Paard 'knikt' tijdens het rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DianneMaritP

Paard 'knikt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 22:35

Hallo,

Ik kon zo snel niet hetzelfde onderwerp vinden, tenminste niet precies wat ik bedoel, maar zou er anders graag een verwijzing naar dat topic krijgen!

Op het moment hebben wij een paard op stal staan dat erg veel 'knikt' tijdens het rijden. Ze is voorheen erg diep gereden (met de kin op het borst) maar dat is onze bedoeling niet.

Ook houdt ze er niet mee op als je de teugels langer maakt en de hals wil laten zakken. We hebben ook al verscheidene bitten uitgeprobeerd en zijn al tot de conclusie op welk bit ze het beste loopt, maar toch houdt ze niet er niet mee op. Zolang je haar aan het werk zet doet ze het als het ware in een lichtere mate, maar na enige tijd begint ze er weer overdreven mee.

Graag zouden wij mogelijkheden tot oplossingen horen, en natuurlijk advies. Of eventueel van ervaringen van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt.

Groetjes.

xAntoinettex

Re: Paard 'knikt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 22:38

Gebit al eens gecontroleerd? Wolfskiesjes kunnen ze erg veel last van hebben.

MaleficentJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 22:49

Zo een ken ik er ook :j Was een jonge PRE die stress uitte door heel heftig met zijn hoofd te gaan knikken. Hij deed het ook minder op het moment dat hij aan het werk gezet werd. Hij durfde zich eigenlijk niet te ontspannen, dus ik denk dat je er goed aan doet om vooral te werken aan de ontspanning ohz. Mits er lichamelijk niks aan de hand is natuurlijk. Succes ermee!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 22:54

Kan twee dingen betekenen: paard is niet nageeflijk (geen vertrouwen in de ruiterhand door het in de krul trekken) of paard is onregelmatig en dus kreupel. Ga eens langere stukken wvnw rijden, echt met de neus bijna over de grond met een licht contactteugeltje, lukt dat sowieso? Wordt het knikken niet geleidelijk minder hierbij? Hoe loopt het dier onbelast, knikt ze daarbij niet? Sluit allereerst kreupelheid uit en ga dan werken aan het herstellen van vertrouwen in de ruiterhand door het paard met een langere contactteugel voorwaarts te rijden zonder een houding te vragen. Totdat ze de hand weer opzoekt en gaat ontspannen. Kan wel tijd kosten als een paard zo verreden is...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 08:16

Wat doet ze als je er zonder zadel en zonder bit op zit?

Vaak is het ook onbalans, arabieren doen dit ook heel vaal als ze uit balans raken,
Mijn tinker merrie deed dit ook als ik overgangen draf galop maakte, nu ze meer in balans is schud ze ook niet meer,
Je kan aan het werk gaan met de zijgangen, zodat je leert het jou te dragen, dan zal het stukje bij beetje beter worden, maar het heeft tijd nodig, ga het niet oplossen door haar vast te houden , maar los het in de rest van het lijk op, handwerk heeft mij ook hierin veel geholpen, dus de zijgangen aan de hand en de longe aanleren

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:06

Heel herkenbaar! In mijn geval helpt Marjan Stevens (www.ownahcoaching.nl) me met dit probleem. Ik weet niet waar je woont, maar wellicht sta je open voor haar advies?

Verder bruikbaar rijtechnisch advies geven via een computer gaat mij niet lukken!

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 07:37

Misschien kan je via een dierenarts eens eens rijden met een teugeldrukmeter, niet om te laten zien of je te veel of te weinig druk hebt, maar om een eventuele kreupelheid te ontdekken! Veel paarden lopen onregelmatig, zonder dat dit gezien word!

Heb je je verder als eens verdiept ik teugelkreupelheid?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:09

In hoeverre is het paard echt constant diep gereden in het verleden? Of gaat het om simpelweg wat dieper instellen om daarna weer normaal in te stellen, hals verlengen etc. Want dat is niet erg. Dat hoeft ook geen reden te zijn voor het knikken.
Op wat voor niveau is het paard hiervoor gereden? En op wat voor niveau rijden jullie dit paard nu?

Volgt het paard ook daadwerkelijk de hand wanneer je de ruimte geeft? Of blijft ze ergens bovenin hangen?

Ik vind het zo een beetje een vaag verhaal, want enerzijds denk ik dat jullie te weinig been geven (met been naar de hand rijden zorgt voor een constante aanleuning), maar omdat je aangeeft dat het later weer erger wordt betwijfel ik of dat een mogelijkheid is.

Is er geen beeldmateriaal voorhanden?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:22

De hazelaars zijn al heel lang in bloei...zou dat het probleem kunnen zijn?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:06

Janine90, ts heeft het over kin op de borst. Dat lijkt me iets anders dan 'simpelweg' even wat dieper instellen. En als een paard stelselmatig knikt met het hoofd lijkt mij dat er iets meer aan de hand is dan dat de ruiter te weinig been geeft. Maar je hebt gelijk dat er zonder filmpje wat weinig informatie is om een concreet advies te kunnen geven.