Krijg paard erg moeilijk in galop.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Krijg paard erg moeilijk in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 12:31

Hallo allemaal,

Sinds enige tijd heb ik een geweldig bijrijdpaard. Hij is al M2 en is een echte leermeester voor mij.
Ik heb wel wat ervaring in de dressuur maar ben nog geen m2 en heb enkel wat wedstrijden bij de pony's gereden. Nu gaat het rijden harstikke lekker en ontspannen en gaan we met sprongen vooruit (lees: ik ga met sprongen vooruit, paard weet het allemaal allang :') ) alleen krijg ik hem heel moeilijk in galop.
Ik denk dat het met evenwicht en balans van mijn kant te maken heeft. Vanuit stap gaat het 80% van de tijd goed en kan ik in een verzamelde galop aanspringen, maar vanuit draf lukt het mij totaal niet.

Paard steekt dan z'n hoofd in de lucht een draaft weg, alsof ik hem de hulp geef om harder te gaan ipv galop. Terwijl ik hem juist een beetje inhoud, binnenbeen op de plek, buitenbeen naar achteren en een duidelijke hulp geef. -O-

Ik heb natuurlijk al les, en tijdens de les lukt het mij ook goed, op een of andere manier rijd ik dan wat 'kordater' dat wanneer ik zelf aan het werk ben. Het is deels dan ook jammer dat het tijdens de les zo goed gaat omdat ik dan niet goed aan mijn probleem kan werken.

Heeft iemand tips voor mij? Ik vind het erg jammer gezien het rijden over het algemeen genomen heel fijn gaat, als we eenmaal in galop zitten is het ook heerlijk ontspannen. Lijkt gewoon op een miscommunicatie telkens.

Groetjes
Eileen

branka16

Re: Krijg paard erg moeilijk in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 12:43

Hoe geef jij de galop hulp?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 12:49

branka16 schreef:
Hoe geef jij de galop hulp?

Ik doe het voornamelijk vanuit stap. Vraag iets stelling en druk met mijn binnenbeen op de plek en m'n buitenbeen naar achteren. Geef dan iets ruimte met de binnenteugel.

Voordat ik aanspring' activeer' ik het paard ietsje door te zeggen' let op'
hij stapt dan niet vlugger maar wel wat actiever.

Als het goed is gaat hij dan in galop, maar vaak draaft hij heel hard aan met z'n hoofd in de lucht.
Dan neem ik hem terug, laat hem ontspannen in stap en probeer het weer.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 12:51

Spring je ook in de hoeken aan?
En waarom geef je ruimte met je binnenteugel? Je wilt toch juist die buiging houden?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 12:52

branka16 schreef:
Spring je ook in de hoeken aan?

Vaak op de volte, soms ook lange zijde, niet een bepaalde plek eigenlijk.
Ik stuur hem vaak wel iets naar binnen als ik aanspring.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 12:55

ik zou eerder stelling naar buiten vragen zo heeft het paard meer schoudervrijheid en springt hij makkelijker aan. stelling naar binnen zet het schouder op slot waarmee hij naar voren springt.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 12:56

EJuniorJoost schreef:
ik zou eerder stelling naar buiten vragen zo heeft het paard meer schoudervrijheid en springt hij makkelijker aan. stelling naar binnen zet het schouder op slot waarmee hij naar voren springt.

He dat is eens een totaal andere kijk erop, ga ik uitproberen! Thanks

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 12:59

heb ik van mijn mama geleerd ik ben altijd heel eigenwijs naar mijn moeder toe, maar moet toch toegeven dat het helpt :P

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:00

EJuniorJoost schreef:
heb ik van mijn mama geleerd ik ben altijd heel eigenwijs naar mijn moeder toe, maar moet toch toegeven dat het helpt :P

Soms hebben moeders de beste tips :j
Sowieso de oude garde weet veel! (niet alles haha)

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:15

Geef je met de binnenbeen de "aanspring"hulp of met je buitenbeen? Ik heb vroeger op de ponyclub geleerd idd binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter en dan met je binnenbeen in galop drukken. Paar jaar geleden een paard gekocht wat puur op het buitenbeen aan had leren springen (omdat dat voor de wissels ook veel makkelijker is) en dat ging veel makkelijker, binnenbeen deed niks (bleef gewoon licht aangelegd). Nu een jonge fries gekocht die licht aangereden is en die hebben ze de galop juist weer puur op het binnenbeen geleerd (en die rent dus hard weg op het buitenbeen) dus nu zelf weer effe schakelen en toch proberen om hem aanspringen op het buitenbeen te leren.

