Spanning op wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Spanning op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 09:52

Hallo,
Ik heb met mijn pony een probleem op wedstrijd, het makkelijkste is de problemen uit de weg gaan maar dan zou ik nergens meer kunnen starten want je kont het overal tegen. Het zou beter zijn als mensen nadenken voor ze doen, maar omdat ik dat niet van een ander kan verwachten wil ik proberen mijn pony te leren dat het niet persoonlijk is.

Probleem:
Andere ruiters worden boos of grof tegen hun dier, mijn pony wordt daar vang van en wil absoluut geen fouten meer maken. Ook snapt hij de reacties van de paarden niet. Het geeft spanning en hij denk steeds bij elke hulp dat hij het fout doet.

Oplossingen die ik heb geprobeerd:
Een gesprek aan gaan met de ruiter die geïrriteerd is zodat deze hopelijk niet op paard afreageert. Werkt soms, vorig weekend echter reed deze ruiter schuin achter mij en ik naast het schot in stuk van 20/20 naast de wedstrijdbak. Alles klapperde en dieren die er reden waren wat afgeleid maar braaf onder de omstandigheden. Ineens geeft zij paard trap met sporen en klap met zweep en verweet hem kwaad vanalles. Paard springt naar voor, bijna mijn pony schrikt daar zo van die wil het op een lopen zetten. Blijft na enkele sprongen toch bij mij.

Doorrijden en doen of er niets aan de hand is, maar dan bouwt de spanning op en ontploft hij. In de losrijbaan gaat hij dan op hol en bokken, in de ring wil hij op hol slaan maar blijft toch bij me, maar wel steeds dan aantrekken. Alsof hij steeds denk "nu ga ik, onee ik rij een proefje".

Buiten de bak gaan staan, hij kalmeert dan wel iets, maar zodra die weer aan de bak moet komt er meteen weer spanning.

Hem ernaar laten kijken, hij gaat dan niet rennen maar verstijft en begrijp echt niet wat er gebeurt, wat dat paard heeft.

Leefomstandigheden:
24/7 in kudde
Leeft en overleeft met zijn merries, zorgt voor ze, beschermt ze maar is ook de baas
Ik probeer hem vriendelijk te trainen, ben ook wel eens minder gehumeurd, maar ik weet dat een keer stemverheffing genoeg is en probeer dan weer te kalmeren als hij dan wel voorwaarts gaat ipv bokken. Maar ook ik blijf een mens en krijg het wel eens op mijn bordje dat ik hem al niet Eens kan pakken omdat ik teveel druk uitoefen onbewust.
Les/clinics van verschillende instructeurs, maar dan gebeuren dit natuurlijk niet. Ik heb centered riding les, dressuur en klassieke dressuurles. Zo af en toe een springles op de manege.

Ik zou het probleem graag op een eerlijke manier oplossen, dat het tijd kost is geen probleem, liever tijdje geen winstpunten en het goed oplossen als andersom.

Anoniem

Re: Spanning op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:09

Ik denk dat er heel veel bij jou zelf te halen valt. Ga zelf met je ontspanning aan de gang, ga ademhalingsoefeningen doen, wees bewust van je eigen spanning in je lichaam en leer hoe je dit af kunt vloeien.
Verder, probeer er ook van te voren geen aandacht aan te besteden, als jij constant in de baan rond gaat kijken wie er waar rijdt, creeer je ook weer spanning.
Doe verder op dat moment geen oefeningen of dingen die maar enigszins spanning creëren, wel lang en laag, lekker even stappen etc. Of juist even galopperen om de spanning eruit te laten, maar dan wel gecontroleerd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 10:22

Ik probeer ook heel bewust met mijn ademhaling om te gaan, hij vertrouwd mij ook gelukkig best heel goed. Enge hoeken durven wij samen in, ook als de andere dan vluchten en hij het liefst volgt, dit met een Andere ruiter ook zal doen. Ik probeer hem gerust te stellen met met veel beloning te werken kort dingen vragen en weer ruimte en lucht. Maar hij blijft op scherp staan. Komt dan steeds wat omhoog en maakt regelmatig een schrik slik geluid met mond/neus. Bijvoorbeeld als ik dan ga doorzitten voor het wijken. Zijn er dingen die ik thuis zou kunnen oefenen? Soms doe ik niets en voel ik hem verkrampen en hoor ik daarna achter me een paard kletteren of bokken. Ik probeer dan denkbeeldig in een enorme zeepbel te rijden waarbij we dus afgesloten zijn van de buitenwereld en veilig dit helpt wel iets, maar dan reageert hij op dingen dichtbij.

