keertwending om de achterhand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

keertwending om de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 12:31

Hoi.
Tijdens mijn proefles mochten enkele ruiters keertwending om de achterhand proberen.
Ik vond het er makkelijk uitzien maar is toch moeilijker.
Hoe kan ik dit oefenen?
De merrie die ik rijd kan travers, rentravers, zijwaartse pas dus ik denk dat ze keertwending ook kan mits ik de juiste hulpen ken.

Dus iemand tips voor de juiste hulpen?

Kleine opmerking. Sinds de eerste les heb ik de galop op de merrie ook beter onder de knie.

Art_Ificious

Re: keertwending om de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 12:32

Schouder binnenwaarts heb ik ook moeten doen tijdens de les.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:11

Loop je niet iets te snel van stapel? Voor de oefeningen die jij benoemt hoort je paard wel recht gericht en in balans te zijn. Tevens moet je een goede en stabiele stap,draf en galop hebben. Door je voorgaande topics en de merrie die lang heeft stilgestaan denk ik dat je je beter eerst kunt richten op het conditie krijgen en in de juiste balans lopen in een stabiel tempo wat jij bepaalt. Ik denk dat je te snel en te veel wilt nu. Enthousiasme is goed hoor maar je moet niet gaan overhaasten met een paard wat lang niet gereden is

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:25

Idd, de instructeur heeft jou de oefening niet laten doen, dwz dat je er nog niet aan toe bent.

Dan krijg je kunstjes rijden ipv "dressuur".
Fouten Afleren Is Veel Moeilijker Dan Aanleren, Dus Niet Zelf Aanklooien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:27

Bij de keertwending kan je vreselijk veel verkeerd doen.
Als je niet precies weet wat je moet voelen, altijd met instructie doen. Want suffe dingetjes als het spilbeen laten staan of achteruit stappen zijn grote fouten die je makkelijker aanleert dan afleert.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:49

Een goede oefening voor jou om te beginnen en voor je paard om haar leniger te maken is de zgn. arbeidskeertswending. Hierbij vraag je op de volte, in stap, een paar pasjes travers. Op deze manier is het makkelijker voor jou om ook de stelling te blijven verzorgen. Zorg ervoor dat de schouders de voltelijn blijven volgen en je echt de achterhand naar binnen plaatst.

Nogmaals: een paar pasjes! Dus 2-3 passen en dan weer de lengtebuiging laten aannemen die bij de volte hoort. Dus niet eindeloos blijven doordrukken.

Je kan beginnen op de grote volte, en als jullie vorderen (denk ik maanden, niet in dagen) deze volte steeds een beetje kleiner maken. Vroeger of later kom je op die manier bij de keertwending uit. Ook bij een paard dat de keertwending al goed beheerst is en blijft dit een mooie gymnastiserende oefening.

Door de meeste ruiters wordt het aanleren van de hulpen voor keertwendingen, travers en appuyementen als ingewikkeld ervaren. Het beste daarom is dit te oefenen onder begeleiding van je instructrice en niet zelf te gaan knoeien. Je gaat snel de fout in met je hulpen (terugwerkende hand, knikken in de heup, klemmen met de kuit enz).

Rentravers? Ik krijg nu een beeld van een draver op volle snelheid in travers :+ . Wij (NL-ers) noemen dat renvers. Grappig dat jullie (B) dat rentravers noemen :j .

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:54

Roodvos schreef:
Rentravers? Ik krijg nu een beeld van een draver op volle snelheid in travers :+ . Wij (NL-ers) noemen dat renvers. Grappig dat jullie (B) dat rentravers noemen :j .

Dat denk ik niet hoor. Renvers is namelijk gewoon een leenwoord uit het Frans. Ik denk dus TS zich vergist in termen.

On-topic: begrijp ik goed dat de manege je in een proefles dit soort oefeningen heeft laten doen? Ben benieuwd naar het soort manege dan, want dit zijn niet echt basisdingen maar oefeningen waar veel ruitergevoel en techniek voor nodig is. Want de oefening die Roodvos hierboven omschrijft is zeer nuttig, maar het rijden van een travers alleen al is iets wat je niet tijdens een proefles leert.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 15:35

Ja dit is idd een oefening die ik heb moeten doen. Tevens kon ik ook enkel in die groep meerijden. Dus miss staat die groep iets verder dan mij. Al ging het mij wel goed af.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 16:22

sneeuwpop schreef:
Idd, de instructeur heeft jou de oefening niet laten doen, dwz dat je er nog niet aan toe bent.

