Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
annaxsusanne schreef:Ja dat van die voltes is wel slim. Al wel geprobeerd maar meestal valt ze er dan weer uit. Stap en draf gaat altijd hartstikke netjes maar van die galop snap ik niet helemaal. Van de zomer nooit last van gehad. Ze was altijd rustig en precies maar sinds een paar weken scheurt ze de hele bak door.
Sjira schreef:Dat ze eruit valt is goed. Blijkbaar heeft ze dus nog niet de balans om zichzelf in galop op een volte te dragen. En dus valt ze terug in draf. Balans moet je ontwikkelen. Dus gewoon veel oefenen. Geef haar niet (bijv als beloning) de ruimte om alsnog hard te gaan. Blijf consequent. Rij op de volte en veel overgangen. Succes!
Sheran schreef:Klinkt als een gebrek aan balans en kracht. Maak haar achterhand sterker door veel overgangen te rijden en ook in draf op de volte te werken
Caily schreef:Ik doe het juist compleet anders. Schakelen in galop is wat je wilt doen. Wil het terug schakelen nog niet lukken, begin dan eens met naar voren rijden. Dus een lange zijde wat harder, en dan aan het einde van de lange zijde terug naar haar basistempo. Bouw dit uit. Als het schakelen op deze manier goed gaat, dan kan je ook bezig met het terug schakelen naar een tempo wat lager dan haar basis. Juist op de volte maak je het haar nog lastiger, daar zou ik zeker niet aan beginnen, dat komt later pas.
Caily schreef:Ik doe het juist compleet anders. Schakelen in galop is wat je wilt doen. Wil het terug schakelen nog niet lukken, begin dan eens met naar voren rijden. Dus een lange zijde wat harder, en dan aan het einde van de lange zijde terug naar haar basistempo. Bouw dit uit. Als het schakelen op deze manier goed gaat, dan kan je ook bezig met het terug schakelen naar een tempo wat lager dan haar basis. Juist op de volte maak je het haar nog lastiger, daar zou ik zeker niet aan beginnen, dat komt later pas.
annaxsusanne schreef:Ja dat van die voltes is wel slim. Al wel geprobeerd maar meestal valt ze er dan weer uit. Stap en draf gaat altijd hartstikke netjes maar van die galop snap ik niet helemaal. Van de zomer nooit last van gehad. Ze was altijd rustig en precies maar sinds een paar weken scheurt ze de hele bak door.
Caily schreef:Dus jullie menen serieus dat jullie denken dat dit paard nog steeds te weinig kracht heeft voor een rustige galop? Ik denk dat ze het weldegelijk kan maar niet snapt wat er gevraagd wordt. En op haar dat duidelijk te maken (=schakelen in galop) kan je eerst het binnen haar comfortzone (= versnellen en terug naar haar tempo) aanleren dan het voor zowel ruiter als paard ingewikkeld te maken en op de volte te moeten draaien etc. Hoe ga je dat trouwens doen in n proef doen als je je paard op de volte moet zetten om rustig te laten galopperen?