Opeens .. mis je een momentje.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ittheclown

Opeens .. mis je een momentje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 21:59

Ik heb een heele raare vraag, zijn hier nog meer mensen die het idee hebben dat ze wel eens een blackout hebben zonder echt flauw te vallen of heeft iemand er wel eens van gehoord ?

Zal proberen uit te leggen waarom ik het vraag en sorry als het hier niet goed staat.

Ik heb dus nu al 2 keer gehad dat paard lief een beetje raar gedrag vertoonde wat ik ga oplossen als ik er achter kan komen waarom hij het doet, maar daar gaat het hier nu niet om.
Ik rij al zo een 17 jaar paard en vaak ook op wat snellere lastige paarden, ik ben niet de besta kwa dressuur etc maar vind wel dat ik redelijk wat lef heb. Altijd op de nieuwere paarden bij de manege om ze te testen en kreeg vaak de race monsters onder mijn bips, of de paardjes die nogal snel schrokken. Ik ging eigenlijk altijd uit reflex als paardje gespannen werd of ging rennen gelijk de volte op werkte altijd perfect.

Waar ik nu dus tegenaan loop zal eventjes beschrijven wat er gebeurt,
Je bent lekker aan het rijden paard is ontspanne en braaf en stuurbaar ( hij is nog jong) Zonder dat je enige spanning voelt in paard zijn lijf of enige aanleiding geeft hij een enorme bok, je zit er nog op maar dan... je valt eraf in de hoek aan de andere kant van de korte zijde omdat hij dus een 360 draait zonder te stoppen.
Nu hier het raare.. vanaf het moment dat ik de bok voelde en tot ik op de grond lag.. heb ik geen idee wat er gebeurde, zat hij in draf ? Zat hij in galop ? Ik weet het gewoon niet meer en dit is een probleem omdat ik hem natuurlijk zo ook niet kan corrigeren.
Ik heb toch op heel wat vlugge paardjes gereden maar ik heb echt geen idee wat er tussen de bok en de meeting met het zand gebeurt.. net of ik er eventjes niet meer ben. Ik heb dit nog nooit mee gemaakt ik was altijd in staat paard nog te sturen, met stem af te remmen etc. Nu is het van ongeveer de eerste hoekletter tot de tweede hoekletter natuurlijk niet echt een afstand om gang te maken, maar toch heeft hij genoeg gang om me eraf te slingeren.

Heeft iemand hier ervaring mee ? Ik ben toen ik jonger was wel eens flauwgevallen van een paard , paard ging stilstaan en liep baaf naar het midden en toen viel ik er zeg maar slap af, maar dit is heel anders. Als ik geland ben ben ik er ook gewoon weer, mijn vader zij al mischien maakt hij een luchtsprong ofzo maar dan zou je toch het neerkomen moeten voelen ? En zoiezo dan zou hij over de heele breedte van de bak moeten springen .. das wel erg ver.

ElSea

Re: Opeens .. mis je een momentje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:01

Wat ik tot vier keer toe heb gehad is even een donkerder momentje in mijn zicht en dat ik stemmen anders hoorde, zwaarder ofzo, en daarna gebeurde dan een ongeluk. Heel vreemd, heb bij de vierde keer ook bijna afgestapt maar ben toen doorgereden en wederom eraf gevallen. Klinkt als lariekoek maar tis echt zo haha.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:02

Ik las laatst een stukje ergens op bokt over de instinct van een mens. En als je lichaam doorheeft dat je gaat vallen, dat je focus dan verandert op een klein detail. Zodat je de pijn minder voelt.. Maar hoe het precies in elkaar zat, werkelijk geen idee. Dus helaas kan ik je niet echt helpen.
Toch herken ik het ook wel hoor, ik heb me nog nooit herinnerd dat ik in de lucht zweefde bijvoorbeeld.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:04

Je paard is dan even sneller dan je bewustzijn :D Je bent je aan het concentreren of denkt juist aan iets anders. Voordat je denkt 'oliebol hij bokt en ik moet nu dit en dat doen' is hij al lang en breed gedraaid en lig jij ernaast.

