Middendrafprobleempje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Middendrafprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 20:33

Ik rijd een goed bewegend 5jarig springpaard, ook dressuur.
Middendraf lukt: de beentjes klappen mooi uit op een eenvoudige vraag.
Maar daarbij duwt hij echt het hoofd naar beneden. Ik weet niet wat ik daarvan moet denken.
Doet hij dit om de rug maximaal te kunnen gebruiken?
Bij middendraf stond in het oude boekje: het paard dekt maximaal oppervlakte. Wel, dat doet de mijne zeker.
Maar als ik me niet vergis, is het ook de bedoeling om de achterhand er steeds meer onder te krijgen. Maar valt mijn paard niet gewoon op de voorhand?

Ik probeer nu maximaal hem op de achterhand te krijgen: overgangen, schouderbinnenwaarts, achteruit gaan en aanzetten in middendraf, volte openen en sluiten, schijnovergangen ...

Wat denken jullie ervan?

Iris82

Re: Middendrafprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:35

Neem je ook balkjestraining mee?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 20:47

Veel balkjes, het is een springpaard dat zeker ook leert springen.
Tijdens de springtraining rijd ik hem wel veel meer met de neus naar voor. Ik wil dat hij meekijkt en meedenkt endat lukt prima.
Alleen duwt hij ook hierin vaak het hoofd naar beneden en wordt lang. Maar daar maak ik mij minder zorgen in. Volgens mij zal dat wel vanzelf komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:50

Hij is 5, dan is het niet raar dat hij de kracht nog niet heeft om in oprichting te verruimen.
Wees maar blij dat hij zich zo mooi voor je strekt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:51

Hij moet leren op het achterbeen te blijven en te verruimen door zijn lijf, ipv in zijn lijf. Dus zorg dat je hem opgericht houdt en schakel dan 2 pasjes naar voren en voordat hij naar beneden kan duiken zet je hem weer op het achterbeen en dat ga je herhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:56

Idd klein wegrijden, het paard is 5, hij kan nog niet goed op dat achterbeen komen. Zorg dat het tempo van jou is, ga schakelen, 3 passen weg, 3 passen terug. En rijdt hem terug op je zit zodat je luchtig kan blijven aan de voorkant.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 02:52

Joolien schreef:
Idd klein wegrijden, het paard is 5, hij kan nog niet goed op dat achterbeen komen. Zorg dat het tempo van jou is, ga schakelen, 3 passen weg, 3 passen terug. En rijdt hem terug op je zit zodat je luchtig kan blijven aan de voorkant.

Sluit ik me volledig bij aan!!! Korte stukjes opbouwen en niet hele diagonaal of lange zijde gelijk wille.

Klein beginnen, hou het van jou, terug voordat ti naar voren valt en om hem te helpen kan je ook verruimen in een wending zodat het binnen achterbeen er echt onder moet blijven..

Succes

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 08:40

Is en halve grote volte vooruit/een halve grote volte terug een goede optie?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:15

Dat is al teveel, op een volte is het moeilijker voor een paard. Ik zou 3/4 passen wegrijden op lange zijde/diagonaal, opvangen en weer wegrijden doen. Opvangen voordat hij op de voorhand valt, dus goed voelen en snel schakelen zelf.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:43

Idd, enkele passen is meer dan genoeg. Mijn voorkeur gaat uit naar in een wending, bv in de eerste hoek een stapje terug,korte zijde stapje verruimen en tweede wending terug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:43

Idd dat is al veel te veel, zoals gezegd wordt is 3/4 passen voldoende. Let ook op dat je zelf terug schakelt en dat op tijd doet.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 18:46

OK, dit weekend probeer ik het in mijn rijuurtjes te integreren.
Later krijgen jullie verslag.