galopwissel, waar moet ik beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

a_w_a

galopwissel, waar moet ik beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 10:53

Hi,

Ik hoop dat 1 van jullie mij kan helpen.
Ik rij eigenlijk alleen springwedstrijden, en zomers dressuur, maar ik rij in de L en ben niet van plan verder te gaan in de dressuur, maar mijn probleem ligt bij het springen.. Ik probeer altijd goed te landen, maar soms maak ik eens een foutje, verkeerde galop dus, dan wil ik dmv een galopwissel in de goede galop komen. Maar hoe ga ik dit het beste leren aan mijn pony, dit is mijn eerste pony die ik zelf alles heb geleerd, rij haar nu 1.5 jaar, en we zijn toe aan een nieuwe oefening +:)+
Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan leren? Welke hulpen zijn belangrijk om te geven? Etc.

Thanks alvast O:)

antje_vip

Re: galopwissel, waar moet ik beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:30

Ik heb zelf gewoon de galophulp voor linkergalop (als je in de rechter zit, en andersom) gedaan. Het wil ook wel eens helpen om van hand te veranderen en dan op een volte.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:35

Ik ben begonnen met 8-jes rijden en dan telkens op X van galop wisselen. Als je paard dit eenmaal snapt kan je het ook op de lange zijdes proberen en daarna in je parcours

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:30

Ook bij het springen is het toch fijn als je paard de wissel correct springt, op die manier raakt hij niet uit het galopritme en dat is iets waar je zeker in de hogere proeven erg veel baat bij zal hebben.
Het moeilijke aan het aanleren van een wissel is dat het enorm lastig is om te voelen wat er precies gebeurt, wanneer het goed gaat en wanneer juist niet. Daarnaast is de timing van je hulpen zeer belangrijk omdat een paard simpelweg alleen maar een wissel kan maken tijdens het zweefmoment.

Om al bovenstaande redenen zou ik dit dan ook niet zelf gaan proberen maar oppakken samen met een instructeur die al veel ervaring heeft met het aanleren van wissels. Dan leren zowel jij als je paard het in een keer op de goede manier, kan diegene meedenken over op welke manier je paard dit het makkelijkst oppakt en er eventueel zelf een keer opstappen om te helpen. Want echt, het is bepaald geen schande als het niet goed lukt deze oefening aan je paard te leren als je hem zelf nog weinig hebt gereden, sterker nog er zijn voldoende mensen die wel ervaren zijn en het alsnog niet goed een paard kunnen aanleren.

Tot slot, wat je ook doet, bedenk dat het corrigeren van een slecht aangeleerde wissel ontzettend lastig is, soms jaren tijd kost of zelfs helemaal niet meer lukt. Als je het dus toch alleen wilt doen, kies bewust voor deze mogelijke consequenties...

a_w_a

Re: galopwissel, waar moet ik beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 15:54

0000 bedankt, ik ben mij dit idd ook bewust! Ik zal het overleggen met mijn instructice