Rijden met elastiek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Veerle_88

Rijden met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 15:26

Hi bokkers!

Sinds 2 jaar rij ik op een manegepaard die erg moeilijk aan de teugel wilt lopen. Nu heb ik na die 2 jaar eindelijk een beetje onder knie hoe ik haar aan de teugel krijg. Helaas gaat dit nooit echt gemakkelijk en soepel. Wanneer ik haar op de volte zet en netjes vraag om aan de teugel te rijden (zonder zagen o.i.d) gaat ze er ontzettend tegenin en gooit ze juist haar hoofd nog verder omhoog. Pas na een uur losrijden geeft ze mee. Nu zei mijn instructrische dat ik met een elastiek moet gaan rijden. Ik heb hier geen ervaring mee dus zou ik graag wat van jullie willen horen!!
*\o/*

Groetjes

anibanani

Re: Rijden met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:31

Ik heb op mijn eigen paard ook 1x met elastiek gereden omdat ze daar altijd veel moeite mee heeft. Met elastiek om moest ze dus wel. Ik vind het zelf alleen niet erg fijn rijden op haar. Heb daarna voor de afwisseling veel met Pessoa/dubbele longe gelongeerd en merkte ook verbetering met het rijden uiteindelijk.
Maar je kunt het even proberen toch?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:35

Dus je instructrice vind het een goed idee om ze dan maar in de houding te dwingen?
Lijkt me net echt fijn voor je paard.

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 15:36

Nee precies! Maar misschien is het beter voor haar? Het is anders altijd een heel gevecht.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:37

Je moet het gevecht niet aangaan. En zeker een oneerlijke strijd met elastiek lijkt me geen oplossing. Je paard gaat "aan de teugel" als je het paard goed rijdt dat boogje of krulletje is het cadeau dat je krijgt niet je doel.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:39

Ik ken een stal waar de jonge paarden met elastiek worden gereden. Dit is echter elastiek wat vrij lang is en niet meteen helemaal in de krul trekt. Maar af en toe wel een beetje omlaag dwingt. Meestal lopen de paarden erdoor meteen netjes, niet te kort.
Ik vind dat daar niks mis mee is. Het zorgt ervoor dat het paard niet compleet de rug weg drukt als er een beginnende ruiter op zit.

Dus mits niet te kort kan een elastiek wel een beetje hulp bieden. Maar vooral niet te veel trekken, rustig blijven en niks forceren. Ik kreeg wel eens te horen dat ik het te graag wilde. En op een of andere manier kreeg ik het daardoor niet voor elkaar. (Paard ging er altijd tegenin terwijl ik met zachte hand rijd)

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:40

Ik vind juist dat je moet doorzetten zonder!
Vind het persoonlijk al een hele "prestatie" als je een manegepaard zo lekker soepel hebt lopen na een uurtje. Als je nagaat dat ze ontzettend veel verschillende ruiters op hun rug krijgen per week. Juist zo doorgaan en het zal steeds soepeler gaan.
Geen gepluk met elastieken, dan is haar hoofd misschien naar beneden, maar soepel door haar lichaam loopt ze niet!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:42

Als elastiek er voor zorgt dat je niet gaat lopen plukken aan de teugels het eerste half uur... dan op goede ruime lengte kan het helpen... maar dat is dan meer voor de ruiter dan voor het paard.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:50

vanachter een pc is dit moeilijk te zeggen. We zien niet hoe het paard reageert uit verzet, ongemak, niet begrijpen wat de bedoeling is,...

ikzelf heb wel een paar keer met een elastiek gereden omdat het om een jong paard ging dat erg snel haar hoofd omhoog gooide tot tegen mijn cap. Ook al liep het paard niet "aan de teugel" de elastiek hing door en kwam alleen onder spanning als het hoofd omhoog gegooid werd en neus boven niveau van de oren kwam. Vond een elastiek net iets veiliger dan niks en minder streng dan een martingaal. (had vorige week nog een jonkie dat door de inwerking vd martingaal bijna achteroverklapte, gebruik van martingaal is niet mijn keuze, maar die vd eigenaar).

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:51

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:54

Als een paard niet aan de teugel wilt lopen, betekent dit niet dat er een hulpmiddel om moet om het hoofd naar beneden te krijgen. Helaas wordt het vaak zo verkeerd aangeleerd. Dit is een probleem die van achter naar voren opgelost moet worden. Anders gaat het paard in een houding lopen of gaat er tegenin.

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 16:06

En als je hem zal gebruiken voor een paar keer? Zal het daarna automatisch verbetert worden? Of werkt dat niet zo.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:09

Misschien. Dat is niet te zeggen. Misschien 'snapt' je paard het dan ineens. Of kun jij voelen hoe hij dan loopt. Let er wel op dat je goed voorwaards rijd, niet dat je paard achter de loodlijn gaat lopen en gaat sloffen, dan moet je hem sowieso losser doen. Want dat schiet niet op.

Fokje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:05

Veel manegepaarden zijn zo stijf als een plank. Hou daar rekening mee. Ze worden door de meeste lesklanten niet netjes gereden en zullen zichzelf daardoor overal vast gaan zetten om ongemak te voorkomen. Het is geen wonder dat een manegepaard pas na een uurtje rijden losser worden. Die tijd hebben ze gewoon nodig om warm en los te worden. Een stijf paard met een elastiek in een houding dwingen vind ik geen goed idee. Beter goed warm rijden, wat voltes en gaandeweg kun je steeds iets meer buiging gaan vragen. Dat merk je vanzelf. Als hij dan los genoeg is om na te geven, krijg je het kado en heb je niets meer in je handen. Moet je het met harde hand of hulpmiddelen afdwingen, zit het niet goed.

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 11:34

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb het gister wel een hele les voor elkaar gekregen. Maar dit was alleen op de linkerhand. Wanneer ik wisselde naar de rechterhand gooide ze haar hoofd weer in de lucht.

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 11:35

aar ik ga geen elastiek gebruiken!