galop en verlichte zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ellenenemien

galop en verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 23:47

Hoi,
Ik heb mijn paardje pas 3 maanden en ik ga vanaf volgende week starten met lessen te nemen op hem.
Ik loop nu tijdens het rijden tegen 1 ding steeds aan.
In de galop de rustige galop kan ik normaal en goed mee met de bewegingen en zit ik normaal in het zadel.

Maar zodra ik hem aanspoor om wat harder te gaan in de galop merk ik dat ik niet meer in het zadel kan blijven zitten en stuiter er dan zowat uit. (Is ook al bijna gebeurt)
Ik probeer al steeds wat meer naar achter te hangen maar hobbel zo erg dat ik er dan bijna af val.

Nou was ik aan het proberen met hem als ik wat harder galoppeer dat ik dan in de verlichte zit ga staan.
Maar ik merk dat ik dit zelf erg moeilijk vind om te doen en klap dan ook soms terug in het zadel.
Maar denk wel dat dit de beste manier is om te doen.

Iemand tips hoe ik hier mee om kan gaan?
Of hoe ik dit het beste kan oefenen?
Uiteraard ga ik dit ook bespreken met mijn lesgeefster als ik begin met mijn lessen.

limilou

Re: galop en verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 23:50

en doorzitten in draf? lukt dat wel

Ellenenemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 00:01

Ja dat lukt wel

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 00:06

hoe oud is je paard?
en hoe vraag je haar om harder te gaan..
en misschien ook overbodig, maar waarom?

als je haar net hebt, dan zijn toch de overgangen, algemene controle, opbouwen van vertrouwen de meest belangrijke dingen? dan heb je meer aan een gecontroleerde rustige galop?

ze kan alleen 'harder' in galop als ze ontspannen kan galoperen in balans en jij ook in balans..

als jij niet lekker kunt joggen, dan val je ook om als je harder probeert te rennen natuurlijk. De enige manier waarop je dat dan kunt voorkomen is geforceerd gaan lopen, schokkerig, bonkend.. in ieder geval niet lekker verend zoals je hoort te rennen.. zo zal het ook werken bij een paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 06:02

Naar achteren gaan hangen om te kunnen blijven zitten? Daar zit je fout al.

Waarschijnlijk kan je instructie je precies vertellen wat je fout doet, en als ik je zo hoor is dat het vastzetten van je heupgewricht.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:21

Wat bij mij hielp was een keertje zonder beugels rijden zodat je niet jezelf kan 'opliften' en leert blijven zitten in de galop.

Equinext

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:24

Kan het zijn dat je tijdens het aandrijven de spieren in je bovenbenen/billen aanspant? Het kan zijn dat je daardoor gaat stuiteren. Als je er bewust van bent wanneer je bepaalde spiergroepen aanspant is het makkelijker om er aan te werken.

Zonder beugels rijden is inderdaad een goed idee!

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 18:06

Verlichtte zit in draf oefenen. Je hoeft niet hoog uit het zadel te komen. Houd je rug recht, niet hol of bol maken dus.
Draven zonder zadel helpt je ook om je zit te verbeteren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:55

Tjaaaa dit is een leerproces waar iedere ruiter mee te maken heeft gekregen, en om daar echt een beter gevoel en soepeler mee te kunnen bewegen met het paard, dat is gewoon een heel lange trainingsweg, er zijn niet echt truucjes te noemen ontspannen en soepel en loslatend en vooral het ritme aanvoelen en net op tijd weer aanpassen en reageren op ..... , .........
lessen , lessen , lessen , ...... en heel veel kilometers maken.
Hier spreek je dan in jaren training en kan oplopen tot 10tallen jaren.