels. Dan ga je lekker figuren rijden en overgangen. Allemaal zonder ophoudingen. Let op je eigen houding. Zit je recht? Pas je je gewichtshulpen correct toe in de wendingrn? Etc etc Dan komt de rust en vertrouwen van je paard in jouw hand en zal het vanzelf gaan.
Het feit dat het paard in jouw hand wil hangen zegt genoeg. Jij bepaalt de druk op de teugels. Als jouw hand meegaat kan het paard helemaal niet gaan hangen.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 12:20

ik weet dat de fout bij mij ligt gelukkig, vandaar dat ik het idd hier vraag. Thnxx voor de reacties. Ze loopt met juiste stelling. werk ook veel op de volte en vraag hierbij ook stelling door mijn binnenteugels iets meer richting knie te brengen, niet extreem natuurlijk, mijn instructrice helpt me er altijd enorm mee, maar zegt ook al ze houd vast. rijd veel slangenvoltes, gebroken lijnen etc. Het is niet zo dat ik constant ophoudingen aan het maken ben, dat absoluut niet, probeer zo rustig mogelijk in de mond te zijn. ze is nu goed te sturen op de beenhulpen, daar heb ik mijn teugels niet voor nodig. Schouder binnenwaarts pak ik altijd ff een paar x op de lange zijde mee en gaat ook gewoon goed. Maar ik zal jullie tips direct gaan toepassen morgen. Het is ook echt van de laatste paar weken dat ze weer met vashouden en sterretjes kijken begint, voorheen was ze lekker soepel en liep ze keurig, iets opgekropt, maar ook dat is al een flink stuk verholpen door haar meer voorwaarts te laten gaan zodat ze wat meer lengte in haar hals krijgt. Zal een foto bijvoegen van mijn houding en hoe ze normaal gesproken netjes en ontspannen loopt.

Thnxx voor jullie reacties, waardeer ik enorm

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 12:27

Volgens mij is stelling vragen met terugwerkende binnenhand hand ook niet goed. Dan breng je volgens mij je paard uitbalans. Ik denk dat je je binnenhand alleen iets naar binnen brengt. Niet naar je knie dus. En je buitenteugel tegen de hals. Verder draai je met je zit iets naar binnen. Iets je binnenbil verzwaren en iets meer gewicht in je binnenbeugel zetten.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 12:30

Afbeelding

Afbeelding
Hier krijgt ze al wat meer lengte in haar hals.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 12:34

Schouder binnenwaarts doe ik ook alleen waneer ze lekker ontspannen loopt en goed nageeflijk is, anders heeft het weinig nut ben ik van mening en idd, breng ik haar zeker uit balans. Het is ook niet zo dat ik met hand naar de knie ruk hoor haha, verkeerd verwoord, sorry haha. naar binnen brengen bedoel ik. Als ze iets naar binnen valt dan leg ik ook altijd de buitenteugel tegen de hals, binnenteugel iets van de hals en binnenbeen, dan gaat het goed. Eerder had ik er een handje van om haar dan met de buitenteugel terug te sturen, wat natuurlijk niet zo hoort, maar dat is gelukkig verleden tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 12:41

minifries schreef:
ik weet dat de fout bij mij ligt gelukkig, vandaar dat ik het idd hier vraag. Thnxx voor de reacties. Ze loopt met juiste stelling. werk ook veel op de volte en vraag hierbij ook stelling door mijn binnenteugels iets meer richting knie te brengen, niet extreem natuurlijk, mijn instructrice helpt me er altijd enorm mee, maar zegt ook al ze houd vast. rijd veel slangenvoltes, gebroken lijnen etc. Het is niet zo dat ik constant ophoudingen aan het maken ben, dat absoluut niet, probeer zo rustig mogelijk in de mond te zijn. ze is nu goed te sturen op de beenhulpen, daar heb ik mijn teugels niet voor nodig. Schouder binnenwaarts pak ik altijd ff een paar x op de lange zijde mee en gaat ook gewoon goed. Maar ik zal jullie tips direct gaan toepassen morgen. Het is ook echt van de laatste paar weken dat ze weer met vashouden en sterretjes kijken begint, voorheen was ze lekker soepel en liep ze keurig, iets opgekropt, maar ook dat is al een flink stuk verholpen door haar meer voorwaarts te laten gaan zodat ze wat meer lengte in haar hals krijgt. Zal een foto bijvoegen van mijn houding en hoe ze normaal gesproken netjes en ontspannen loopt.

