doorzitten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lumi

doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 15:45

heey,
(sorry als dit hier verkeerd staat)
tijdens de lessen moeten we de laatste tijd heel veel doorzitten, en omdat ik veel op hoog opgooiende paarden rijd gaat dit lang niet zo soepel als ik zou willen :+ (de pony's gaat zowel met als zonder beugels en zadel wel gewoon goed)
Nou heb ik op internet allerlei verschillende oefeningen gezien die je zouden kunnen helpen om je zit beter te maken, maar ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. Volgens sommigen moet je je rug sterker maken, volgens anderen je buik en volgens weer anderen je bovenbenen.
Dus ik vroeg me af of jullie nog goede tips en oefeningen hebben. Het liefst oefeningen die ik zonder paard kan doen, maar ook met paard zijn welkom (ik heb gelukkig een instructrice die voor heel veel open staat)
Alvast bedankt!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:53

Buikspieren trainen en benen lang houden, als je met je bovenbenen gaat knijpen wordt het naar mijn ervaringen allen maar moeilijker :)
Maar vooral veel oefenen!

Lumi

Re: doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 16:27

dan ga ik denk ik maar eens wat buikspieroefeningen doen.

En haha oefenen is natuurlijk het belangrijkst ja :P
Ik wilde alleen graag buiten het rijden om ook oefenen, omdat het voor mijn rijpaard (gewoon manegepaard) ook niet prettig kan zijn als ik niet goed kan zitten en wel de oefeningen van de groep moet doen (paarden met vlakke gangen). Ik laat nu wel de teugels wat langer zodat ik hem tenminste niet in zijn mond trek, maar echt een oplossing is dat natuurlijk niet

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:46

Teugels langer maken kan wel helpen om beter te leren doorzitten, omdat je dan gewoon echt aangewezen bent op de rest van je lijf om te zitten en geen steun hebt aan je handen. Wat ik wel deed was op n stoel soort van wippen. Stoel naar voren op 2 poten en weer terug. En daarbij dus oefenen met het kantelen van je bekken. Dat is namelijk eigenlijk ook grotendeels wat je doet op je paard om de schokken op te vangen en mee te kunnen gaan met de beweging. Hierbij train je ook meteen buik en rugspieren. Verder kan een keer zitles met diverse oefeningen te paard ook erg helpen om beter in je zadel te gaan zitten

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 16:49

darkadia schreef:
Teugels langer maken kan wel helpen om beter te leren doorzitten, omdat je dan gewoon echt aangewezen bent op de rest van je lijf om te zitten en geen steun hebt aan je handen. Wat ik wel deed was op n stoel soort van wippen. Stoel naar voren op 2 poten en weer terug. En daarbij dus oefenen met het kantelen van je bekken. Dat is namelijk eigenlijk ook grotendeels wat je doet op je paard om de schokken op te vangen en mee te kunnen gaan met de beweging. Hierbij train je ook meteen buik en rugspieren. Verder kan een keer zitles met diverse oefeningen te paard ook erg helpen om beter in je zadel te gaan zitten

dit ga ik proberen! al weet ik niet hoe blij mijn ouders hier mee gaan zijn :+
in galop en op andere paarden is mijn zit wel goed, en daar kan ik wel gewoon doorzitten en mijn handen stil houden en sturen enzo, maar ik ga wel eens vragen of een zitles mogelijk is.
Dankjewel voor je reactie :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:52

Tip 1, een paard wat zijn rug vast houd laat je nooit doorzitten, hoe soepel en sterk je rug ook is. Wat krijg je dan, paard houd wat vast in de rug, jij gaat doorzitten, bonkt op en neer en paard zet rug helemaal vast. Dus een eerste vereiste is een soepel bewegend paard.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 17:25

bigone schreef:
Tip 1, een paard wat zijn rug vast houd laat je nooit doorzitten, hoe soepel en sterk je rug ook is. Wat krijg je dan, paard houd wat vast in de rug, jij gaat doorzitten, bonkt op en neer en paard zet rug helemaal vast. Dus een eerste vereiste is een soepel bewegend paard.

dat zou inderdaad wel het probleem kunnen zijn. Helaas is het een manegepaard, en wordt hij normaal alleen bij de beginners gebruikt, ik doe altijd mijn best om hem soepel te laten bewegen, maar dat zit er met mijn uurtje per week niet altijd in (en bovendien ben ik nou zelf ook weer niet zo'n hele fantastische ruiter :+ )

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:36

Het is zeker gemakkelijker zitten op een paard wat fijn en soepel beweegt, maar niet onmogelijk op een manegepaard, alleen wel zwaarder voor de ruiter ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:53

darkadia schreef:
Het is zeker gemakkelijker zitten op een paard wat fijn en soepel beweegt, maar niet onmogelijk op een manegepaard, alleen wel zwaarder voor de ruiter ;)

En het paard niet te vergeten, ts, als je een goede instructie hebt dan zou je het gevoel in ieder geval kunnen voelen wat betreft het loslaten van de rug. Als je dat één keer hebt gevoelt vind je vaak veel sneller de knop naar een ontspannen paard en nee, daar hoef je geen topruiter voor te zijn.
Ik zou je willen adviseren om het boek van Heather Moffet te lezen, Verlichte rijkunst, is zodanig geschreven dat ook een beginner of manegeruiter hier best veel van op kan steken.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:42

licht ook aan het ritme van een bepaald paard : ) op het ene paard kan ik wel doorzitten en andere niet

