Oefeningen voor de galop.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Oefeningen voor de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 21:06

Ik ben nooit goed geweest in galopperen. Ik heb een beroerd balans en sinds een poos heb ik dat in draf nu heel goed onder controle.

Mijn nu 5 jarige merrie heb ik op 3,5 jarige leeftijd zelf ingereden. Alles ging volgens het boekje, het is een heel erg lief paard. (Met de hoofdletter L)
We hebben altijd les gehad en nu nog steeds (of, alweer.)

Alleen omdat ik zo slecht was in de galop heb ik dat altijd uitgesteld. Alleen in de les deden we dat, want ik was bang dit te verprutsen.
In de les galoperen is geen probleem, mijn instructrice zegt dan gewoon: "Voorbereiden, been aan leggen, zitten op je kont, niet klemmen en hop"
Ik voel dan geen spanning of onzekerheid, maar als ik alleen ben heb ik heel veel moeite om de stap te zetten om aan te galopperen. Ik stel het altijd uit tot het laatste. "Nog even een rondje, omdat het moet." :+
Dan gaat het ook vaak mis. Ik ga klemmen, gespannen zitten, stuiteren en dan wilt mijn merrie nog wel eens bokken.
Het is niet zo dat ik de galop zelf eng, spannend of vervelend vind, maar het is echt het aanspringen en het voorbereiden.

Nu ben ik van plan om hier echt verandering in te brengen. Ik merk namelijk dat mijn paard voor een 5 jarige echt onder het gemiddelde galoppeert. Ze heeft nog geen goed ritme, balans en kracht en dat is allemaal mijn eigen schuld! Heb ik het toch nog verprutst. :=

Nu wil ik dus vaker gaan galopperen om de 'stap' minder vervelend te vinden. Dus niet alleen op het eind galopperen maar de galop ook mee nemen in detraining. Draf - galop - draf - galop - stap - galop.
en niet - stap - draf - draf - galop- stap - einde.

Heeft iemand goede tips om mezelf hier in te ondersteunen?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:12

herkenbaar!

Ik gallopeer ook alleen aan het eind van de training een rondje op de linkerhand en de rechthand omdat het "moet" /goed is voor paardje, maar ik voel me ook niet lekker ontspannen zitten.
Het gaat mij niet om de voorbereiding maar om het galloperen zelf, ik vind het zelf te inspannend op de 1 of andere manier. Ik kan niet ontspannen zitten en het kost me moeite om goed met de beweging mee te gaan en niet te stuiteren....

Ook zie ik op foto's terug dat ik erg voorover zit, de instructrice wijst me hier ook op. Als ik volgens haar rechtop zit voelt dat voor mijn gevoel alsof ik helemaal achterover zit (maar dit is niet zo)

Ik denk dat de enige manier is: kilometers maken.

Vroeger vond ik de gallop juist een fijnere gang dan de draf....

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:17

Ik lees mee. Gaat mij net zou. Ook ik vind het aanspringen vreselijk. Ik word gespannen, ga klemmen, geef te grote galop hulp en ga daarbij op een of andere manier belachelijk scheef zitten. Krijg in de les ook goede hulp, maar thuis.....vreselijk.

marleen_a_a

Re: Oefeningen voor de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:22

gewoon even 2 pasjes gallop en dan weer draven ?
Dan kan er weinig gebeuren. Maar dan moet je wel 2 compleet ontspannen pasjes maken en daar streng op zijn voor jezelf.
Gewoon opbouwen . Als het niet vertrouwt voelt, vooral niet doen, dat voelt je paard en raakt die ook niet vertrouwt en gaat het dus waarschijnlijk mis.
Als ze bokt, achterover zitten, dan bokt ze 2 keer hooguit maar dat doet zeer in de rug dus houden ze snel op.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:25

Maar als het aanspringen al niet ontspannen gaat? Hoe kan je dan 2 pasjes ontspannen galopperen?