Thnxx voor jullie reacties, waardeer ik enorm

Als je je hand naar de knie brengt kan je paard niet in stelling komen door te ontspannen maar enkel door het hoofd naar binnen te brengen. De hand moet echt opzij ter hoogte van de buitenhand. En je doet naar mijn idee veel teveel. Maak het simpel en voorspelbaar, zodat een paard de balans kan vinden. Ga maar eens een week lang enkel voltes rijden, groot en klein en op de 2e hoefslag. Meer niet, beetje van hand veranderen, maar echt niet te ingewikkeld maken. Herhalen, herhalen herhalen is de sleutel zodat je paard weet wat er komt en de balans in orde krijgt en zo durft te aan zakken vanuit ontspanning.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 12:45

ga ik doen Joolien,thnxx. Ik heb het verkeerd verwoord, is niet zo dat ik mijn hand naar mijn knie trek, ik ben een ster in iets uitleggen haha. Ik ga deze tip ook zeker weten toepassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 12:47

Haha ok. Nog 1 ding, geduld! Dat is heel belangrijk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:54

Luister naar de reacties van je paard.
Dat is zijn manier van praten.
Hij geeft je antwoord op jouw vragen.
Neem ze serieus.
Een paard is geen robot maar een wezen met een wil, gevoelens en wensen, hij speelt met je mee of niet.
Dat hangt van jou af....

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:03

Joolien zegt nuttige dingen... zoals gewoonlijk :-).
Ik zou nog willen toevoegen: je zegt tikkeltje langzaam. Dat in combinatie met dat na de galop ze lekker loopt doet mijn denken in richting van impuls. Na de galop houd je vaak wat impuls daarvan over. Ik zou het ook daarin zoeken: overgangen, maak haar enthousiast. Durf ook eens teugels los te gooien en voorwaarts, voorwaarts te gaan. Schakeltjes rijden naar voor en weer terug. Wat ook lekker kan werken is een balkje of cavaletti meenemen, bijv. in je galopwerk. En als galop goed werkt pak je dat meer mee in het werk. Dat kan zelfs ook een stukje gas op de lange zijde en dan weer terug.

Misschien focus je teveel op je probleem, soms werkt dat beperkend in je oplossing vinden. En ophoudingen om deze reden, dan rijd ik liever de impuls tegen mijn handen aan. Zijn er minder ophoudingen nodig en gaat het meer 'vanzelf'.

Hals strekken kan ook een ding zijn: ik heb daar zelf ooit een topic over gestart wat me goede tips heeft opgeleverd (niet te lang qua teugel of qua tijd, en aan de gang houden):
[RT-V] In fijne training, na rust weer oppakken: verzet

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:11

Bij problemen hebben veel mensen de neiging meer te gaan doen, meer overgangen, meer voorwaarts, schouder binnenwaarts vooral, galop, enz..
Doe minder, veel, véééél minder en communiceer, vraag en luister, geef een paard de gelegenheid om te begrijpen en deel te nemen.

Je kunt een paard in 5X 5 minuten per dag meer leren dan in 5 dagen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 18:59

Wijze woorden Simpelman, kan ik het alleen maar mee eens zijn.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 23:07

Ik ga hier eigenlijk met mee, is een mooie beschrijving, maar heel moeilijk om dit correct uit te leggen en bijna ondoenlijk om dit even aan de hand van enkel deze tekst te gaan uitvoeren/uitproberen.
ts kan dit nooit zonder goede begeleiding je moet echt ook kunnen zien wat doet de ruiter en wat doet het paard, en daar dan op inspelen en zonodig alles een beetje bijsturen.
Stelling vragen beetje openingsteugel maar dan zonder de buitenteugel tegen de hals alhoewel hangt idd van de reactie van het paard af. (is eigenlijk gebaseerd op deels het wijken voor druk)
Doe niet te veel op eigen houtje, volg je instructie, zelf aan de gang gaan door zomaar tips zelf te gaan uitproberen is heel vaak heel onduidelijk en zal zelden tot het gewenste resultaat leiden.
.