Ik heb het vorige winter gehad dat ik er 'ineens' naast lag. Ik had les, het was zaterdagmiddag dus erg druk in de bak. Noch mijn instructrice, noch de vier anderen in de bak zagen wat er precies was gebeurd. Ik weet het ook niet meer. Volgens mij draaide ze, maar ik weet het niet zeker.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:08

Ik ben weleens gevallen, en het ene moment zat ik op het paard in het bos, en het andere moment zat ik binnen op een stoel met 6 mensen om me heen die het bloed van m'n gezicht aan het vegen waren en aan me vroegen of ik wist wie ik was. Maar oke, dat telt niet, want ik was op m'n hoofd gevallen. :')

Maar ik snap wat je bedoelt, ik bedenk me altijd voor de val heel snel "Teugels loslaten" en dan lig ik ineens op de grond en klamp ik de teugels vast in m'n hand :') Weet ik ook niet wat daar tussen dan gebeurd is.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 22:09

Het zweef moment voelde ik bij beide keren wel, is al twee keer gebeurt. Maar ik mis gewoon het heele stuk na de bok tot ik op de grond val. Het is vervelend want het is een jong paard, de bok kan ik uitzitten maar die 360 draai dus niet omdat ik dus om een of andere rede niet in staat ben om hem voor de bocht zelf om te trekken. Overgens ben ik er mee bezig om uit te zoeken waarom hij het doet want je voelt dus geen spanning etc bij hem van te voren er veranderd niks wat ik dus niet echt vind passen bij een jolig, ondeugend of schrikkend paard.

Ik voelde idd weinig van de val btw de eerste keer zat ik onder het zand en had een beetje een zeere heup en kont dat was 1 weken terug, nu maandag ben ik denk ik langs het bakhek geschaaft ik kan me nog herrineren dat ik de rubbere band voelde maar ik had me niet bezeerd dacht ik.. ik heb echt een enorme blauwe plek en schaaf wond op bovenbeen ik denk dat ik langs een van de paaltjes geschampt ben dat is ook het enigste waar ik uit kan maken dat ik er telkens met een flinke gang afval, maar snap niet waarom ik het tussen stukje dus de galop of draf steeds mis.

En ik geloof wel in dat soort dingen hoor lieke, ik ben zelfs een beetje bijgeloving soms. Ik heb nu al twee keer gehad met wandelen dat ik mijn handen brande aan het halstertouw, dus ik zal echt niet gaan wandelen zonder handschoenen die ik normaal altijd aan heb alleen die twee keer dus niet.

Mischien dat het er idd mee te maken heeft Kim maar dan nog paard bokt bij B bij de ik voel dat ik nog stevig zit .. en weg ben ik en ik ben er pas weer bij bij H dat vind ik wel een flink gedeelte dat ik dan mis ook al doet hij het plotseling zonder reden

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 22:11

MayDayParade schreef:
Ik ben weleens gevallen, en het ene moment zat ik op het paard in het bos, en het andere moment zat ik binnen op een stoel met 6 mensen om me heen die het bloed van m'n gezicht aan het vegen waren en aan me vroegen of ik wist wie ik was. Maar oke, dat telt niet, want ik was op m'n hoofd gevallen. :')

Maar ik snap wat je bedoelt, ik bedenk me altijd voor de val heel snel "Teugels loslaten" en dan lig ik ineens op de grond en klamp ik de teugels vast in m'n hand :') Weet ik ook niet wat daar tussen dan gebeurd is.

hahaha daar heb ik niet eens tijd voor hij slingerd me er zo af lol
Wel gerust stellend dat meer mensen dit een beetje hebben ( vorig jaar heeft er een paard over me heen gelopen toen ik eraf viel, toen heb ik wel alles meegemaakt van het rennen tot het hangen aan zadel en floep , helaas stond hij alleen op mn cap arm en been wat ik gelukkig dan niet gezien heb maar later wel voelde ), heeft een van jullie al eens iets bedacht wat er bij kan helpen ? Zoals ik al zij het is een jong paard en ik ben .. niet aanwezig om hem te corrigeren bij de wel bekende lanceer draai.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:16