Dan krijg je kunstjes rijden ipv "dressuur".
Fouten Afleren Is Veel Moeilijker Dan Aanleren, Dus Niet Zelf Aanklooien.

Dat ik het niet gedaan heb komt omdat ik de hulpen niet ken. Daarnaast waren er maar 2 ruiters die het probeerden te doen. Ik heb tijdens dat moment de galop vanuit stap geoefend omdat dit in het begin nog niet vlot ging, paardje ging namelijk eerst draven en pas dan in galop.
Dus op de ene lange zijde Oefende ik galop en op de andere zijde schouder binnenwaarts (travers?)
Ook heb ik enkele pasjes middendraf geoefend.
De laatste 10 min mochten we dus springen maar bij een hogere in uit kon ik niet meedoen omdat mijn balans na de sprong nog niet zo goed is.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 16:30

Als ik het zo lees word ik niet echt enthousiast van de opbouw van de (proef!)les: én stap-galop, én schouder binnenwaarts (wat totaal iets anders is dan travers), én springen? Ik vind het een vreemde combinatie voor een proefles.

Het is namelijk ook erg belangrijk dat je niet alleen weet wat je doet, maar ook waarom en hoe. En die laatste twee dingen heeft jouw instructeur je blijkbaar niet uitgelegd en da's geen goeie zaak. De theorie achter deze oefeningen is bij jou ook nog niet aanwezig, blijkens uit het door elkaar halen van termen. Dan kun je ook niet de verschillende oefeningen (want dat zijn het) goed uitleggen aan je paard dmv je hulpen. Daar kun jij allemaal niks aan doen, maar het verklaart wel waarom de dingen nog niet zo goed lukken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 17:28

Springen doen ze na elke les. Je mag dan ook zelf bepalen of je meespringt of niet. Daarom heb ik enkel de lage kruisjes gesprongen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 20:31

paarden die na iedere les springen? en zelf weten of je meespringt en in principe ook nog op redelijke hoogte.. als jouw balans goed was was je dus ook hoger gegaan..

dat is enorm belastend voor paarden.. lage kruisjes a la dat is een paar maal per week prima..
maar keer op keer hoog springen is enorm belastingen voor de voorbenen die keer op keer het gewicht moeten opvangen..

zelfs springruiters met hun paarden in bloedvorm laten hun paarden niet dagelijks springen, en slechts een of twee keer per week op hoogte.. manege paarden zijn niet in dezelfde conditie en zeker niet in dezelfde bespiering en lopen meerdere uren per dag en zouden dus in een belabberd geval meerdere malen per dag hoog moeten springen.

------

ook vind ik de opbouw van de les vreemd..

wij rijden onze paarden warm, ieder voor zich.. voor het been krijgen, veel schakelen inclusief het uitstrekken van de draf.. Dat hoor je zelf te kunnen doen als de les op het niveau is dat je je met zaken als schouderbinnenwaards gaat bezig houden.

daarna worden er twee oefeningen gedaan over het algemeen, waar veel aandacht aan besteed wordt.. de hulpen, individuele aandacht, algemene informatie.

en daarna is de les wel zo'n beetje om.
dan is er zeker geen 10 minuten meer over om ook nog eens te gaan springen en daarna nog goed uit te draven en uit te stappen.

----

ik ben er ook niet weg van dat er in een groep zowel gegaloppeerd wordt als een andere oefening op de andere kant van de bak tijdens een manegeles..

puur omdat de ruimte beperkt is.. galop is een snelle gang, terwijl schouder binnenwaarts over het algemeen gedaan wordt door vooraf een kleine volte te maken en die stelling vast te houden ij het inzetten van schouder binnenwaarts.. hierdoor heb je dan continue een ophoping als mensen aan de andere kant van de bak al weer in galop aan komen stormen.. dat wil je gewoon niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 18:32

Oo aanraden van mijn vriendin ga ik toch niet meer terug naar de manege.
Mijn vriendin die op L niveau dressuur rijdt is vandaag langsgekomen op de wei.
Heb op de merrie gereden maar ik moet eerst grondwerk doen. Geen enkel paard die wij hebben heeft respect voor ons, daar moeten we nu eerst aan werken. Daarnaast moet er ook aan mijn houding gewerkt worden.

De stal eigenaar is ermee akkoord en dat betekend dat mijn vriendin mag terugkomen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:41

Keertwending om de achterhand is zéker moeilijker dan keertwending om de voorhand.

Dat een paard waar je op rijdt 'het al kan"" wil nog niet zeggen dat je het als ruiter dan ook kunt, qua juiste hulpen e.d.

Zou dat gewoon laten zitten tot in een later stadium van opleiding.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 18:45

Laatste post niet gelezen ?

