Met 1 been aandrijven of 2?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Calanthe

Met 1 been aandrijven of 2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 22:06

Heyhoi!

Ik en mijn goede vriendin zijn in een discussie gekomen over wat nou goed is, zij is geleerd om alleen met je buitenbeen te drijven, dan komt het paard toch niet vooruit? :? of dan gaat die een pasje wijken/van de hoefslag af (1 keer geprobeerd, kreeg ik dat dus :')) Wij rijden beide op verschillende maneges.

Dit werd mij altijd zo geleerd (en ik heb 7 verschillende instructrices gehad :o) :
Zijgangen (/ wissel(s)) = 1 been (Soms 2 benen, mocht er iets verkeerd gaan / valt over de buitenschouder)
vooruit = 2 benen

Ben benieuwd wat jullie zijn geleerd, zoals ik of zoals mijn vriendin :D

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:10

Ik heb geleerd om in de takt te drijven. Binnen, buiten, binnen, buiten. (Dus wanneer het been naar achter gaat)
In galop met twee tegelijk. Zijgangen leg ik mijn been aan en begrens met mijn andere been.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Re: Met 1 been aandrijven of 2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:14

Sowieso lijkt mij in de takt drijven niet goed. Ben je dan niet constant aan het drijven?

Ik heb zelf geleerd om met 2 benen te drijven en met 1 been inderdaad de zijgangen aan te geven.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:15

Wat ik het meest logisch vind:
Naar voren = impuls vanuit 2 kanten, dus met 2 benen drijven.
Valt ie over de buiten schouder mist ie dus impuls aan de buitenkant = buitenbeen drijven.
Binnenschouder precies hetzelfde.

Edit:
Of natuurlijk wijken voor de druk, wil je hem naar rechts laten wijken open je je buiten been iets en drijf je links. Oovangen met buitenteugel eventueel buitenbeen.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:17

Als hij voorwaarts moet, gelijke druk met allebei de benen.
Mocht hij inderdaad daarnaast een beetje naar binnen of buiten hangen, dan doe ik het met een been, licht.
Wanneer ik een been aanleg, maakt hij waarschijnlijk een rollback als ik op dat moment voorwaarts ga :') (Western)

AthelasJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:17

Ik heb altid geleerd:
Met twee benen kuitdruk = vooruit
Ik vind dit ook het logischt :)

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:20

Bij de orun cursus hadden wij het inderdaad zoals N0a hier boven zegt. Doordat je paard met zijn lichaam heen en weer gaat in draf bijvoorbeeld, kom je om en om tegen de buik aan. Dat is zegmaar als ondersteuning. Dus niet been compleet afsteken en niet constant met 2 benen aanknijpen. Bij mij zelf is 1 been opzij en 2 benen naar voren. Natuurlijk in combinatie met gewichts en teugel hulpen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:52

Iemand heeft mij ooit verteld: het moeilijkste voor je paard is niet het reageren op jouw hulpen, maar het kunnen onderscheiden van signalen waar hij wel en waar hij niet iets mee moet. Daarom is het belangrijk dat je het zo simpel mogelijk houdt. En daarom is 2 benen bij mij voorwaarts en 1 been zijwaarts...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 08:50

Het effect van een beenhulp is dat het paard zijn buikspieren aanspant.
Niet dat het zijn been optilt, dat komt pas daarna.
Om de romp stabiel te houden is het zinnig om aan twee zijden tegelijkertijd te drijven.
Afhankelijk van de beweging meer of minder intensief aan één kant.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 08:52

Mn paard loopt sowieso vaak in een goed tempo, mocht hij inzakken = kuitdruk en weg, en probeer die hulpjes steeds kleiner te maken, zodat ik op een gegeven moment op mijn zit kan rijden!