Ik ben er 2x heel flink afgevallen.
Het enige wat ik me daarvan kan herinneren, is dat ik de teugels van heel dichtbij zag en vanaf dat punt kan ik me niks meer voor de geest halen. :')
Bij de ene val ging het paard onderuit, bij de andere schrok ze van een hond.
De aanleiding kan ik me dan dus nog wel herinneren.
Vallen is nog niet zo erg, maar de gevolgen daarvan..
Kon je de momenten 'Ooh oliebol, mijn pols staat krom' of 'm'n kaak is scheef' ook maar deleten. :+

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 22:22

Hahaha mijn moment de laatste twee keer flink bezeerde waren '' ehh waar is mijn horloge nou ? Oww mijn arm is 5 x zo dik .. mischien toch maar eventjes afstappen'' Had mn pols op twee laatsen gebroken.
En de laatste keer lag ik op het gras op mn rug en werd vastgehouden door een man die zij dat ik plat moest blijven liggen, ik vond het onzin tot hij naar mijn shirt wees.. hoefafdrukken op mijn buik en mn arm lag open.

Dan denk ik dat het gewoon te snel gaat om het te registreren ofzo ... wat wel erg balen is x0x ik vraag me namelijk af als ik zijn draai kan corrigeren of hij dan nog wat anders doet of dat dat het zeg maar is.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:26

De laatste keer dat ik van een paard ben gevallen lag ik ineens op de grond. Was tijdens het proefrijden, geen idee wat er is gebeurt maar waarschijnlijk was ze ineens opzij gesprongen. Heb haar ook niet gekocht.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:30

Volgens mij doet je lichaam inderdaad om je te beschermen..
De laatste keer dat ik viel ben ik echt buiten bewust zijn geweest, ik weet alleen nog dat ik lekker aan t rijden was en het heel goed ging en opeens lag ik in het ziekenhuis! 8)7

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:36

Ik heb vaak als het paard er vandoor gaat, dat ik de eerste drie seconden schrik, met ga vastklemmen en mijn kaken zich aanspannen, maar daarna realiseer ik me wat er gebeurt en probeer het op te lossen. Heb wel vaak ja dat dit zo snel gaat, dat je niet zo veel meer weet als je ernaast ligt.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 22:38

oei klinkt als een flinke val.
Wat ik wel raar vind is paard bokt..en dan begint het al tot ik lig terwijl hij volgens mij in de tussentijd niks raars doet.
Voorheen reed ik op paarden die heele bok shows weggaven met race momenten heb ik dit nooit niet gehad, mischien is het ook wel een te korte afstand om het door te laten dringen volgens mij is bak iets minder breed dan orgineele bak maten, en daarbij is paard ook nog een flinke jongen.
En waarschijnlijk dat hij het zonder aanleiding doet heb ik tijd nodig om te bedenken '' he ! we waren toch ontspannen aan het draven'' en voordat ik dat door heb zijn we dan denk ik toch al in de hoek ofzo, blijft een raar gevoel.
Wel een lastig iets dit, want hoe kan je nou een paard corrigeren als je het niet aan voelt of ziet komen en het moment dat hij start het al te laat is x0x

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:41

Ik had een soortgelijk iets. het paard schrok en ging bokken , vanaf dit moment weet ik niks meer, mijn vriendin was erbij en vertelde dat ik een half rondje bleef zitten en er toen afviel, ik bleef een aantal seconde liggen om daarna op te staan en paard af te zadelen en in de wei te zetten. Hierna de fiets gepakt en naar huis gereden, dit alles zonder wat te zeggen. Pas halverwege de terugweg kreeg ik mijn geheugen terug en begon ik te praten, dit hele stuk heb ik moeten horen van een vriendin want ik had geen idee dat ik dat paard afzadelde en hoe ik ben gevallen etc...

Verder niks aan overgehouden, wel even langs de dokter geweest en iemand moest me alleen elke 2 uur wakker maken ivm kans op hersenschudding

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 22:43

Wow wat raar dat we dat hebben soms, merken jullie dat het per paard wisseld hoe lang je de blank moment zeg maar heb ? Ik ben blank tot ik opsta om paard te zoeken die meestal al aankomt draven als ik ga staan lol

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:44

Ik heb dat ook wel. Vanaf het moment dat ik weet dat ik ga vallen tot het moment dat ik op de grond lig weet ik ook niks meer. Maar dat heb ik niet alleen met paardrijden, of tenminste het af vallen. Maar ook als ik bijv. van men fiets val of iets dergelijks.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:48

Vervelend dat je zo gevallen bent TS!!

