Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
xPearl schreef:Sporen er af gooien, en zweepje er bij pakken. Geef zachtjes been; Geen reactie? Even stenger been; Geen reactie? Tik.
Streng en consequent zijn. Loopt hij braaf? Belonen! En dat volhouden. Langzamerhand gaat het beter. Maar er zit tijd in!
xPearl schreef:Sporen er af gooien, en zweepje er bij pakken. Geef zachtjes been; Geen reactie? Even stenger been; Geen reactie? Tik.
Streng en consequent zijn. Loopt hij braaf? Belonen! En dat volhouden. Langzamerhand gaat het beter. Maar er zit tijd in!
xxdomiixx schreef:Achtergrond info? Leeftijd van het paardje, evt. ras. Jouw rijervaring.
Mijn paard werd vroeger gereden door beginners en die had nergens zin in. Ik heb de galop gewoon een tijd weggelaten en alleen maar gefocust op mijn zit en beenhulp. Ik doe nu NH met hem, maar daarvoor gebruikte ik al fases. Zeker een aanrader, bv.: fase 1 geluidje, fase 2 zacht been, fase 3 meer been, fase 4 zweepje. Kan nog wel meer tips geven maar is gewoon te weinig info. Wat doe je normaal met het paardje.
(mijn paardje is trouwens na 2 keer rijden super voorwaarts geworden, dus voor hem werkte het wel die fases maar vooral afwisseling)
gerpiegorp schreef:Misschien zit hij vast in zijn lichaam? Maar ik ken het! Misschien vind het paard het rijden in de bak ook niet leuk, ga eens het bos in o.i.d, of een keertje springen... Daarnaast, zweepje voor activeren is wel handig, 1 keer been, harder been geven en dan nog geen reactie? Zweep. Het is echt ongelooflijk vervelend om een non-actief paard te rijden
Iris92 schreef:xPearl schreef:Sporen er af gooien, en zweepje er bij pakken. Geef zachtjes been; Geen reactie? Even stenger been; Geen reactie? Tik.
Dit dus! Even wakker maken. Een vlieg voelt ie ook op zn lijf dus jouw beenhulp ook
Lowara schreef:xPearl schreef:Sporen er af gooien, en zweepje er bij pakken. Geef zachtjes been; Geen reactie? Even stenger been; Geen reactie? Tik.
![]()
Dit werkt absoluut het beste en is ook het meest duidelijk voor je paard
EliseVandeV schreef:xxdomiixx schreef:Achtergrond info? Leeftijd van het paardje, evt. ras. Jouw rijervaring.
Mijn paard werd vroeger gereden door beginners en die had nergens zin in. Ik heb de galop gewoon een tijd weggelaten en alleen maar gefocust op mijn zit en beenhulp. Ik doe nu NH met hem, maar daarvoor gebruikte ik al fases. Zeker een aanrader, bv.: fase 1 geluidje, fase 2 zacht been, fase 3 meer been, fase 4 zweepje. Kan nog wel meer tips geven maar is gewoon te weinig info. Wat doe je normaal met het paardje.
(mijn paardje is trouwens na 2 keer rijden super voorwaarts geworden, dus voor hem werkte het wel die fases maar vooral afwisseling)
dankjewel om te reageren, ik ben 16jaar en volg al jaren privéles dus ik denk dat ik er al wel iets van kanik ga ongeveer 4 maal per week met hem rijden en focus op dressuur, vooral overgangen en aan de teugel rijden...het paard is een ruin en ongeveer 8jaar, hij gedraagt zich heel netjes in het algemeen alleen tijdens het rijden durft hij wat lui te zijn... ik rij wel altijd met sporen, deze moet ik misschien eerst beginnen met weglaten en zorgen voor afwisseling..dankjewel voor de tip, ik zal NH zeker eens voorstellen
S_en_Z schreef:focus op aan de teugel rijden. Je weet dat een paard in een knikje laten lopen iets anders is dan een paard dat zn hals laat zakken omdat hij juist gereden word (dmv balans ritme ontspanning etc).
Sommige paarden willen niet meer voorwaarts als er teveel druk op de mond is. In principe is je bit de (nood)rem.
Verder eens met de anderen wbt sporen af en zweepje.
Denk niet dat je na 4 jaar priveles al heel wat weet. De grote namen die voor hun werk rijden leren ook nog iedere dag.
Focus niet op En aan de teugel rijden En voorwaarts.
Eerst voorwaarts en op eigen benen lopen, dan moet t paard vanzelf zn hals laten zakken en daarna komt ad teugel komen pas
SBravour schreef:xxdomiixx schreef:Achtergrond info? Leeftijd van het paardje, evt. ras. Jouw rijervaring.
De focus wat van het nagevelijk rijden afleggen kan ook wonderen verrichten. Veel paarden voelen zich opgesloten door een te veel vragende hand en zullen hierdoor terughoudend zijn.
S_en_Z schreef:focus op aan de teugel rijden. Je weet dat een paard in een knikje laten lopen iets anders is dan een paard dat zn hals laat zakken omdat hij juist gereden word (dmv balans ritme ontspanning etc).
Sommige paarden willen niet meer voorwaarts als er teveel druk op de mond is. In principe is je bit de (nood)rem.
Verder eens met de anderen wbt sporen af en zweepje.
Denk niet dat je na 4 jaar priveles al heel wat weet. De grote namen die voor hun werk rijden leren ook nog iedere dag.
Focus niet op En aan de teugel rijden En voorwaarts.
Eerst voorwaarts en op eigen benen lopen, dan moet t paard vanzelf zn hals laten zakken en daarna komt ad teugel komen pas
Selina schreef:Hoe vraag je je paard in galop?
Zit je het paard misschien in de weg, bijvoorbeeld je gaat eerst doorzitten en probeert dan aan te springen maar je stuitert zo tijdens het doorzitten dat het paard haast niet kán aanspringen?
Vaak ligt het probleem bij de ruiter.
elenaMM77 schreef:sporen eruit, daar wordt hij toch alleen maar doof van zoals het nu gaat..
zweepje erbij
en overgangen rijden.. stap, draf en na een paar passen terug naar stap.. als je draf vraagt direct een goede reactie krijgen en een voorwaardse draf.. niet 3 keer herhalen, maar gewoon de hele tijd blijven schakelen.. vlotte draf, wat uitgestrekte passen en weer terug naar arbeidsdraf, aanspringen naar galop een paar passen en terug naar draf, gevolgd door stap, en weer aandraven.. enzovoorts..
je moet hem echt wakker maken.. hoe vaker je aandraaft en schakelt des te wakkerder en vlotter zal hij worden..
niet denken haaaaaaa, nu zit ie in een fijne galop en dan maar drie rondjes doorgaloperen.. nee dan geniet je een keertje een paar passen langer dan is het namelijk voor het paard ook duidelijk 'oh dat wil ze' en dan terugschakelen of de galop verruimen voor hij weer indut.
------
daarnaast veel afwisseling aanbieden..
keertje longeren in plaats van rijden, ook met veel schakelen en goed doordraven..
keertje balkjes rijden.. bijvoorbeeld vier gevolgd door een balkje met een hoogte van 10-20 cm om zijn benen actief te krijgen (en daarmee ook het hoofd)..
keertje naar buiten.
Tigra_ schreef:Heb je al 4 jaar les van dezelfde instructeur en ook met dit paard?
Als dat zo is is het misschien tijd om eens rond te kijken voor een andere. Niet iedere instructeur past bij elke combinatie als deze jouw niet heeft kunnen helpen in al die tijd is het toch tijd om even verder te kijken. Dat kan nooit kwaad.