Paard aan de kletter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aleydis

Paard aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 21:34

Hallo bokkers,

Om te beginnen;
Sinds vorig jaar heb ik een groep verzorgpaarden, o.a. een Friese ruin van 5 (dit jaar 6) die vorig jaar is ingereden. Stuk voor stuk zijn het schatten met hun eigen karakter, zo ook deze. Wel mag hij graag schooien en is lomp en echt een held op sokken. Voor elke verandering of iets wat er normaal niet ligt zet hij zijn nek er op en begint te snuiven, soms met veel moeite meekomend en als je niet op past dendert hij ook nog over je heen.
Op de boerderij waar hij staat is hij geboren en het is dan ook een bekende omgeving. Ook voor auto's is hij niet bang en is veel lawaai gewend (ze staan aan het vliegveld). Ook honden zijn ze gewend, omdat er ook een hondenpension aan het weiland grenst waar ze vaak worden uitgelaten.
Zo nu en dan ga ik ook met hem de straat op aan de hand, geen probleem.

Nu, na ze de hele winter alleen maar gelongeerd te hebben door een slechte bak, ben ik er weer op gegaan. Hij gaf geen kik en de eerste twee keer ging het goed zonder neurotisch gedrag. Ook liep hij lekker ontspannen en was zelfs wat sloom. Toen ik gister er voor de derde keer op ging en uit wilde stappen ging hij ineens loei- maar dan ook loei hard aan de kletter. Waarom weet ik niet. Er was geen wind en het was lekker weer, de honden waren stil en hij liep met gestrekte hals. Ik was dan ook totaal verrast en hing er in de eerste bocht al half naast terwijl hij in volle galop door de bak begon te stuiven. Even een sprintje vind ik dan nog niet eens zo erg, maar deze keer bleef hij in blinde paniek rennen. Ik heb altijd een bokriem om zijn nek en hield deze stevig vast, maar dat mocht niet baten. Nu zijn we er allebei niet zo goed af gekomen; Hij is met zijn achterbenen onder het hek door gegleden waardoor 1 flink ontvelt is en ik heb een lichte hersenschudding. Ook mijn rug zit vast en lig dan ook veel op bed, aspirines te slikken.

Nu vraag ik me dan toch af wat je daar mee aan moet, vooral omdat het zo uit het niets komt terwijl je toch alert en kalm blijft en er gewoon totaal geen rem op zit.

Ik zou graag willen horen of er ook mensen zijn met zo'n probleem en hoe ze deze eventueel hebben opgelost.

HTM

Re: Paard aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:03

Heb ook zn paard die zulk gedrag had.
Heb een emmer magnesium gekocht, en het probleem is opgelost.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:23

Mijn paard is ook zo'n dooie pipo wat dat betreft. Ik herken je probleem!

Ben toen terug gegaan naar de basis en verhoudingen recht gezet, vanaf dat moment geen problemen meer ondervonden, dus leiderschap weer in handen nemen en desensibiliseren.

Even een emmer magnesium geven lijkt me ook niet de ideale oplossing... ben niet zo van supplementen voeren als je niet zeker weet of je paard dit nodig heeft.

Geen leuke problemen die je benoemd, kan ook aardig inwerken op je vertrouwen in elkaar, niet tof!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:28

Gerritt schreef:

Ben toen terug gegaan naar de basis en verhoudingen recht gezet, vanaf dat moment geen problemen meer ondervonden, dus leiderschap weer in handen nemen en desensibiliseren.

Even een emmer magnesium geven lijkt me ook niet de ideale oplossing... ben niet zo van supplementen voeren als je niet zeker weet of je paard dit nodig heeft.

Geen leuke problemen die je benoemd, kan ook aardig inwerken op je vertrouwen in elkaar, niet tof!

Heb het er ook niet zomaar in gegooid, maar mijn paard werd te gevaarlijk om op te rijden.
De ene dag was die super braaf, en de andere dag kon je er wel op komen, maar ging die aan de kletter, en stopte die niet meer.
Al zat je er een uur op, longeerde je of wat dan ook.
Levensgevaarlijk.
En zie het vaker bij friezen. En magnesium helpt dan wel.