En het liefst zou ik hem ertegen beschermen, maar of dat de oplossing is. Echter blijft dit gevoel wel bij mij en het onbegrip naar andere ruiters als ze zien dat mijn pony's reageert om dan nog rustig een aantal keer zo langs me te stampen. Als ik dat toch eens zou kunnen uitschakelen...

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:57

Ik denk dat het ook vooral bij jezelf zit. Zeker als hij ook gewoon in een kudde loopt, zou je niet verwachten dat hij angst heeft voor andere paarden die een keer bokken of rennen.
Misschien zit de spanning voor zijn reactie bij jou wel zo diep dat je onbewust toch seintjes aan hem doorgeeft dat hij op zijn hoede moet zijn wat weer meer spanning bij jou oplevert en zo krijg je een visuele cirkel.
Heb je wel eens gekeken of er geen andere oorzaken zijn dan andere paarden? Misschien zit je harnachement niet fijn (opmerking over spanning zodra je gaat doorzitten). Wellicht is hij constant bang voor pijn door een slecht passend zadel en staat hij daardoor op scherp en is iedere invloed van buitenaf de druppel, maar niet de hoofdoorzaak.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 11:18

Ik ben idd al bezig met een zadelpasser, maar van elk ander zadel wordt hij nijdig die ik van haar hem mogen proberen. Er is nu een zadel in ontwikkeling. Maar hij heeft het zonder zadel ook, maar niet thuis. Ik heb vorig jaar een proef gereden op barebackpad met een hand, niets vermoedend wilde ik afwenden om te wijken in de losrijbaan en ineens stond ik aan de andere kant. Dit ging zo snel dat ik me er ook niet van bewust was wat er gebeurde maar andere pony kreeg spanning en moest niet zeuren. Dit heb ik dus niet meegekregen. Pas toen ik stilstond en erheen keek zag ik die twee worstelen.

Thuis is hij ook als eerste weg als hij in zijn kudde staat en iemand alarm slaat, maar ook als eerste terug om te kijken of het veilig is. Dit heeft hij ook geleerd in de jaren want hij was een echte meeloper en altijd als laagst in rang. Ik ben dus ook heel trots op hem dat hij deze taak op zich neemt.

Ik heb een les afgesproken met dit thema, en binnenkort weer centered riding les. Zal dan ook even vragen of zij wil kijken naar mijn lichaamshouding en vragen om ontspannings oefeningen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 12:05

vond nog een b proef op yt. Wel van een half jaar terug. Zo loopt hij normaal (nu dan wat hoger niveau). Hier is wel te zien dat er geen kwaad in de pony zit en hij ook niet in paniek raakt als hij een foutje maakt, en geeft een beetje een beeld bij de combinatie alleen niet direct van het probleem.
https://www.youtube.com/watch?v=KZ4V4iOMy54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:29

Ziet er idd wel braaf uit. Valt me trouwens op dat ie achter heel wijd loopt :P

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:02

Rijdt je thuis altijd alleen ? Of met maar een paar mensen ? Misschien is die de drukte gwn niet gewend is en daar erg op reageert Als ik met mijn merrie in de groepsles rij is ze in galop bijna niet te houden Ik weet niet denkt ze dat ze ingehaald wordt Heb toen dus juist veel de drukte op gezocht En ging veel beter Blijft een echte merrie dus heb wel me handen vol Maar het is te controleren

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:10

Probeer als het kan dan wat kleinere wedstrijdjes uit te zoeken waar niet zoveel deelnemers aan meedoen en vrij rustig is qua locatie.
Of ga eens een keer ergens anders rijden zonder dat je wedstrijd hebt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:17

Ik rij vaak buiten los als er binnen een kleine ruimte is. Mijn paard heeft er verder geen last van als er iets gebeurd, maar vind het zelf altijd lekkerder om in alle rust los te kunnen werken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:21

