stelling naar binnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alyanne

stelling naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 12:51

Hallo,

ik heb zelf een jonge pony en vindt het lastig hem naar binnen te laten kijken iemand tips..

Milkberry

Re: stelling naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:56

Hoe vraag je hem stelling?
Wat ik doe is meedraaien met mijn zit en met het binnenbeen begrenzen dat hij niet van de hoefslag af hoeft. Je draait je binnenheup wat naar achter en je buitenheup wat naar voren. Dat zou genoeg moeten zijn.
Buitenteugel goed bij je lichaam houden en niet aan je binnenteugel zitten.
Ik weet niet of je pony voorwaarts is, anders dit eerst voor elkaar zien te krijgen. Hij moet wel doorlopen.

lovecamantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:00

Zorgen dat hij aan het been loopt, actief is en dan kan je beginnen, zoals @Milkberry al zei, zorg ervoor dat je met het binnenbeen begrensd.
Gewoon oefenen, normale voltes, slangenvoltes, enz enz enz.
Heeft hij toevallig moeite om het bv op de linkerhand te doen?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:06

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:01

Ik ben het met lovecamantha eens.

Lekker veel voltes en achtjes rijden. bij mij hielp het ook om een grote volte steeds kleiner te maken, zodat de pony nog maar net kon draven, en daarna de volte weer groter maken.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:10

Ik zal even verduidelijken wat ik bedoelde.

Als je stelling naar links wilt vragen, dan geef je dat met je zit aan. Dus je draait met je bekken mee met het paard. Wil het paard wat van de hoefslag komen, omdat hij denkt dat je een volte vraagt, begrens dan met je binnenbeen. Wil je paard daarna aan het hek plakken doordat hij druk voelt van het binnenbeen, begrens hem dan met de buitenteugel.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:56

les nemen lijkt me héél verstandig als je een jonge pony rijd en al niet weet hoe je stelling moet vragen

lovecamantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:36

Welshponyfan schreef:
Ik ben het met lovecamantha eens.

Lekker veel voltes en achtjes rijden. bij mij hielp het ook om een grote volte steeds kleiner te maken, zodat de pony nog maar net kon draven, en daarna de volte weer groter maken.

Dankjewel :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:38

Een jonge pony zo krap op de volte zetten dat die nog maar amper kan draven???
Wat is dat nou voor een advies. TS ga les nemen van iemand die er verstand van heeft

lovecamantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:06

Gillbo schreef:
Een jonge pony zo krap op de volte zetten dat die nog maar amper kan draven???
Wat is dat nou voor een advies. TS ga les nemen van iemand die er verstand van heeft

Wie zegt dat zij dat met een jonge pony doet? Natuurlijk zet ze hem niet zo krap op de volte, daar ga ik in ieder geval niet vanuit, Af en toe een kleinere en dan een grotere volte is niets mis mee,

Ts opent dit topic omdat zij graag advies zou willen, ze gebruikt ze heus niet allemaal.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:19

Nee zeker niet maar als je moet vragen hoe je stelling moet rijden dan ga ik er vanuit dat je niet heel veel ervaring hebt, wat helemaal niet er is.
Als er dan dergelijke adviezen worden gegeven voor zo'n jonge pony want dat is het advies zoals je hierboven kan lezen. Daar mag ik toch mijn vraagtekens bij hebben.

Als je niet veel ervaring hebt dan lijkt les me het beste advies ipv hier allerlei adviezen te krijgen en uit te proberen. De basis aanleren bij zo'n jong dier is heel belangrijk

lovecamantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:34

Gillbo schreef:
Nee zeker niet maar als je moet vragen hoe je stelling moet rijden dan ga ik er vanuit dat je niet heel veel ervaring hebt, wat helemaal niet er is.
Als er dan dergelijke adviezen worden gegeven voor zo'n jonge pony want dat is het advies zoals je hierboven kan lezen. Daar mag ik toch mijn vraagtekens bij hebben.

Als je niet veel ervaring hebt dan lijkt les me het beste advies ipv hier allerlei adviezen te krijgen en uit te proberen. De basis aanleren bij zo'n jong dier is heel belangrijk

Dat weet ik, Waarschijnlijk weet TS wel hoe ze stelling moet rijden, maar vind haar paard het gewoon extra moeilijk, Ik ben het helemaal met je eens dat ze beter naar een ervaren instructeur zou moeten gaan..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:38

Geef het paard eerst de tijd om zijn balans te vinden. Alleen naar binnenkijken heb je niks aan... als die niet netjes kan buigen in het lijf... en buigen in het lijf lukt pas als paard al wat balans en ontspanning heeft onder het zadel.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:01

Omdat dit geen discussie is, maar een vraag verplaats ik dit topic naar RT-V.

RT-D --> RT-V

Hatchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:07

Maak het paard lening.

Die kan je door aan de hand de nek te laten buigen naar de zijkanten. Tijdens het rijden veel bochten en voltes, als je paard in de voltes goed kan buigen dan 8ten rijden zodat je veel van stelling wisselt.

Hatchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:08

Maak het paard lening.

Die kan je door aan de hand de nek te laten buigen naar de zijkanten. Tijdens het rijden veel bochten en voltes, als je paard in de voltes goed kan buigen dan 8ten rijden zodat je veel van stelling wisselt.

Hatchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:08

Maak het paard lening.

lovecamantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:02

Hatchi schreef:
Maak het paard lening.

1 Berichtje is genoeg! :)

MarlotteG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 01:12

Evelijn schreef:
Geef het paard eerst de tijd om zijn balans te vinden. Alleen naar binnenkijken heb je niks aan... als die niet netjes kan buigen in het lijf... en buigen in het lijf lukt pas als paard al wat balans en ontspanning heeft onder het zadel.

Ik geef je gelijk in dat een paard zijn balans moet vinden, maar daar gaat vaak toch een tijdje overheen. Ik snap dat het in de tussentijd fijn is dat je al wat stelling kan vragen zodat je niet met de neus naar buiten door de bocht hoeft.

Die van mij heb ik het geleerd door het gewoon te doen, zoals ze hierboven ook al aangaven. Doordat ik de druk steeds weg haalde als hij het goed deed snapte hij na een tijdje de hulp. Het wegvallen van druk is de ultieme beloning voor een paard.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 07:39

Stelling is het nageven op de binnenteugel, hierbij kantelt het hoofd in de nek ong 2 cm naar binnen.
We zien het binnenoog.
Buiging gebeurt in hals en romp.
Met stelling vragen we vermeerderd aanleuning op de buitenteugel zodat hiermee de plaatsing van de buitenschouder bepaald kan worden.

Stelling vraag je door de binnenteugel iets naar binnen en omhoog te brengen, niet naar achtern.