Voor Dante moet er een nieuw bit en zadel gekocht worden. Dat gaan we zo snel mogelijk doen.
Voor de haflinger heb ik passend tuig, en moet met beide paarden eerst aan respect werken.

Harley heeft respect maar kan nog gaan puberen dus moet ik nog steeds consequent blijven.
Als Harley oud genoeg is gaat mijn vriendin ook helpen met het zadelmak maken van hem. Dan Schaf ik een dressuur zadel aan voor hem omdat ik de dressuur in wil met hem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:53

Ik ben na al die topics blij dat je nu eindeljk gericht met het hoofd probleem aan het werk gaat.
Hopelijk weet deze vriendin hoe ze je vooruit kan helpen :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 18:57

Sizzle schreef:
Ik ben na al die topics blij dat je nu eindeljk gericht met het hoofd probleem aan het werk gaat.

Ze is anderhalf uur langer gebleven Om naar de rug van de haflinger te kijken. Maar deze liet zich niet pakken. Heeft mij zelfs tegen mij kont gestampt. Uiteindelijk is het haar gelukt en heeft ze enkele oefeningen gedaan zoals volgen en stoppen En achteruit gaan.

Ze voelt geen spanningen in de rug dus een rug probleem zal er vast niet zijn zegt ze. Dat bokken komt dan doordat hij geen respect heeft en onder het werk uit wil komen.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:02

MaricoGraphy schreef:
Sizzle schreef:

Ze is anderhalf uur langer gebleven Om naar de rug van de haflinger te kijken. Maar deze liet zich niet pakken. Heeft mij zelfs tegen mij kont gestampt. Uiteindelijk is het haar gelukt en heeft ze enkele oefeningen gedaan zoals volgen en stoppen En achteruit gaan.

Ze voelt geen spanningen in de rug dus een rug probleem zal er vast niet zijn zegt ze. Dat bokken komt dan doordat hij geen respect heeft en onder het werk uit wil komen.

vind het knap dat je vriendin door alles heen kan kijken
hoeft niet te betekenen als zei geen spanning voelt in de rug dat er ook niks is in de rug.

goed dat je eindelijk aan grondwerken gaat beginne

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 19:52

De rug laat ik sowieso nog door de da controleren. Net als de rug van de merrie.
Maar een fysio ofzoiets voelt toch ook aan de buitenkant van de rug of er spanningen zijn dacht ik? Mijn vriendin weet wel wat ze doet hoor. Haar eigen paard was als veulen mishandeld. Ze verzorgde de moeder toen en heeft het veulen gekocht toen die doodziek was. Nu rijd ze succesvol dressuur. Ze doet ook rustig aan met haar paard. Van de B naar L1 heeft ze 5 jaar over gedaan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 19:56

Daarnaast reageert hij ook niet abnormaal als je op de rug drukt of als je hem borsteld ofzo.
Dat bokken kan wel komen door het zadel dat ik gebruikte te klein was en klemde.
Maar nu dus eerst focus op respect en werken aan de longe.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:58

Succesvol dressuur en 5 jaar van B naar L1 gaan niet samen ben ik bang, dat is wel heeeeeeeel rustig aan.

Maar ik hoop echt dat je nu eindelijk goede hulp hebt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 19:59

Ja een paard dat mishandeld geweest is als veulen zou ik ook rustig aan doen hoor. Vind dat niet abnormaal zelfs.
Plezier staat bij haar bovenaan.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:01

Wat miszblueeyes probeert duidelijk te maken is dat je vriendin geen röntgen ogen heeft en in het paard kan kijken. Het paard kan zeker wat mankeren en niet alle paarden laten merken dat ze pijn hebben. Zeker haflingers staan erom bekend daar heel hard in te zijn voor zichzelf.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 20:04

xBostonx schreef:
Wat miszblueeyes probeert duidelijk te maken is dat je vriendin geen röntgen ogen heeft en in het paard kan kijken. Het paard kan zeker wat mankeren en niet alle paarden laten merken dat ze pijn hebben. Zeker haflingers staan erom bekend daar heel hard in te zijn voor zichzelf.

En zoals ik al zei laat ik de rug van zowel de haflinger als de merrie nakijken. ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:44

Mjah in 5 jaar van B naar Z2 is zelfs rustig aan, van B naar L1 is echt geen grote stap, dus wel heel overdreven...
Hoevaak rijd ze wedstrijd?

Ik hoop dat je eruit komt met je vriendin. Ik zou eerder gaan voor een goede instructeur die echt weet waar die het over heeft.