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 19:49

bigone schreef:
darkadia schreef:

En het paard niet te vergeten, ts, als je een goede instructie hebt dan zou je het gevoel in ieder geval kunnen voelen wat betreft het loslaten van de rug. Als je dat één keer hebt gevoelt vind je vaak veel sneller de knop naar een ontspannen paard en nee, daar hoef je geen topruiter voor te zijn.
Ik zou je willen adviseren om het boek van Heather Moffet te lezen, Verlichte rijkunst, is zodanig geschreven dat ook een beginner of manegeruiter hier best veel van op kan steken.

ik heb wel een hele goed instructrice, maar we zijn natuurlijk wel met 9 tegelijk in de bak, en het is maar een uurtje per week. (ik rijd ook op een andere plek, maar daar hebben de paarden vlakke gangen en daar heb ik bijna nooit instructie) Af en toe heb ik hem wel echt fijn aan het lopen, en dat verschil kan ik ook idd goed voelen. Dat boek ga ik opzoeken, de titel klinkt al heel interessant

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 19:50

supperazzie schreef:
licht ook aan het ritme van een bepaald paard : ) op het ene paard kan ik wel doorzitten en andere niet

dat heb ik dus ook, maar ik wil ernaartoe werken dat ik op elk paard kan doorzitten :)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:52

Opbouwen, 1 stap doorzitten en wanneer dat goed gaat 2 stappen en zo verder.
goed door blijven ademen, met je heup iets naar voren zitten. Succes!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 20:33

JenW schreef:
Opbouwen, 1 stap doorzitten en wanneer dat goed gaat 2 stappen en zo verder.
goed door blijven ademen, met je heup iets naar voren zitten. Succes!

ik kan wel stukjes doorzitten hoor, maar ademen is wel een goede tip :P
maar bedankt voor de reactie :)

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:32

Wat heel belangrijk punt is is dat je wel goed blijft ontspannen! En probeer steeds korte stukjes te doen niet te veel verwachten meteen.

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:53

Idd zoals gezegd is heel goed ontspannen. Zoek telkens punten op in de horizon zodat je goed recht zit, en ja blijven adem. Tel ondertussen in je hoofd het ritme dat je welt hebben. 1,2,1,2,1,2....heel veel succes in elk geval!

Angelina1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 00:13

Wat bij mij altijd hielp is goed ontspannen en je er niet teveel op focussen, ik heb ook vaak zonder beugels geoefend, dat hielp bij mij ook altijd wel.

Wiebelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 00:19

Het is prettiger oefenen zonder beugels, wat al gezegd is, teveel knijpen met de bovenbenen maakt het moeilijker, die laten hangen voor het evenwicht. Ik ga altijd een beetje achterover zitten, dat maakt de bekkenkanteling makkelijker. Wat ik ook veel heb gedaan is oefenen zonder zadel in draf, die is moeilijker uit te zitten dan galop maar maakt je onderrug en onderbuikspieren sterker. Sowieso heeft het zonder zadel oefenen het voor mij makkelijker gemaakt om met zadel door te zitten, omdat je zonder zadel verplicht bent om goed met de beweging van het paard mee te gaan, bovendien voel je hem dan ook beter aan onder je. Met beugels is als je het onder de knie hebt daarna een makkie. Succes :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 09:26

Het paard zal ook zo moeten lopen dat hij jou kan dragen , als hij uit balans loopt dan is het bij sommige paarden echt lastig doorzitten, dan zou ik dat dus ook niet doen, het is namelijk ook erg belastend voor het paard, dat zou ook jou instructrice moeten weten en je dan zeker niet laten doorzitten maar werken aan hoe het paard zo te leren dragen dat hij kan kan dragen zonder dat hij zijn rug vast zet.
De enigste tip die ik je kan geven is ga doorzitten met de intentie lichtrijden, dat is jou jou fijner en als je voelt dat het paard ontspant probeer dan te zitten maar doe dat nooit met de buikspieren maar voel de beweging van het paard dat kun ej niet als je je buikspieren aanspant , spanning wekt spanning op , dus ontspant en leer te voelen , als je voelt dat je weer gaat stuiteren ga dan weer aan lichtrijden denken, dit kun je het beste zonder zadel oefenen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 09:37

Ik zou de instructrice hier eens op aanspreken, of de eigenaar van de manege.
Want het is idd erg belastend voor de paarden.
Doorzitten leer je door steeds hele kleine stukjes te doen, en ik laat het ook alleen de mensen doen die er aan toe zijn.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 10:00

CM_ schreef:
Ik zou de instructrice hier eens op aanspreken, of de eigenaar van de manege.
Want het is idd erg belastend voor de paarden.
Doorzitten leer je door steeds hele kleine stukjes te doen, en ik laat het ook alleen de mensen doen die er aan toe zijn.

misschien is het niet helemaal duidelijk overgekomen, maar ik ben absoluut geen beginnende ruiter meer, ik rijd in één van de vergevorderdste groepen op de manege. Hoop dat ik er dan toch wel aan toe ben :)
Het is ook absoluut niet zo dat we allemaal zitten te stuiteren op de ruggen hoor, en ook mijn zit is op de meeste paarden gewoon heel goed, maar net op dit ene specifieke paard niet (en daar rijd ik bijna altijd op :+ ) dus ik vroeg me af wat ik kon doen om dat te verbeteren. Maar doorzitten opzich kan ik dus wel.
Maar wel bedankt voor je reactie :)