Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jennifuur schreef:Mijn paard is erg gericht op stem, dus maak ik ook altijd (tijdens rijden, longeren, losgooien) een bepaald geluid zodat hij weet dat hij een gang terug moet. Zeg jij iets van 'Ho' of iets dergelijke?
Wel mijn complimenten dat je niet zonder instructie met een slof gaat rijden, zouden er meer mogen doen!
Joolien schreef:Allebei de tips heb je niks aan.
Wat je kunt doen is langzamer gaan lichtrijden. Je tempo beetje bij beetje vertragen. Je paard neemt dat het tempo van jouw lichtrijden over. Dat kan in het begin even duren, maar als het kwartje valt wordt dat steeds beter. Je paard moet niet leren op een ophouding terug te komen maar op zit.
Simpelman schreef:Het is dus geen kwestie van "hulpen" of "zitten" maar een kwestie van hulpen begrepen hebben én op willen volgen, dus willen gehoorzamen.
Dat op willen volgen bereik je met positieve bekrachtiging=beloning én door niet eindeloos door te gaan met hetzelfde.
Eén keer uitleggen, begrepen, gehoorzaamd? Klaar. Stop. STOP!
Mareintje schreef:Simpelman schreef:Het is dus geen kwestie van "hulpen" of "zitten" maar een kwestie van hulpen begrepen hebben én op willen volgen, dus willen gehoorzamen.
Dat op willen volgen bereik je met positieve bekrachtiging=beloning én door niet eindeloos door te gaan met hetzelfde.
Dat is allemaal natuurlijk geweldig Simpelman, maar WELKE hulpen geef je dan? De vraag is HOE ze dit aan haar paard uit moet leggen? Dat je hem daarna beloont als hij braaf is: tuurlijk!! En dat je dan niet 100x blijft herhalen als hij het doet: dûh...
Hoofdletters, dik gedrukt en uitroeptekens betekent schreeuwen.
Dat zou ik nooit doen, niet tegen je paard en ook niet op deze site... Onvriendelijk!
FCSA schreef:Als een ophouding niet goed doorkomt kan dat een teken zijn dat de aanleuning niet in orde is (ophouding werkt dan alleen 'voor' in ipv op het hele lichaam). Dan is het dus zaak om de aanleuning te verbeteren.
Slechte aanleuning kan verschillende oorzaken hebben, bv. te weinig impuls, scheef paard, onrustige of verkeerd geplaatste hand, etc.
Mareintje schreef:Simpelman schreef:Het is dus geen kwestie van "hulpen" of "zitten" maar een kwestie van hulpen begrepen hebben én op willen volgen, dus willen gehoorzamen.
Dat is allemaal natuurlijk geweldig Simpelman, maar WELKE hulpen geef je dan? De vraag is HOE ze dit aan haar paard uit moet leggen? Dat je hem daarna beloont als hij braaf is: tuurlijk!! En dat je dan niet 100x blijft herhalen als hij het doet: dûh...
Hoofdletters, dik gedrukt en uitroeptekens betekent schreeuwen.
Dat zou ik nooit doen, niet tegen je paard en ook niet op deze site... Onvriendelijk!