Daarnaast is magnesium een NATUURLIJK product, dus niet zomaar een supplementje.
En voordat je zomaar er iets in gooit kun je altijd even langs je DA om je paard te laten testen op tekortkomingen.
Beter dan weken lang in de hand aan het prutsen met een paard wat je op die manier toch niet goed krijg, want een gebrek aan iets zoals die van mij heeft ga ik echt niet oplossen door terug te gaan naar de basis....

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:32

Ik zou samen terug gaan naar de basis, de basis op de grond. Je geeft al aan dat ze dan over je heen loopt, dan kun je ook niet verwachten dat ze onder het zadel wel braaf is.
Neem les en werk aan je leiderschap.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:57

ijssnuiver schreef:
Ik zou samen terug gaan naar de basis, de basis op de grond. Je geeft al aan dat ze dan over je heen loopt, dan kun je ook niet verwachten dat ze onder het zadel wel braaf is.
Neem les en werk aan je leiderschap.

Helemaal eens met IJssnuiver, het klinkt inderdaad alsof ze niet voldoende respect voor jou als leider heeft. Dat ze het de derde keer doet is verklaarbaar: toen vond ze het wel weer genoeg geweest... Vraag een instructeur met voldoende ervaring om hulp. Niet alleen belangrijk om jouw paard "op zijn plek te zetten", maar ook om jou te ondersteunen bij de eerste keren er weer op, want je zult best wel een beetje pudding in je knieën hebben! Je moet knap geschrokken zijn... Sterkte!!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:29

HTM schreef:
Gerritt schreef:

Heb het er ook niet zomaar in gegooid, maar mijn paard werd te gevaarlijk om op te rijden.
De ene dag was die super braaf, en de andere dag kon je er wel op komen, maar ging die aan de kletter, en stopte die niet meer.
Al zat je er een uur op, longeerde je of wat dan ook.
Levensgevaarlijk.
En zie het vaker bij friezen. En magnesium helpt dan wel.

Daarnaast is magnesium een NATUURLIJK product, dus niet zomaar een supplementje.
En voordat je zomaar er iets in gooit kun je altijd even langs je DA om je paard te laten testen op tekortkomingen.
Beter dan weken lang in de hand aan het prutsen met een paard wat je op die manier toch niet goed krijg, want een gebrek aan iets zoals die van mij heeft ga ik echt niet oplossen door terug te gaan naar de basis....

Was ook geen aanval naar jou hoor ;)

Maar dat je eerst bloed hebt getest op tekortkomingen heb je in je 1e post niet gezet ;) als dat naar voren komt dan snap ik het dat je dit voert. ;)

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 22:45

Bedankt voor de reacties allemaal.

Hij krijgt 1x per dag 2 volle handen Haver, een lepel gedroogd Zeewier en 4x per dag hooi (hij deelt zijn stal met een PRE en Friese merrie)
Van Haver worden ze allemaal vrij pittig, maar niet zo neurotisch.
Ik heb met de eigenaar afgesproken gewoon weer aan de longeerlijn te gaan en aan de hand, maar dan moet ik eerst herstellen.
Zijn been is trouwens in orde en ook niet dik geworden o.i.d. maar het is wel te hopen dat daar weer haar op groeit :=
Om eerst ook wat vertrouwen te krijgen ga ik veel op de oudere Friese merrie verder, die toevallig zijn halfzus is.
Toch ook maar veel aan de hand over de weg en zo nu en dan expres vreemde dingen in de bak neer leggen, hopen dat hij toch wat meer koel in het hoofd word.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:49

waarom voer je hem haver als ik vragen mag?
de een wordt er fris van de ander is al een nerveus of hyper typje en wordt een complete neuroot.
zeker als ze niet zwaar aan het werk hoeven zou ik ze niet zondermeer haver voeren?

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:03

Haver daar worden ze pittig van laat die haver maar weg die mijne Arabier kreeg muesli met haver nou die vloog over het parcours heb me echt vast moeten houden.
Maar nu is ze nog steeds fel maar das maar wat speels ze krijgt een ander brok nu.