Je zou dus voor jezelf even moeten testen hoe je paard de hulpen geleerd heeft en verder opletten dat je zelf rechtop blijft zitten (veel paarden springen moeilijker aan omdat je zelf voorover gaan zitten).
Succes!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:21

Precies wat Raiza zegt;

Geef jij met je binnenbeen wel de galop hulp en niet per ongeluk met je buitenbeen? Wees bewust van je positie van je heupen (dus linker galop, linkerheup naar voren), paarden voelen dat en des te gevoeliger zij zijn op je hulpen (wat ook moet op dat niveau) des subtieler jij in jouw hulpen moet zijn.

Mijn paard is daar ook gevoelig voor van nature. Geef ik met mijn buitenbeen per ongeluk de galop hulp dan gaat zij in die galop omdat zij denkt dat ik dat bedoel.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:22

branka16 schreef:
EJuniorJoost schreef:

Soms hebben moeders de beste tips :j
Sowieso de oude garde weet veel! (niet alles haha)

ja maar les van je ouders is echt niet fijn.. niet omdat ze het niet kunnen want ze kunnen/kennen het echt wel! (mijn ouders zijn 51 en 53 geloof ik).

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:25

Krijg je hem wel vanuit draf in galop.

Ik krijg het vermoeden dat er hier een aantal stappen door jouw worden overgeslagen. Ga terug naar de basis. Paard geeft duidelijk aan dat jij het niet goed doet.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:26

Ik denk dat het probleem niet zo zeer ligt aan het geven van de verkeerde hhulp maar dat hij gewoon een loopje met je neemt.

Ik heb ook z'n slim paard gereden. waarschijnlijk vind ie zelf de overgang ook wat moeilijk en door weg te rennen is het een makkelijke manier om onder het werk uit te komen.

Mede doordat je zegt dat t in de les wel goed gaat omdat je dan wat cordater rijdt denk ik echt dat dat het is.

Mijn tips: Wees iets strenger, door eens een x goed een tik (Met beleid natuurlijk) met de zweep te geven en echt een keer streng naar voren te zetten. Bij mij werkte dat altijd. daarna was die weer bij de les en had ie door dat er met mij niet te sollen viel..

Begrijp me niet verkeerd, een keer streng naar voren zetten is geen straffen he! ;)

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:29

zucht.. een paard denkt niet als een mens... een paard denkt alleen maar: zij doet dit en dan is me geleerd om dat te doen. of : ik heb pijn help (niet het geval bij dit paard) of : er is iets eng dus ik moet vluchten...

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 13:33

Ah Raiza, dat is een interessante tip!

Ik ben bang dat ik met beide benen de hulp geef, enige verschil met 'aandrijven' is dat ik mijn buitenbeen verplaats. Wellicht is het daardoor minder duidelijk. Ik heb ook de eigenaresse gevraagd mij eens te helpen, zij kent hem natuurlijk het beste.

Rechtop blijven zitten lukt wel aardig, misschien dat ik m'n benen te veel op trek tijdens het aanspringen, dat zou nog wel kunnen.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:34

Ik zeg ook niet dat het paard 'denkt'. Maar wel de leiding neemt op de momenten waar hij de mogelijkheden ziet.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 13:34

Nicolle89 schreef:
Ik denk dat het probleem niet zo zeer ligt aan het geven van de verkeerde hhulp maar dat hij gewoon een loopje met je neemt.

