Vreugde bokje of protest?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ERdiva

Vreugde bokje of protest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 19:53

Hallo iedereen!
Ik ben nieuw op bokt.nl maar zag aan de reacties dat die meestal goed bedoeld zijn en ik hoop dat jullie me willen helpen...
Ik heb sinds ongeveer een half jaar een eigen pony en ben er super blij mee, het is een Arabier van 12 jaar en ze heet Diva. Ik vind het heerlijk om met d'r te rijden! Ik wou na een paar weken gaan beginnen op de manege, en dat ging prima, maar de lessen waren erg slecht omdat je geen aanwijzingen kreeg en je de hele tijd moest draven of galopperen, weinig overgangen dus en dat ik zelf wel heel belangrijk dus ben daar nu in overleg met mijn oom weggegaan en ik zou een paar weken geleden bij de ponyclub gaan beginnen, want dat zag er goed uit. Alleen diva werd kreupel en had 2 weken rust, maar het is al een par dagen over dus wel hebben d'r vandaag opgezadeld en omdat het mooi weer was heb ik har buiten gereden. Alles ging prima maar ze was wel een beetje sloom... Toen wou ik naar de galop, dat ik een rondje goed maar toen begon ze opeens (in mijn ogen dan) te bokken, geen klein bokje maar echt zoon bruggetje, ik lag ernaast. Ze heeft dit al een paar x gedaan in de les vroeger ( toen bleef ik wel gewoon zitten en gaf ik d'r echt even op d'r donder, want ik ben hier niet van gedient!) maar dat was de laatste keren al echt over dus ik had dit niet verwacht... Ik baal er echt een beetje van. Foto's komen later als het lukt ik hoop dat jullie misschien een idee hebben van wat het kan zijn... Ik weet al dat het niks lichamelijke is want ik heb d'r laten checken... Liefs!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:02

Er zijn verschillende mogelijkheden waardoor ze kan gaan bokken.
Allereerst kan het eventueel omdat ze fris is na de rustperiode, maar omdat je aangaf dat ze al eens gebokt heeft zou ik eerder denken dat ze misschien last van haar rug heeft door bijvoorbeeld een niet passend zadel of dat er iets vast zit. Je zegt dat er lichamelijk niets is maar hoe/wanneer is ze gecontroleerd? En heb je haar bij aankoop laten keuren? Bokt ze aan de longeerlijn bv ook?

Of ze heeft misschien iets aan haar tanden, is ze al eens bij een tandarts geweest?

Als ze niets heeft kan het ook zijn dat ze je uitprobeert maar eerlijk gezegd heb ik zelf nooit meegemaakt dat een van mijn paarden ooit gebokt heeft zonder reden. Het kan natuurlijk wel.

En welkom op bokt TS, ik hoop dat iemand je kan helpen :)

ERdiva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 20:05

Ze is en bij het kopen en toen ze kreupel was gecontroleerd... Ze bokt als ze los is buiten in de buitenbak ook welles van vreugde, maar dat is dan niet zo hoog... Ik denk dat als het een vreugde bok is het moeilijk af leren is? Maar dat weet ik nietzo goed... Mn oom dacht idd dat het gewoon is omdat ze zolang rust heeft gehad, omdat het bijna onmogelijk is dat er iets mee te maken heeft van dat van eerder... Liefs

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:17

Zo even via een vraagje hier op een topic een echt goed antwoord verwachten is heel raar, zeker in dit geval. Er zijn talrijke mogelijke redenen te verzinnen waarom een paard zou kunnen bokken, maar om het echt te gaan oplossen moet je ook echt het paard bezig zien en tegelijkertijd ook de ruiter bezig zien, wij kunnen niet van achter onze pc zien en beoordelen hoe de communicatie tussen jullie beiden verloopt, of er voldoende begrip is, of er voldoende respect aanwezig is, actie en reactie wie reageert er op wie en hoe verloopt dit dan, enz , enz , enzovoort, ......
Feit is wel; een paard bokt niet zomaar even om leuk te doen, een paard bokt ook niet om jou even te pesten, als een paard bokt is er altijd een reden om dit bokken uit te lokken, aan jou dus om die reden te vinden en een gepaste oplossing er voor te vinden.
Het is altijd best dit niet op eigen houtje te doen, maar zoek goede instructie of een trainer die dan specifiek aan dit probleem kan gaan werken.

ERdiva

Re: Vreugde bokje of protest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 06:34

Dankjewel, ik krijg goede begeleiding en les, maar vroeg me gewoon een beetje af waar het temaken mee zou kunnen hebben... Vanmiddag idd samen met mijn trainer is gaan kijken...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 06:46

Hoe wordt je paard verder gehouden? Komt ze ergens buiten waar ze haar energie kwijt kan?

Heeft de dierenarts gekeken of ze last heeft van haar rug? Ligt het zadel goed? Is er een tandarts geweest?

ERdiva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 06:53

Normaal komt ze gewoon buiten in haar wei, maar vanwege haar rust hadden we haar 2 weken op stal en dan ging mijn oom elke dag met d'r wandelen en kwam ik poetsen en knuffelen. Nu staat ze de afgelopen 3 dagen weer in de wei.. Ik vind het ok raar dat ze het alleen in de galop doet, zou dat misschien kunnen komen omdat ik niet goed zit of iets anders doe dan in de stap/draf?

ERdiva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 06:54

De dierenarts heeft d'r goedgekeurd en de tandarts is er ook bij geweest, haar tanden zijn iig prima en d'r rug is ook nog extra gecontroleerd.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 07:24

Je zou eens een paar privelessen kunnen nemen?

ERdiva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 07:25

Ja, dat is een goede! Ik krijg nu al wel privéles maar niet buiten, dus ga eens vragen of ze me wil helpen met de overgangen in galop... Dankjewel

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:33

Galop is voor heel veel paarden best lastig , het kan dus heel goed een balans probleem zijn, want galop is bekken kantelen en als arabier is dat best al eens lastig, dus als hij wat stijver in het lijf is kan daar best een bok uit komen, miss eerst eens goeie gym oefeningen gaan doen in stap en dan in draf en de galop even laten totdat hij b.v wat oefeningen kan waardoor soepeler in zijn achterhand gaat worden,
Ook is een pony club niet echt de plek om goed les te krijgen, neem een instructrice die echt weet wat gymnastiseren is, die zou jou niet laten galopperen als ze zou zien dat het dier daar nog niet klaar voor is, ook is het dan nog eens lastig beoordelen hier vanaf de pc, maar ga je eens goed inlezen b.v op paardenbegrijpen.nl

ERdiva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 22:46

Dankjewel! Ik moet idd nog wat meer oefenen op balans, zij kan dat wel maar ik nog niet perfect ging vandaag weer rijden en ze was heeel relaxed! Kleine stukjes galop meegepakt met los teugeltje en dat ging prima! Morgen maar weer s wat meer van d'r vragen want ik weet zeker dat het goed komt na een aantal x oefenen, ik heb d'r na vandaag echt weer vertrouwen in!

madelynav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:50

mijn pony bokt ook heel veel, vooral op zweep.
(daar rijd ik ook niet mee)
ook bokt hij als hij schrikt of als hij vrolijk is.
het is dus geen protest.
misschien kan je kijken of ij het alleen tijdens het rijden doet?

ERdiva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 10:07

Hij doet het ook tijdens losgooien maar dat is echt van plezier, ik rijd met zweep maar gebruik die maar zelden, daar kwam het niet door... Tijdens losgooien bokt hij niet zo echt als onder het zadel, het is dan een klein bokje, en onder het zadel echt een bruggetje.