piezze schreef:
Volgens mij is stelling vragen met terugwerkende binnenhand hand ook niet goed. Dan breng je volgens mij je paard uitbalans. Ik denk dat je je binnenhand alleen iets naar binnen brengt. Niet naar je knie dus. En je buitenteugel tegen de hals. Verder draai je met je zit iets naar binnen. Iets je binnenbil verzwaren en iets meer gewicht in je binnenbeugel zetten.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 00:21

Voor mijn gevoel zal een paard over de buitenschouder vallen als je die buitenteugel er niet bijhoudt maar ik ben ook geen expert, doe alles op gevoel.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 01:25

ik zei dat ik het met je eens ben , dus denk dat het enkel om een heel klein detail gaat en dat we beiden eigenlijk hetzelfde bedoelen.
En idd dit moet je al doende aanvoelen en dus op gevoel reageren.

piezze schreef:
Voor mijn gevoel zal een paard over de buitenschouder vallen als je die buitenteugel er niet bijhoudt maar ik ben ook geen expert, doe alles op gevoel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 08:32

piezze schreef:

Stelling vragen naar binnen is je paard vragen na te geven op de binnenteugel.
Hierdoor kun je op een gebogen lijn met een gebogen paard het binnen achterbeen laten inbuigen.
Aanleuning op de buitenteugel is hierbij essentieel anders valt een paard inderdaad weg over de buitenschouder.

Stelling vragen is een van de eerste oefeningen om de aanleuning (op de buitenteugel) en het nageven (op de binnenteugel) te bevestigen.
Je hebt er losgelatenheid en gehoorzaamheid aan de voorwaarts drijvende hulpen voor nodig.
Het jonge paard moet zijn door de ruiter verstoorde evenwicht hebben hervonden, dat wil zeggen het moet zonder teugel gewoon in een redelijk evenwicht kunnen blijven.
Stelling vragen bij een paard dat dat nog niet kan/kent doe je door de binnenhand zonder trekken omhoog te brengen tot het paard nageeft en iets naar binnen.
De hoogte bepaalt het paard.
Na het aannemen van de stelling komt de binnenhand terug op zijn plaats, zonodig herhalen tot het paard het begrepen heeft, vooral de eerste keren weinig en kort.
Essentieel is het de voorwaartse drang bij het paard te onderhouden.
De teugelhulpen zijn altijd vragend, zacht en gevend, ze nodigen uit, een positieve reactie wordt bevestigd met beloning en einde oefening.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 08:48

minifries schreef:
.Nu gaat dat erg goed en loopt ze vaak erg mooi en netjes aan de teugel zonder ook maar enige druk.

Weet je zeker dat je echt contact hebt met de mond? Dat je paard knabbelt op het bit ? Want als ik dit lees dan denk ik: "als hij maar niet achter de teugel loopt en zich dus onttrekt aan het bit".

Er zijn al goede tips langs gekomen. Dus ga niet herhalen. Je zou stapjes wijken tussendoor kunnen gaan doen. Op de hoefslag en dan in 45 graden een keer paard schuin links zetten paar stapjes een paar keer paard schuin rechts zetten. Gewoon al mee beginnen rustig in stap met loswerken. Juiste stelling is belangrijk. Daarvoor doe je binnenhand een stukje hoog net zo hoog tot paard nageeft. Maar je blijft heel zacht en geduldig. Als je paard nageeft beloon hem dan door zelf ook helemaal zacht te worden in je handen, armen, schouders etc.
Of zet je paard eens op de halve volte en laat hem dan paar pasjes wijken en bouw die oefening uit tot halve volte wijken. Worden ze zo los en fijn van. Dan gaat je paard knabbelen op het bit want laat de kaak los en dat is wat je wil.
Later kun je deze oefeningen paar pasjes in draf gaan doen en verder uitbouwen. Ik heb het dus niet over het wijken zoals die in de L proeven gevraagd wordt.
aeolusnr1 geeft terecht aan dat het heel moeilijk is om dit gevoel te ontwikkelen zonder les. Je zou je instructrice eens kunnen vragen om als het ware door je "heen te rijden". Dus zij zegt precies wat je moet doen en dat een tijd lang en geeft terug hoe je paard reageert op wat jij doen. Zo heb ik geleerd te voelen mijn actie en welke reactie dat gaf en geeft van mijn paard. Want als je dat gevoel hebt, kun je jezelf ook gemakkelijker corrigeren als je instructrice er niet bij is, want je voelt wat er fout gaat.