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 23:10

Ze krijgen elke dag een flinke training, zowel aan de longeerlijn als onder het zadel, voor hen die al ingereden zijn. Vooral omdat 2 naar de keuring gaan dit jaar. Ze blijven er vit van en er zitten geen suikers en andere dingen in. Wel denken we er over het te laten pletten. Als ze het land op gaan minderen we wel. Bovendien is hij gewoon neurotisch. Andere paarden zijn gewoon fit, maar hij is altijd zo sloom dat ik letterlijk achter hem aan moet jagen met de longeerlijn als hij in draf moet, op het land, zonder of met haver, maakt niks uit.

Wel grappig trouwens. Ik wil geen rel schoppen, maar geen van de paarden schuurt. De rest van de Friezen in de buurt schuurt wel omdat ze van jongs af aan al brok krijgen (zal nog een keer vragen welk merk) Als het aan de omgeving lag (vliegjes) zouden ze allemaal schuren, en de genen (vooral bij Friezen) spelen een grote rol, terwijl ze ook wel wat dezelfde voorouders hebben. Maar nu ga ik te veel off-topic. :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:35

ik heb geen idee of Friezen schuren door brok
maar er zit nog een hoop tussen meusli en brok..

deze kan wellicht niet goed over haver..
met name omdat hij al druk in de kop is klaarblijkelijk.
haver zorgt niet voor een actiever beengebruik of tempo,
zoals je aangeeft heeft haver geen effect voor zijn basis tempo en/of beengebruik..

iemand met adhd, of iemand die snel hyper is, of druk in zijn hoofd, kun je beter ook niet volstoppen met iets dat je in principe nog drukker kan maken toch?

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 23:50

Hahaha, nee, absoluut niet.

Maar zoals ik al zei, het maakt niet uit of hij Haver krijgt of niet (zie mijn post er boven)
Ik heb vorig jaar ook al zoiets met hem mee gemaakt toen hij nog in de wei liep.
Toen was het gelukkig nog bij een draf gebleven, maar dit keer was het anders en was hij in blinde paniek ergens om.

Ik zal ook even research doen over Magnesium aangezien ik het daar een paar weken terug nog met een Springruiter over had en hij er goed over te spreken was.
Ik zal het voorstellen.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:33

Aleydis schreef:
Hahaha, nee, absoluut niet.

Maar zoals ik al zei, het maakt niet uit of hij Haver krijgt of niet (zie mijn post er boven)
Ik heb vorig jaar ook al zoiets met hem mee gemaakt toen hij nog in de wei liep.
Toen was het gelukkig nog bij een draf gebleven, maar dit keer was het anders en was hij in blinde paniek ergens om.

Ik zal ook even research doen over Magnesium aangezien ik het daar een paar weken terug nog met een Springruiter over had en hij er goed over te spreken was.
Ik zal het voorstellen.

Als je dan toch gaat zoeken, zoek dan ook even verder naar goede voeding voor een Fries.
Haver is dat zeker niet! En als het toch geen nut heeft, waarom voer je het???

En schuren van manen heeft idd zoals je aangeeft te maken met voeding, maar ook zeker erfelijkheid en aanleg.
het is dus niet zo dat paarden maar schuren omdat ze brokken krijgen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:21

Bij zo'n paarden kan het installeren van de One Rein Stop wel werken, google dat maar eens.

Als hij zo rent, heb je dan nog een stuur, of reageert hij zelfs niet op links rechts? Want als je nog kunt sturen kan je je daarmee het tegenovergestelde doen: aan het werk zetten, links rechts, kleine voltes, grote voltes, en dat allemaal in die cross. De moment dat het paard dan wilt stoppen ga jij door en doe je er een schepje bovenop: ah je wilt lopen, je zult lopen! En dan zet je er nog maar een extra galopje in met weer cirkels, slangevoltes en diagonalen, tot je zelf zegt: nu is het genoeg.