Killian1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:17

Ik ben ook van mening, 2 benen is vooruit en 1 been is opzij...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:25

Altijd 2 benen; de druk per been bepaald welke oefening gevraagd wordt.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:30

Waarom zou je iedere pas willen drijven? Zorgen dat je alleen been hoeft te geven wanneer dit nodig is. 2 benen is vooruit en 1 been is opzij, maar alleen als er iets moet gebeuren, niet iedere pas.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:45

Eens met Casarell! Alles ondersteund met 2 benen.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:50

Ik rij een Z opgeleide pony, die moet ik echt voorwaarts duidelijk twee benen. anders begint hij te wijken, schoudervoor, travers, noem maar op. Dat is hem geleerd te doen op een been. Naar voor is twee benen dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:52

Ik heb geleerd dat je in stap eerst met links en dan met rechts moet drijven. Inmiddels rijd ik daar niet meer en drijven doe ik in alle gangen met allebei mijn kuiten tegelijk.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:53

Relaxed schreef:
Waarom zou je iedere pas willen drijven? Zorgen dat je alleen been hoeft te geven wanneer dit nodig is. 2 benen is vooruit en 1 been is opzij, maar alleen als er iets moet gebeuren, niet iedere pas.

Dit, less is more :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:55

Relaxed schreef:

Dit is voor mij ook het enige juiste antwoord.

Zeker niet elke pas of om en om. Wat moet je dan doen om verschil te geven als je wat anders wilt.

Ook met 1 been is voor mij een onderdeel van hulpen die bij opzij gaan of minimaal begrenzen horen.

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:57

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:51

Casarell schreef:
Altijd 2 benen; de druk per been bepaald welke oefening gevraagd wordt.. ;)

Even een aanvulling op mijn eerdere reactie.. indien men de gewenste reactie krijgt, haal je de druk weg.
Dus je drijft niet elke pas.. maar alleen wanneer er iets moet gebeuren, hetzij voorwaarts, hetzij zijwaarts..

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:58

Iedereen die aangeeft dat ze met 2 benen drijven, als jij je been laat afhangen drijf je automatisch in de takt om en om. Buik van het paard raakt automatisch om en om de je kuit. Je kunt er dan zelf voor kiezen om meer reactie te vragen door de kuitdruk te verhogen. Dat verschilt dus weer per ruiter hoe je die kuitdruk verhoogt. Het paard ervaart dus altijd kuitdruk in een kleine mate, grote hulpen doe je uiteraard niet iedere pas.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:10

Joscelyn schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=U5HWhvDV9gw

Ik gebruik deze manier: druk twee benen = vooruit, druk één kant = zijgang, intens stootje 'omhoog' = activeren achterbeen.

In welke situatie wil jij dat het paard vooruit gaat zonder zijn achterbeen te activeren?

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:12

Vooruit is met 2 benen voor mij. Zijgangen is druk met 1 been

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:38

DromenLies schreef:
In welke situatie wil jij dat het paard vooruit gaat zonder zijn achterbeen te activeren?

Met "het activeren" van het achterbeen kom je niet ver.
Het gaat uiteindelijk om de afdruk....

Voorwaarts gaan is gecompliceerder dan een beetje met een been porren.
Door beide kuiten aan te spannen vanuit kruis en knieën zal een paard zijn buikspieren aanspannen, de rug opbollen en de schoft naar voren willen brengen, het is van daar uit dat het met het achterste been zal gaan afdrukken en het diagonale voorbeen naar voren brengen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:45

N0a schreef:
Iedereen die aangeeft dat ze met 2 benen drijven, als jij je been laat afhangen drijf je automatisch in de takt om en om. Buik van het paard raakt automatisch om en om de je kuit. Je kunt er dan zelf voor kiezen om meer reactie te vragen door de kuitdruk te verhogen. Dat verschilt dus weer per ruiter hoe je die kuitdruk verhoogt. Het paard ervaart dus altijd kuitdruk in een kleine mate, grote hulpen doe je uiteraard niet iedere pas.

Eens. Anders laat je je benen niet afhangen en steun je op je bovenbenen ipv afhangen.