Wat lastig zeg, ik kan me dit heel goed voorstellen. Mijn merrie is ook zo'n type die geen vlieg kwaad op. Een kind van 5 kan er baas over, want als je je vinger nog maar opsteekt zie je haar al "sorry sorry ik zal het niet meer doen!" denken. Die van mij zou denk ik proberen de dichtstbijzijnde boom in te klimmen als een ander paard zo dichtbij zo op zijn donder krijgt. :=

Misschien kun je hem met parelli iig desensibiliseren voor het geluid van de zweep?
Je begint met dit soort oefeningen: https://www.youtube.com/watch?v=O5no0-xmpgs

En dat bouw je uit tot je keihard op de grond kunt slaan met de zweep, zonder dat je paard hier op reageert. Terwijl je slaat geef je met je lichaam geen aanwijzingen, dus hij leert dat hij alleen op zo'n zwieper moet reageren als jij ook een aanwijzing geeft waar hij naar toe moet.

Het maakt hem misschien net iets zekerder.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 13:31

Ik rij thuis zelf alleen of met meer, maar wel dieren die hij kent. Hij loopt ook mee in groepslesjes en merk het al aan zijn gedrag als er iemand op zit waar hij letterlijk de zenuwen van krijgt. Of ik merk het als ik wat minder energiek of vrolijk les sta te geven, dan wordt hij ook onrustig ga dan meestal ff zitten of draai me ff om , haal paar keer diep adem en ga dan weer verder. In de clinics die ik volg rij ik met vreemden, net als bij buitenritten die georganiseerd worden of de groepsles springen die ik wel eens mee rijd. Thuis loopt trouwens de hele kudde om de bak heen, ik merk dan ook wel eens interactie als er iets gebeurt wat hij zou willen regelen, maar vind dat ook niet vreemd. Moet wel zeggen dat ik thuis niet echt mensen heb die met zoveel kracht inwerken op hun paard dus het zal ook iid wel vreemd voor hem zijn. Plus dat hij met alle paarden vriendjes wilt zijn en dan dus niet snapt dat ze ineens zo heftig reageren. Er zijn onderling ook niet vaak gevechten in mijn kudde. Hij laat zich door nieuwe ook rustig eerst een paar keer slaan of bijten voor hij zegt dat het genoeg is. Vaak staat hij ook echt een beetje te kijken van huh waarom bijt je me nou?

Edit de laatste wedstrijd was buiten losrijden onmogelijk en de wedstrijd ervoor was in de binnenbaan een geïrriteerde amazone en in de buitenbak een stel dat wel even zou vertellen dat het paard stout was geweest de dag ervoor. Dit zijn allemaal kleine wedstrijden. Maar heb wel twee stallen nu op mijn lijstje waar ik liever niet meer heen ga vanwege deze mentaliteit.

En dat wijd gaan, ja helaas. Hij is ook zo kort geboren en heeft vrij ruime gangen, hij kon als veulen niet anders. Nu wordt hij vijf en wordt steeds sterker dus als ik hem goed rij en goed bij elkaar kan houden kan hij ook stukjes verruimen ipv wijd gaan en duiken. Maar vind dat zelf ook best moeilijk dus daar heb ik nog wel begeleiding bij nodig. Plus hij groeit nog. Nu is de achterkant wat uitgezwaard maar voor weer wat iel in verhouding dus gebeurt het weer sneller.

Edit twee,
Met de zweep kan ik idd oefenen. Al gaat dat best goed hoor. Als ik hem zelf gebruik wordt hij meestal boos en geïrriteerd en doe er ook veel mee met vd. Maar het is wel een leuke voor een rijloze dag, bedankt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:26

Zou het kunnen dat jij eigenlijk kwaad bent op degene die zo tekeer gaat tegen zijn/haar paard en dat pony dat oppakt als zijnde dat jij kwaad op hem bent?
Maw dat jijzelf nog meer los moet laten wat anderen doen en wat buiten jouw macht ligt, hoe vervelend het ook is om te zien/horen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 21:35

Het begint me steeds meer te irriteren nu ja. Maar dat is wel gegroeid dit haar. Puur ook omdat ik steeds aan de andere vraag of ze last van mij hebben en rekening probeer te houden als mijn pony eens lekker stout wil doen. In kleine inrijbaan ga ik ook wel eens ergens aan de kant staan zodat een ander kan galoperen of wat dan ook.