Ik zou ook de haver laten vallen, haver is een voer om paarden hyperactief te krijgen. Mijn vorig paard werd compleet zot als je die haver gaf, doodbraaf en een beetje lui zonder haver, met haver levensgevaarlijk, trapte alles en iedereen bijeen (ook andere paarden), bleef in de wei soms 3 uur aan een stuk rondcrossen, en als ruiter kon je niet eens opstappen: bokken en steigeren afwisselend. Nee, ik geef nooit meer haver aan een paard, hoe braaf ze ook zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:41

Staan ze nu helemaal niet op weide of op de paddock? Daar kan het ook door komen. :j

Misschien een ervaren ruiter hem door laten pakken als het niet aan het voer ligt?

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 13:58

Ze gaan als ik er niet ben gewoon in de bak en dan vliegen ze vaak genoeg lekker door de bak hoor. Ik heb nergens gezegd dat ze 24/7 op stal staan in de winter.
Bovendien heb ik niet het idee dat het aan mij ligt en echt een beginner ben ik niet meer. We waren aan de lange teugel aan het uitstappen en ineens was hij in blinde paniek.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:03

Aleydis schreef:
Ze gaan als ik er niet ben gewoon in de bak en dan vliegen ze vaak genoeg lekker door de bak hoor. Ik heb nergens gezegd dat ze 24/7 op stal staan in de winter.
Bovendien heb ik niet het idee dat het aan mij ligt en echt een beginner ben ik niet meer. We waren aan de lange teugel aan het uitstappen en ineens was hij in blinde paniek.

Zoals ik al zei, probeer magnesium, baad het niet, dan schaad het niet.
In de eerste week zul je al verschil merken.
Het paard zal nog wel eens in paniek raken, maar komt hier ook weer uit.

Indien een paard weinig magnesium in zijn lijf heeft krijg die snel stress (door stress paniek), als een paard stress heeft, dan verbruikt die magnesium, en op die manier blijf je in een cirkel zitten waar je niet uitkomt, hoeveel je ook traint, oefent of doet.

En magnesium kost niet zo veel, een bus kopen en proberen is goedkoper dan langs de DA :o

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 12:19

Ik zal het zeker even overleggen +:)+

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:42

HTM schreef:
Aleydis schreef:

Zoals ik al zei, probeer magnesium, baad het niet, dan schaad het niet.
In de eerste week zul je al verschil merken.
Het paard zal nog wel eens in paniek raken, maar komt hier ook weer uit.

Indien een paard weinig magnesium in zijn lijf heeft krijg die snel stress (door stress paniek), als een paard stress heeft, dan verbruikt die magnesium, en op die manier blijf je in een cirkel zitten waar je niet uitkomt, hoeveel je ook traint, oefent of doet.

En magnesium kost niet zo veel, een bus kopen en proberen is goedkoper dan langs de DA :o

Hoi HTM

Ik wil toch even terug komen op je reactie en mijn reactie.

Ik lees het inderdaad meer over magnesium en wil het gaan proberen ivm toenemende prikkelbaarheid van mijn paard.

Vriendin van me heeft een fries: voert nu magnesium en selenium vit E

Issie echt van opgeknapt. Ik mag wat van haar proberen.

Excuses voor mijn kort - door - de - bocht reactie.

MVG

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:56

Meestal gaan ze niet opeens rennen maar lijkt dat zo. In feite zijn er vaak al een paar tekenen van spanning geweest. Heel grof gezegd zijn er 3 stappen voordat ze aan de kletter gaan. Eerst is hij fijn aan de hand en met (enige) buiging om je been. Als ze zich recht maken (dus buiging weg) is dat vaak een eerste teken. Vervolgens drukken ze zich op (stap twee) en maken ze zich scheef (stap 3). Dan zijn ze uit balans en bij een gevoelig of rillerig paard kan dat ontaarden in paniek en rennen. Dit kan natuurlijk heel snel gaan maar is doorgaans de volgorde bij geen aanwijsbare oorzaak voor de paniek. Zaak is dus om heel scherp te blijven en goed opletten of hij mooi recht en gebogen blijft tussen 2 handen en benen. Succes!