Met sporen rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maikevermeer

Met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 15:15

Heyy,
Ik had een vraagje. Ik rij nu al bijna 2 jaar me lieve vp, een Haflinger. Ze is behoorlijk eigenwijs en er zit echt veel pit in haar. Ik rijd haar al die tijd al zonder sporen maar zit er al een hele tijd aan te denken om toch maar met sporen te rijden. Ze reageert vaak slecht op been, je moet dan echt flinkhard been geven en ook nog een goede tik voordat ze luistert. Ook kan ik haar absoluut niet met een kort smal zweepje rijden want daar reageerde ze. Iets op als ik een tik geef. Nu heb ik van de week gratis sporen bij me nieuwe bodyprotector gekregen, nu zit ik te denken om toch een keer proberen met sporen te rijden. Vinden jullie dat ik dit moet doen of niet? Deze sporen kreeg ik erbij.

Afbeelding

xx

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:19

Wat vind de eigenaresse ervan?

Persoonlijk zou ik het niet doen en gewoon les nemen met de pony. Paard die slecht reageert op het been moet je niet vooruit willen krijgen met sporen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:21

Inderdaad even aan de eigenaar vragen. En verder denk ik dat je ook meer gebaat bent bij les. Alleen met sporen gaan rijden zal het probleem niet gaan oplossen. Paard kan ook daar aan wennen als je niet consequent bent. Zit je toch wel goed stil met je benen als je paard zo slecht reageert op je been?

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:21

Sporen dienen als verfijning van de hulpen, niet om je been maar duidelijker te maken als je paard niet reageert. Ik zou het dus niet doen. Zo lang je paard niet (goed) reageert op je been heeft het nog helemaal geen nut om aan zulke verfijning te gaan werken

maikevermeer

Re: Met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 16:46

Oké, ik weet genoeg bedankt!