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:27

Doorzitten eerst ontspannen.
Daarna is het van vrij gespannen , naar minder gespannen, naar enigzins gespannen , naar ontspannen

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:27

Vooreerst: voel je niet schuldig: Mijn merrie is bijna 13, heb haar nu 5 jaar ongeveer, en nu pas beginnen we te genieten van de galop (al lijkt ie nog nergens naar), hebben ook paar jaar niet gegaloppeerd. En mijn 5jarige is nog niet eens zadelmak, dus je moet je niet haasten hoor.

Ik zou eerst aan het mentale aspect gaan werken. Mss kan een vriend(in)/stalgenootje je lesgeefster es "imiteren" om die spanning weg te nemen? Vroeger had ik hier heel veel spanning voor, maar nu heb ik iets van: "mijn paard vindt het leuk, ze wordt er vrolijker van, dus ik doe haar dat plezier", en ondanks mijn belabberde houding en mijn schuldgevoelens (botsende ruiter op paard met gevoelige rug), geniet ik vooral van het feit dat ik ervan kan genieten.

Je zou ook een tijdje de lessen kunnen opbouwen tot je je zekerder voelt, zodat je minder vaak zonder les rijdt, of aan je instructrice vragen dat ze es geen instructies geeft voor de galop, zodat je in de les ook wat zelfstandiger wordt.

Je kan haar galop natuurlijk ook wat verbeteren aan de longe of in vrijwerken, later ev. wat vrijspringen met paar kleine in-uitjes, dus je kan op veel aspecten werken. En als vooral het aanspringen een probleem is, dan mss juist iets langere stukken galopperen, heb je minder overgangen (voor zover je paard het aankan natuurlijk).

Heel veel opties eigenlijk, je komt er wel!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:30

Oh meiden wat lastig.
Ik rij western en ik galoppeer heel veel, het is na het losrijden eigenlijk het grootste gedeelte van de training.
Dat is niet altijd zo geweest, in het begin vond ik inderdaad het aanspringen ook wel lastig maar eigenlijk is de beste oplossing gewoon heel erg veel doen.
Ik spring eigenlijk alleen vanuit stap /stilstand aan. heb je dat al eens geprobeerd? Misschien is dat net even een andere insteek zodat je niet in een patroon vervalt. En anders zou ik om de dag gewoon alleen maar aanspringen en terugnemen en dat gewoon heel vaak doen. De andere dag laat je de galop dan zitten.

Actief je probleem opzoeken lijkt mij de beste oplossing. Het voordeel van echt aanspringen terugnemen en weer aanspringen is dat je paard veel scherper op je hulp wordt. Wij gebruiken ook wel een stemondersteuning.
Je kunt ook een volte galopperen en dan van hand veranderen en in het midden even draven en in de andere hoek weer aangalopperen in de andere galop. In achtjes zeg maar.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:33

wreckh schreef:
Maar als het aanspringen al niet ontspannen gaat? Hoe kan je dan 2 pasjes ontspannen galopperen?

Toch helpt het voor mij ook, raar maar waar. :j Ik heb soortgelijke problemen met de galop maar door steeds hele korte stukjes te galopperen (ik bepaal op voorhand hoe veel sprongen we gaan maken; minimum is 2) ben ik veel vaker gaan galopperen en is mijn paard er ook beter in geworden. Bovendien maken de vele overgangen zijn achterhand lekker sterk, waardoor het galopperen op den duur ook weer beter gaat. En veel oefenen in het aanspringen baart kunst. Dus misschien toch maar een tijdje proberen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 21:33

De overgang naar galop is ook lastig voor mijn paard. Ze vind galopperen nog heel erg moeilijk en moet onwijs haar best doen. Maar na de galop is ze zoooo fijn in draf, dat dit meestal mijn motivatie is om toch maar aan te springen. Dan heb ik nog niet eens verteld hoe vaak ze verkeerd aanspringt, overkruist, half overkruist... de meest bijzondere manieren om aan te springen heeft ze ondertussen verzonnen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:39

