Doorrijden/opbouwen 6-jarige pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

madelaine

Doorrijden/opbouwen 6-jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 21:24

Hoi bokkers :) ,

Mijn pony heeft van de zomer een veulentje gehad,
ze is toen niet gereden. Ik wil graag het rijden weer
oppakken, maar hoe moet ik dat opbouwen? Voordat
ze haar veulen heeft gehad is ze gereden, alleen daarna
heeft ze heel lang niets gedaan en heeft ze op de wei gestaan.

Hoe vaak per week moet ik beginnen, hoe lang en hoe kan ik het
best haar conditie opbouwen? Ik longeren haar nu 2x per week een kwartiertje, ik wandel vaak met haar en voor de rest staat ze op de wei en 's nachts op stal. Ze krijgt hooi en na het longeren wat slobber.

Ik weet niet of het topic hier goed staat, sorry.

Groetjes,

madelaine

BlondjX

Re: Doorrijden/opbouwen 6-jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:25

ik denk gewoon rustig beginnen met stappen en dan een rondje draven en steeds iets erbij.

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 22:39

BlondjX schreef:
ik denk gewoon rustig beginnen met stappen en dan een rondje draven en steeds iets erbij.

Oké dankjewel! Maar hoe vaak in de week/ hoe lang? Moet ik haar eten erop aanpassen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:53

Waarom longeer je nu maar een kwartiertje? Is ze dan al moe?
Hoe lang wandel je met haar?

Meeste paarden hebben prima basisconditie, zolang je geen moeilijke oefeningen vraagt kunnen ze het vrij makkelijk volhouden.

Een zesjarige zou gewoon 3x per week een half uur tot een uur aan het werk moeten kunnen. Daarnaast nog buitenritje of misschien longeren.

Zou wel even hulp vragen bij het opnieuw beginnen met rijden... want ze heeft wel echt een lange tijd niks gedaan... dus eerste keer weer zadel op etc. is wel verstandig om daar iemand bij te hebben die weet wat die doet. (als dat fout gaat kan je misschien helemaal niet meer rijden)

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 23:00

Evelijn schreef:
Waarom longeer je nu maar een kwartiertje? Is ze dan al moe?
Hoe lang wandel je met haar?

Meeste paarden hebben prima basisconditie, zolang je geen moeilijke oefeningen vraagt kunnen ze het vrij makkelijk volhouden.

Een zesjarige zou gewoon 3x per week een half uur tot een uur aan het werk moeten kunnen. Daarnaast nog buitenritje of misschien longeren.

Zou wel even hulp vragen bij het opnieuw beginnen met rijden... want ze heeft wel echt een lange tijd niks gedaan... dus eerste keer weer zadel op etc. is wel verstandig om daar iemand bij te hebben die weet wat die doet. (als dat fout gaat kan je misschien helemaal niet meer rijden)

Longeren moet ik idd langer gaan doen, je hebt helemaal gelijk :j
Ik wandel een half uurtje, maar dat ligt eraan hoeveel tijd ik heb, soms korter soms langer. Bedankt voor de tips, ik ga er zeker wat mee doen :)

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 21:11

Ik heb haar weer voor het eerst gereden met hulp van m'n tante, ze was redelijk braaf *\o/* misschien heeft iemand een schema voor conditietraining ofzo?

BlondjX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:12

Heb niet echt een schema maar denk dat je het ook zelf het beste uit kunt proberen, vooral in het begin veel stappen, misschien al een rondje draf, en dan kijken hoe snel ze moe word. Als je merkt dat ze snel moe word moet je echt rustig beginnen en langzaam opbouwen. Ik weet het ook niet precies ;$

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:19

Zou het in het begin 3x per week een half uurtje doen zodat ze elke keer de dag erna kan uitrusten (wandelen?)

Meer dan een half uur is in mijn ogen teveel. Je paard heeft geen goede bespiering meer op m'n rug en dan is een ruiter dragen best zwaar. Longeren is nooit verstandig meer dan een half uur, omdat je continue op de cirkel zit.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:23

Ik ben gewoon rustig aan gaan rijden. Kijken wat de pony aankan

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:44

Fijn dat jou tante je heeft geholpen en dat het goed ging. Was ze braaf? Geen gekke dingen als bokken of steigeren?
Ik heb ooit een onderzoek gelezen dat na een intensiever training je paard op de vierde dag op overcompensatie zit (dus de conditie hoger is dan de dag ervoor). En als je dan op die dag weer een zware training plant dan zou je het niveau dus steeds omhoog moeten brengen. Het 'probleem' alleen is dat wat wij denken heel zwaar is voor een paard vaak voor het paard zelf lichte arbeid is. Wil je dit echt weten en mee werken moet je je er in verdiepen en training met een hartslagmeter. Maar om gewoon een basis conditie op te bouwen voor je pony is dat niet nodig hoor. Ik zou het ook eerst op max een half uur houden. Eerst veel stappen en elke week steeds een paar rondjes of twee minuten ofzo meer draven. En als dat goed gaat ook wat vaker en langer versnellen in de draf en eens een gallopje erbij. Ik weet niet hoe braaf je pony is en of je makkelijk naar buiten kan met je pony? Maar het is voor beide waarschijnlijk leuker om lange stukken buiten te stappen en te rijden dan alleen maar rondjes in de bak. Ook voor je pony is het beter om ook eens lange stukken rechtuit te gaan.
Eén tip is wel als je langer gaat trainen maak de training zelf niet zwaarder door bijvoorbeeld ook harder te gaan draven. En als je je pony harder laat draven laat haar dan niet ook nog eens langer draven. Dat is dan namelijk wel opeens dubbel zo zwaar voor haar.
Kijk goed naar je pony wat zij aangeeft.