Angst voor vallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EsmeeArrow

Angst voor vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 13:46

Heey Bokkers!

Ik rij nu soms op een paardje bij iemand, het is een Arabiertje met als geschiedenis: Renpaarden! Vroeger vond ik het geweldig om op haar te rijden maar dat is nu wel anders.. Ik ben 2 keer in een dag van haar afgevallen en niet zo zacht ook (een keer net na het opstappen en een keer net na een sprong). Ik had geen vertrouwen meer in haar en eigenlijk ook minder in mijzelf.. Na een paar maanden stapte ik toch weer op haar, en wat is ze verandert.. Ze kan meer en niet alleen positief, ze heeft wel leren wijken en soms wil ze zelfs even rustig lopen maar ook het bokken is er bij gekomen. Toen ik een beetje vertrouwen had opgebouwd met haar ging ik zonder zadel, en wat ging dat goed!! We sprongen, galoppeerden en voetbalde zelfs zonder zadel :) . Maar toch voelde het niet goed, ik reed op haar maar de hele tijd dat ik dit deed was ik doodsbang.. Nu reed ik donderdag weer op haar maar ze was onwijs druk, waardoor ik bang werd en haar niet goed in de hand hield. Nu is mijn vraag aan jullie: Wat zou ik doen met haar? Verder oefenen of toch maar stoppen...

Groetjess

Mioux

Re: Angst voor vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:50

Ik zou kijken voor iemand die je les kan geven, misschien wat meer zekerheid kan bieden. Als jij onzeker erop zit, voelt t paard het ook en die voelt zich dan ook niet fijn of kan zelfs denken hah ! mooi die ga ik eens even beetnemen! Je kan ook van te voren misschien longeren? even het ergste drukte eruit?

EsmeeArrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 13:53

Mioux schreef:
Ik zou kijken voor iemand die je les kan geven, misschien wat meer zekerheid kan bieden. Als jij onzeker erop zit, voelt t paard het ook en die voelt zich dan ook niet fijn of kan zelfs denken hah ! mooi die ga ik eens even beetnemen! Je kan ook van te voren misschien longeren? even het ergste drukte eruit?

Helaas zit een instructrice er niet in :( Ik rij al op een manege maar niet met dat paardje.. Wel wordt er al gezegd dat het al heel knap is dat ik zo opstap en met haar weg rij omdat bijna iedereen opstapt en dan toch liever er meteen weer af gaat omdat ze gewoon te eng doet.. Dit geeft me natuurlijk wel zelfvertrouwen :)

P.s sorry voor PB :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:55

als je een keuze moet maken.. zou ik toch liever kiezen voor 1x per twee weken priveles met je eigen paardje (op eigen terrein als de manage te ver is). dan op de manege door te rijden 1x per week en niet verder komen met dat paardje als je regelmatig mag rijden.

als je maar 1x per maand mag rijden en je voelt je niet fijn op dat paardje.. dan zou ik er gewoon niet meer opstappen verder. het moet wel leuk blijven natuurlijk.

EsmeeArrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 13:58

elenaMM77 schreef:
als je een keuze moet maken.. zou ik toch liever kiezen voor 1x per twee weken priveles met je eigen paardje (op eigen terrein als de manage te ver is). dan op de manege door te rijden 1x per week en niet verder komen met dat paardje als je regelmatig mag rijden.

als je maar 1x per maand mag rijden en je voelt je niet fijn op dat paardje.. dan zou ik er gewoon niet meer opstappen verder. het moet wel leuk blijven natuurlijk.

Jaa ik rij er niet zo vaak op en ik vraag me dus af of dit gewoon een periode is dat ik angstig ben voor haar of dat ik er gewoon geen lol meer in krijg met haar..

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:00

Hey Esmee. Als ik weer kan rijden wil ik je helpen! Want zoals je zag is het voor mij te doen. Verder is ze nogal in een voorjaarsachtig iets buitje. Anders gaan we zondag even aan de bak.
Pras is een onwijs lief beest en ze gaat door het vuur voor je als ze je vertrouwd. Je moet niet bang worden van haar. Laat zien wie de baas is en wees consuquent en beloon als ze het goed doet. Persoonlijk werkt het bij mij om haar niet te straffen als ze het fout doet maar gewoon negeren. Komt wel goed hoor. Ik rij haar normaal iedere week en je zag haar vooruit gaan, dan komt dit ook wel goed!

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:02

T is en blijft een arabiertje met wat pit

EsmeeArrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 14:03

:) Elisaa, thankss :)

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:03

Is het zo opgelost? :)

EsmeeArrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 14:04

ElisaAppie6 schreef:
Is het zo opgelost? :)

Jaa denk het wel, maar ik wou het niet tegen je zeggen omdat ik dan zo mieterig over kom.. Ik probeerde het wel een soort van donderdag maar het lukte niet echt..

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:06

Ik zag het echt wel aan je ;). Maar tuurlijk niet mieterig. Ik vind dat niet eng maar hoe rustig ze was en dan opeens druk dan snap ik tuurlijk wel dat je denk wuttt. We gaan samen aan de bak x

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:08

Als er iets is moet je het gewoon zeggen! Je moet het natuurlijk wel leuk blijven vinden!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:09

fijn dat het zo opgelost wordt..

en ook fijn om te zien hoe de eigenaar reageert.. velen zullen zeggen, had eerst naar mij gekomen en nu hoeft het niet meer en dergelijken..

maar vind dit super om te lezen dames.. goed voorbeeld zoals het ook kan :D

Hatchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:06

Zitles, door een betere houding zal je meer zelfvertrouwen krijgen.

... Sorry lees dat ik een beetje achterhaald reageer.. Spuit 11 ben ik ook.

Hatchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:10

.

Sannexxnovv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:15

Natuurlijk niet stoppen doorgaan en weer opnieuw proberen. Je hebt toch ook niet leren paardrijden zonder er niet één keer af te vallen. Houd hoop alles komt weer goed. Probeer anders eerst een hele goede band met de pony op te bouwen met alleen poetsen en als daar alles goed onder controle is en jullie kunnen het goed vinden met elkaar zal ik er weer op gaan stappen. Als je even stopt met je pony rijden moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat ie genoeg beweging krijgt.

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:43

Ik ben eigenlijk de gene die altijd op Pras rijd. Esmee gaat wel eens mee omdat dat onwijs gezellig is! Dus inpisipe heeft ze nog voldoende beweging maar ik heb op dit moment een Lichte hersensschudding en gekneuste ribben. Ik mag niet rijden. Als het aan mij lag zat ik nu op het paard. Komt dat eens even mooi uit @Esmee :D

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:44

Kunnen we grondwerkoefeningen doen om weer vertrouwen tussen jullie twee op te wekken