Ik mis een beetje een mogelijkheid, maar misschien lees ik er overheen. Zou het niet zo kunnen zijn dat je gewoon een flinke opdonder hebt gehad, en daardoor een paar seconden van voor het ongeluk kwijt bent? Das niet zo gek hoor, sommige mensen zijn na een klap de hele voorgaande dag kwijt. Dat wil dus zeggen dat je tijdens zijn race je daar wel bewust van was, maar dat alleen nu niet meer weet omdat je gewoon een klap hebt gehad. Persoonlijk lijkt mij dat waarschijnlijker dan dat het een soort voorspelling was of dat je lichaam je probeerde te beschermen. Maar ik weet het natuurlijk niet zeker!

Sterkte in ieder geval!

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:48

Wow dan had ik het wel extreem lang... heb het verder nooit eerder gehad terwijl ik ook best wel de ruiter met lef ben, dus toen ik nog op de manege reed zette ze mij altijd op de lastige / jonge paarden, niks was me teveel.

Maar ik snap niet hoe ik kon afzadelen zonder er met mijn hoofd bij te zijn ?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 22:53

Sterretje90 schreef:
Vervelend dat je zo gevallen bent TS!!

Ik mis een beetje een mogelijkheid, maar misschien lees ik er overheen. Zou het niet zo kunnen zijn dat je gewoon een flinke opdonder hebt gehad, en daardoor een paar seconden van voor het ongeluk kwijt bent? Das niet zo gek hoor, sommige mensen zijn na een klap de hele voorgaande dag kwijt. Dat wil dus zeggen dat je tijdens zijn race je daar wel bewust van was, maar dat alleen nu niet meer weet omdat je gewoon een klap hebt gehad. Persoonlijk lijkt mij dat waarschijnlijker dan dat het een soort voorspelling was of dat je lichaam je probeerde te beschermen. Maar ik weet het natuurlijk niet zeker!

Sterkte in ieder geval!

Ik ben er op het moment nu twee keer in de laatste twee weken af gevlogen de eerste keer schrok hij omdat ik teugel tegen zijn nek wapperden ( was bitloos en ik was het zat dat hij dat eene stapje niet wouw zetten) Hij ehrm maakte een geluidje en gaf een bok, maar toen voelde ik dat ik na de bok al mijn evenwicht kwijt was en toen lag ik opeens heb nog wel de teugels voorbij zien komen.
De laatste keer voelde ik dus alleen nog dat ik na de bok zeg maar weer op het zadel terecht kwam en beide beugels nog had toen hield het op terwijl hij nog heele korte zijde afgereist is.

Ik twijfel er overgens niet aan dat het hard gegaan is, paaltjes van de bak zijn maar 5 cm breed en plek op mijn been is minstens 15 cm bij 15 cm echt mijn heele bovenbeen is geschaaft en blauw, dat was het enigste waar ik tegen aan gekomen kan zijn er is verder niks dan lint. Ik dacht eerst nog mischien een stijgbeugel maar dat zou wel heel knap zijn.

Ik ben overgens.. twee keer nu precies in dezelfde hoek geland vanuit beide handen.. dus paard lijkt een vast plekje voor zijn .. draai te hebben.. tenminste ik denk dat hij draaid waardoor ik gelanceerd word, want hij staat ook altijd te wachten tot ik weer opsta dan komt hij aan. Wat me ook opvalt is dat het lijkt alsof hij door de hoefslag reist als ik zie waar ik land x0x vaag vaag het menselijke gestel x-x

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:55

Klinkt heel bekend! Alleen zijn mijn momenten niet zo lang!
Als het paard gaat bokken, maak ik alles bewust mee. Maar vanaf het moment dat ik het zadel uit vlieg, wordt het zwart bij mij. Daarna lig ik op de grond.