Ik heb ook z'n slim paard gereden. waarschijnlijk vind ie zelf de overgang ook wat moeilijk en door weg te rennen is het een makkelijke manier om onder het werk uit te komen.

Mede doordat je zegt dat t in de les wel goed gaat omdat je dan wat cordater rijdt denk ik echt dat dat het is.

Mijn tips: Wees iets strenger, door eens een x goed een tik (Met beleid natuurlijk) met de zweep te geven en echt een keer streng naar voren te zetten. Bij mij werkte dat altijd. daarna was die weer bij de les en had ie door dat er met mij niet te sollen viel..

Begrijp me niet verkeerd, een keer streng naar voren zetten is geen straffen he! ;)

Ik snap goed dat je dit denkt, en dat zal uiteindelijk misschien ook wel de oorzaak zijn. Maar denk niet dat dit nu het geval is. Omdat hij in de basis erg gehoorzaam is en werkwillend. Dit ligt puur aan mij. Als dit te lang door blijft gaan zou het eventueel kunnen dat hij er gebruik van gaat maken, dat klopt.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 16:29

EJuniorJoost schreef:
zucht.. een paard denkt niet als een mens... een paard denkt alleen maar: zij doet dit en dan is me geleerd om dat te doen. of : ik heb pijn help (niet het geval bij dit paard) of : er is iets eng dus ik moet vluchten...

Ik hoop niet dat het komt doordat ik hem dermate in de weg zit dat hij wel vlucht -O-
het is niet zo goed voor mijn zelfvertrouwen dat ik zo moeilijk kan aan galopperen. :')
Ben niet bepaald een beginner meer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:36

Als hij geleerd heeft op het buitenbeen aan te springen dan is het logisch dat hij loperig wordt op het binnenbeen.
Je zou het eens kunnen proberen met geen extra stelling vragen, recht is goed genoeg, je binnen heup wat naar voren draaien en enkel je buitenbeen naar achteren.
Een alternatief is een ervaren ruiter er op zetten, die vind het knopje waarschijnlijk zo en kan het jou dan uitleggen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:43

FriesWytske schreef:
Krijg je hem wel vanuit draf in galop?

Ik krijg het vermoeden dat er hier een aantal stappen door jouw worden overgeslagen. Ga terug naar de basis. Paard geeft duidelijk aan dat jij het niet goed doet.

Mag ik antwoord op mijn vraag?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 16:46

Sizzle schreef:
Als hij geleerd heeft op het buitenbeen aan te springen dan is het logisch dat hij loperig wordt op het binnenbeen.
Je zou het eens kunnen proberen met geen extra stelling vragen, recht is goed genoeg, je binnen heup wat naar voren draaien en enkel je buitenbeen naar achteren.
Een alternatief is een ervaren ruiter er op zetten, die vind het knopje waarschijnlijk zo en kan het jou dan uitleggen.

Ja de eigenaresse heeft al aangeboden mij te helpen, zij heeft hem ingereden en hij staat dus precies naar haar hand.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 16:46

FriesWytske schreef:
FriesWytske schreef:

Oh excuus,

Nee vanuit draf gaat het juist lastiger.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:16

leeneliefje schreef:
EJuniorJoost schreef:

Ik hoop niet dat het komt doordat ik hem dermate in de weg zit dat hij wel vlucht -O-
het is niet zo goed voor mijn zelfvertrouwen dat ik zo moeilijk kan aan galopperen. :')
Ben niet bepaald een beginner meer.

Dat lijkt mij niet haha. Onzekerheid is niet goed voor je :p. Je leert paardrijden nooit dat leer je elke dag. Volleerd ben je nooit. Ook de wijze woorden van paps en mams haha.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:53

quote="leeneliefje"]
FriesWytske schreef:
FriesWytske schreef:

Oh excuus,

Nee vanuit draf gaat het juist lastiger.[/quote]

Dan zou ik eerst met galop aanspringen vanuit draf aan de gang gaan ipv nu al met stap-galop bezig te gaan. Dus een aantal stappen terug gaan qua training.