Project draver..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L0veMyHorse

Project draver..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 22:30

Hoi bokkers! :wave:
Een vriendin van mij heeft een draver, (volgensmij frans maar weet het niet zeker)
Ze heeft hem 2 jaar geleden gekocht, vroeger liep hij altijd mee met ren wedstrijden en afgelopen 3 jaar heeft mijn vriendin hem alleen op zaterdag gereden, een buitenritje gemaakt waarbij hij alles bepaalde, dus wilde hij stappen, deed hij dat, wilde hij draven, deed hij dat, enzv, enzv
Ze heeft al vaker gevraagt of ik haar paard niet wilde rijden, en nu vind ze paardrijden niet meer leuk dus vroeg ze het vorige week weer.
Dus ik er heen geweest, een grote ramp. Zodra ik maar iets druk op de teugels nam, begon hij extreem te schudden met z'n hoofd en hard door de bak heen galopperen.. Zo heb ik 20 min geprobeert maar was geen beginnen aan. Toen nog gelongeerd maar ook toen, steeds zelf proberen het tempo te bepalen, constant schudden.
(Ik was niet alleen, ik had mijn moeder mee, die heeft erg veel paarden ervaring)

Om een lang verhaal kort te maken,
Heeft er iemand tips, advies??
Hoe moet ik hier aan beginnen?

Ik kan er nu werkelijk niks mee, maar het lijkt me juist een mooi doel om eind van het jaar een B proefje door te komen. Ik weet het, het is ver van huis maar ik vind het een mooi doel om naar toe te werken.

Alvast heel erg bedankt als je ons kan helpen!

Jasmijn159

Re: Project draver..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:30

Ik zou om te beginnen maar eens de tandarts laten komen :)

En vervolgens kritisch kijken naar je bit en zadel.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 22:37

Zadelmaker is al geweest, tandarts is een goede!
Ik ga morgen op onderzoek uit, of ik er een langs kan laten komen
Bedankt voor de tip :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:40

Sowieso niet met constante druk rijden nog, enkel een lichte contactteugel en eerst aan de longeerlijn gaan werken aan de commando's stap, draf en galop, hoo en halt. Dravers die gekoerst hebben, hebben vaak geleerd dat ze steun mogen zoeken op het bit. Hoe meer druk jij dus gaat geven, hoe harder zijn gaan. Veel dravers reageren ook goed op een bitloos hoofdstel, dit zou je ook nog kunnen proberen.

Hoe is de situatie verder, wat krijgt hij aan voer, hoe veel komt hij buiten? En verder, zoek een goede instructrice die je hierin kan begeleiden, en die ook enig verstand heeft van dravers :)

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:41

Is het paard van haar of is ie nu van jou?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:42

Ik zou een fijne instructeur gaan zoeken. Die jullie goed kan begeleiden. Die kan misschien ook wel zien of er andere dingen aan de hand zijn waar even naar gekeken moet worden.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:52

Ik heb ook een draver en dit zijn wel herkenbare punten. Maar er is zeker wat aan te doen!

Wat al eerder is gezegd: bitloos werkt echt top. Ze gaan inderdaad juist tegen het bit in, omdat ze dat bij de sulky's gewend zijn als steunpunt. Ik rij de mijne buiten met een hackamore (die ik nauwelijks aanraak) en in de bak met een academische kaptoom.

Veel stemhulpen gebruiken! Dat is ook wat ze kennen van de draverij.

Ten slotte heel belangrijk: vaak hebben ze een slechte balans met een ruiter. Als ze alleen voor de sulky hebben gestaan, zijn ze niet gewend aan het gewicht op de rug. Als ze buiten lopen kunnen ze wel hun balans houden door 'hard' te gaan, maar in de bak is dat lastig. En dravers blijven volbloeden, als het moeilijk is dan gaan we rennen.

Ik ben het rijden (onder begeleiding van een instructeur) opnieuw op gaan bouwen, eerst vanuit de stap, rustig voltes rijden, als dat lukt rustig draven en indien je paard het kan, uiteindelijk galop. Maar eerst stap beheerst krijgen voordat je volgende stappen onderneemt. Zoek een goede instructeur die je kan helpen, liefst eentje die ervaring heeft met aan de hand werken. Ik wissel nu rijden af met werken aan de hand, zodat hij het buigen ook leert zonder gewicht op de rug.
Dit kan tijd kosten, maar dan krijg je er wat voor terug! Mijne heeft een veel betere bespiering en is te rijden op gewichtshulpen en stem.

Hopelijk heb je hier iets aan!

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:54

En: het is nooit te laat, die van mij is al bijna 16 en is afgelopen jaar enorm veranderd dankzij deze methode ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 23:00

Deze zou ik eerst eens door een dierenarts laten onderzoeken.

Als daar uitkomt dat het paard niks mankeerd kun je verder :)

Het hele steunen op het bit in de koers word hier soms wel wat overtrokken hoor, als je weet wat je doet heb je dat er binnen een maand uit.

Zoek daarom goede instructie en begin inderdaad op de grond, daarnaast: Houd het rijden kort en sluit positief af. Het is nogal wat voor dit paard, eerst alles mogen en nu ineens van alles moeten :)

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 23:10

Heel erg bedankt voor alle goede tips!!!
Ik laat deze week de dierenarts even langs komen, en misschien weet hij nog een goede instructeur.

Super fijn om jou ervaring zo te lezen mijntje92, ik heb er echt heel veel aan! Hele goede tips, dankjewel! :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 23:13

Het kan zeer zeker perfect lukken.
Zoek goede instructie en werk daar mee samen.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:06

Als je nog vragen hebt, stuur me gerust een berichtje ;) ik help je graag

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 17:36

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:54

fijn dat er vooruitgang in zit!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:20

Als er eerst geen tempo controle was aan de longe zoals je schrijft, dan is ze al een heel stuk gegroeid! Vind het een prima tempo, en ze zoekt naar het voorwaarts neerwaarts.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 21:43

Precies! Ik ben al super blij met de stappen die we maken.
Woensdag word hij even goed onder handen genomen, z'n manen zijn mega lang en hij begint bijna sokken te krijgen, dus de schaar mag z'n werk weer even komen doen! Ik plaats woensdag foto's!

Leuk dat jullie reageren! :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:56

Zonde om die lange manen te knippen ;) Haha maar ieder zo zn voorkeur :)

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 22:14

Jaa, ieder z'n eigen smaak :)
Ik vind lange manen zeker ook mooi, maar hij heeft ergens staan schuren dus in het midden is er een enorme hap uit... Kort gaat het zeker niet maar wel een stukkie er af! ;)