Ik vind het ook heel knap dat mensen tijdens de vlucht naar de grond nog helemaal kunnen bedenken hoe ze het beste kunnen vallen. Dat heb ik namelijk nog nooit gehad... :')

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 22:56

Daarom vind ik het vervelend ik zit voor mijn gevoel na de bok er nog prima op dus mijn lichaam zou niet in blank stand moeten gaan, omdat mijn hoofd besluit dat te doen val ik er af, want ik weet zeker dat als ik niet op blank zou gaan ik hem op een volte ofzo zou kunnen trekken. Nou weet ik niet wat paard daar van zou vinden maar dan maak je zoiezo meer kans als je hem kant op krijgt die jij wilt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:09

Kun je het niet filmen, of laten filmen, dan weet je tenminste wat er gebeurt...

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:24

TS je zegt dat je graag wilt weten wat het paard doet zodat je hem de volgende keer kunt corrigeren. is het dan een idee om elke keer dat je gaat rijden dit te gaan filmen? Mocht je er dan afvallen dan kun je terug kijken wat er precies gebeurde

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:31

Ik weet wel wat je bedoeld, laatst in een springlesje er twee keer afgevallen... Ja niet het meest beste en ik heb het ook aan mezelf te danken. En het staat nog op film ook.
Maar inderdaad, voor je het weet lig je er naast, zelfs al gaat het niet eens zo heel snel, toch is het paard vaak net wat sneller.
Paard wil naar links ik wil naar rechts, bam daar lag ik, was ook wel een beetje een domme fout maar wel van geleerd. De tweede keer weigerde hij gewoon vet hard, dus toen vloog ik ook over de kop :+

Wat BlondCowgirl zegt, misschien inderdaad jezelf filmen, maar ik begrijp dat het ook geen optie is om steeds elk uurtje dat je rijdt te filmen, maar het geeft wel een goed beeld hoe je valt. Maar het is natuurlijk ook geen garantie dat je paard elke keer hetzelfde schrikt/wegspringt zegmaar.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 13:34

Het filmen is mischien een idee zeker omdat ik maar 10 minuutjes per keer rij, het enigste probleem is ik heb geen goede tel om te filmen en helaas niet in het bezit van een camera. Mijn moeder had al aangeboden om een keertje te komen kijken maar dan zal je natuurlijk altijd net zien dat het dan niet gebeurt.En daarbij is de bak volop in de wind dus ik zou eventjes moeten kijken hoe ik dat op zou kunnen lossen.

En hij heeft trouwens nu twee keer hetzelfde gedaan ik voel de bok en weet dat ik eraf val omdat hij omdraaid richting het hek zeg maar omdat ik hem de eerste keer bij de landing weg zag lopen en toen kwam hij weer terug.

Ik heb zoiezo ook een osteo gemaild al is het gewoon maar om dingen uit te sluiten , al bedacht ik me wel dat de eerste keer dat hij het deed schrok hij van mij, en kreunde toen voelde ik overgens wel een schock door zij lijf gaan voor de bok en toen deed hij ook weer de rechtsomkeert zeg maar. Ik begon een beetje te denken dat hij mischien kreunde omdat hij een spier aanspande die mischien gevoelig is ? En vorige keer omdat we flink wat stukjes gedraafd hadden die spier ook gevoelig werd ?
Geen idee of het kan maar je probeert voor jezelf maar oplossingen te zoeken lol.

Ik was overgens vergeten te melden dat hij 1 keer echt schrok dat ik reed toen ging hij drie pasjes in galop richting het midden, nu begrijp ik dat een paard niet telkens hetzelfde schrikt, maar het feit dat hij na het bok riedeltje wel braaf in de hoefslag blijft lopen vind ik wat vreemd mocht het wel een schrik reactie zijn.

Dat ik hem ging doen zeg maar had hij ook een enorm opstap en opzadel probleem wat nu verholpen lijtk te zijn , ik heb osteo ook gevraagd of het kan zijn dat hij zo zijn best doet dat hij evengoed pijn kan hebben en het dan op onverwachte momenten opeens eruit komt, weet niet of het kan hoor maar sta open voor alle oplossingen die het weer wat veiliger kunnen maken. Eerste keer namelijk mijn hand ernstig verbrand ( yay touwteugels) en nu dus een enorme blauwe plek ik lag ook echt tegen hek aan, dus de lol gaat er een beetje af zo en kan me voorstellen dat dat voor hem ook het geval is.