Dan zou ik echt de galop in het begin doen ipv aan het eind nog twee rondjes. Uit stap aangalopperen is dan denk ik nog wel erg lastig maar probeer ook te voorkomen dat ze vanuit draf steeds vlugger gaat draven en dan als het ware in de galop valt.
Bij verkeerd aanspringen toch iedere keer terug nemen en het over doen. Als ze in de goede galop zit actief blijven rijden en sturen. Zo snel mogelijk van die hoefslag af. Kun je ook gewoon alleen over de rechte zijde van de bak rijden? dan galoppeer je eerst alleen rechte lijnen naar de overkant (niet over de hoefslag)
Paard heeft snel door wat de bedoeling is en het is een kort stukje. Je paard moet weten dat ze het kan en goed doet.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:44

ik vind doorzitten ook al zo lastig, zit dan ook al niet ontspannen....Dan gaat het aanspringen en galloperen ook niet ontspannen

Blax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:46

Tja, denk dat de enige oplossing hier oefenen is. Misschien is het een idee om aan de longe te werken. Dan bedoel ik dat ze aan de longe zit en jij erop. Dan hoef je je alleen te concentreren op de galop zelf en niet ook nog het sturen.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:51

Dat galop probleem hebben wij ook. Ik oefen nu met mijn tinker in het bos aan de galop. Dan is hij al wat voorwaartser en hoef ik alleen maar op mijn eigen houding te letten. Ook heb je dan dat je langer rechtuit kan. Is ook fijner en makkelijker.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 23:14

Klinkt bekend! Ik had er ook veel moeite mee.

Mijn merrie vertikte het gewoon om aan te springen. Blijkbaar omdat ik ging klemmen bij het doorzitten voor de aansprong. Ze heeft vreselijke gangen om uit te zitten, zeker op een deftig tempo, en ik boeide mij daarin zo erg op dat ik haar zo hard afklemde dat ze niet kon aanspringen.
Ik moet nu van mijn instructrice met minder voorbereiding aanspringen. Gewoon net wat meer activiteit vragen, zitten en weg. En effectief, mijn paard springt nu netjes aan wanneer ik het vraag...

Ik stel doelen voor mezelf, soms is dat enkele voltes, soms verruimen op de lange zijde. Ik ben echter beginnen opmerken dat mijn paard veel losser en aangenamer is na een stukje galop. Galop umis iets goed om los te rijden. Sinds ik dat beseft en gevoeld heb ben ik meer aan galop gaan werken, in het midden van de training al paar rondjes, en hoe meer ik het doe hoe leuker ik het vind :D

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 08:46

Blax schreef:
Tja, denk dat de enige oplossing hier oefenen is. Misschien is het een idee om aan de longe te werken. Dan bedoel ik dat ze aan de longe zit en jij erop. Dan hoef je je alleen te concentreren op de galop zelf en niet ook nog het sturen.

:j

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 02:58

Ik zou beginnen met in de les waar het toch ontspannen gaat, de periode te verlengen. Als het gevoel maar ontspannen genoeg wordt, denk ik dat het ook thuis beter zal gaan.

linda13paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 14:16

Misschien is het een balans probleem? Ga eens zonder beugels rijden en goed leren ontspannen, aanspringen gaat dan ook wel makkelijker, je vindt de ontspanning vanzelf door veel oefenen, zonder beugels blijf ja anders namelijk niet zitten, dus wordt je veel sneller gedwongen on ontspannen te zitten en rustig aan te springen.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:00

Je kunt een paar dingen doen. Je kunt gaan oefenen op een paard dat de galop goed beheerst en daar het aanspringen op gaan oefenen. Want nu zijn je paard en jij beiden in onbalans en dat maakt het voor jou veel moeilijker om die drempel te nemen. Verder kun hè je paard aan de longeerlijn gaan trainen voor de galop, zodat zij zich ontwikkelt, sterker wordt en neer in balans komt. En verder kun je eens een hele les gaan wijden aan het aanspringen en weer terugnemen. Zo wordt je er onder begeleiding vaardiger in en wordt de stap om het een dag later zelf uit te proberen kleiner. Ik zou eigenlijk alle drie de genoemde dingen doen. Maar jij en je paard beide onervaren is voor jou een moeilijke combi.

_Thaomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 21:37

Aan de longerlijn is idd wel goed, zo kan je paard sterker worden en meer balans krijgen.
En jijzelf kan dan opjezelf letten, en hoeft dan niet te sturen.