Wat erg kan helpen is ze vooral geen lange stukken voor de neus geven, dus veel figuren rijden. En desnoods een figuur in een figuur. Dus bv een gebroken lijn en dan op x even een voltetje naar binnen of naar buiten. Die volte kun je dan in een heel korte draf of zelfs stap doen, de rechte lijntjes in arbeidsdraf of midden draf. Dat zijn dan maar een paar pasjes voordat er een wending komt.
Of je rijdt een links- of rechtsomkeerd waarbij je de wending in arbeidsdraf doet en de rechte lijn terug naar de hoefslag of middenlijn (want vandaaruit kun je ook beginnen)even in middendraf en dan heb je meteen weer de hoek en desnoods zet je een volte in, om de draf weer te controleren tot normaal.
Als je zo met van die "hulplijnen" meer controle hebt kun je het op rechte langere lijnen doen en over de diagonaal een paar passen.
Je moet ook voor jezelf niet het idee hebben dat je pony harder moet in middendraf. De passen moeten alleen groter worden.
Overigens zit er niks tussen middendraf en arbeidsdraf. Arbeidsdraf is best energiek. Wat veel mensen laten zien is een of verzamelde draf of gewoon langzame draf die echt de naam arbeidsdraf niet mag hebben.
Dat hoge tempo is dus op zich niet zo´n probleem als je het maar onder controle hebt, en dat lijkt niet het geval als je het hebt over ondeugende pony etc. Je moet altijd net even onder zijn eigen tempo vragen bij een snel paard en net erboven bij een langzaam paard. Je moet rijden, geen passagier zijn.
Controle in het algemeen krijg je ook makkelijker door veel figuren en overgangen te rijden wat heel mooi ook in combinatie van elkaar kan.
Wat ook een goede oefening is, is om rond te gaan en bij elke letter een overgang te maken naar of een andere gang of een ander tempo in de gang waarin je was.
Ook op een tijdje op de grote volte blijven en daar tempowisselingen rijden en daar ook een stuk aan de lange teugel draven in lassen, kan helpen leren controleren.
Gebruik dus niet alleen de hoefslag, maar vooral de hele manege! Dat krijg je nl in de proeven ook te doen.