Angst voor paardrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

love_yeah

Angst voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 13:13

Mijn vriendin heeft al jaren een paard, nu is ze druk bezig met school dus verzorg ik haar paard meerdere malen in de week (ik had daarvoor al heel veel gedaan met paarden en rijden)

Alleen haar paard is heel erg bang in de bak en schrikt heel vaak, maar dat is alleen in de bak... Daardoor ben ik best bang geworden en rijd ik al heel lang niet meer. Nu longereer ik hem 2 keer in de week, en in de longeer bak is hij helemaal niet bang. Ook ben ik bang als ik ga rijden dat andere mensen van stal een vooroordeel hebben omdat hij zo vaak schrikt.

Ik zou wel weer graag willen rijden maar ik durf niet, wat moet ik doen??

Anoniem

Re: Angst voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:15

Met hulp weer gaan rijden., iemand die je er doorheen kan helpen want dit kun je niet alleen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:16

Lijkt me verstandig om een instructeur op te zoeken die jouw kan helpen er weer op te gaan en te leren omgaan met het paard zodat die niet meer zo vaak hoeft te schrikken. Gewoon lekker gaan lessen dan komt het vanzelf weer goed.

TessPip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:17

lessen nemen.

love_yeah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 13:17

Tigra_ schreef:
Lijkt me verstandig om een instructeur op te zoeken die jouw kan helpen er weer op te gaan en te leren omgaan met het paard zodat die niet meer zo vaak hoeft te schrikken. Gewoon lekker gaan lessen dan komt het vanzelf weer goed.

Waar kan ik een instructeur vinden? Want voorheen reed ik alleen op de manege...

TessPip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:18

Mischien kan je een advertentie plaatsen op Facebook, Marktplaats, Bokt etc.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:10

Heb je al eens op marktplaats gekeken? Zoek dan in een straal van zoveel kilometer. En misschien kan je het aan stalgenoten vragen dan weet je ook gelijk of hun tevreden zijn. Je hoeft je nergens voor te schamen hoor. Ga gewoon een gesprek aan met je stalgenoten ze zullen je vast wel willen helpen om een goede instructeur te vinden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:19

ik denk dat jij onzeker bent met rijden?! Dit kan een reden zijn voor het paard om zich niet veilig te voelen en schrikt van "niks".

Idd heb je iemand nodig die je verder helpt, hier ga je alleen niet doorheen komen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:34

Heel simpel niet rijden en als je perse wil gaan rijden doe dat dan onder begeleiding, geen enkel paard wat al wat schrikt is gebaat bij een angstige ruiter, je zet je eigen helemaal vast in je lichaam, je gaat meer druk op het bit zetten, hoe eerlijk is dat voor het paard??

Zoek een braaf paard waar je over je angst heen kan komen en hou het ander bij grondwerk de komende tijd en leer het paard kennen en voelen zodat hij jou ook leert kennen

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:43

Inderdaad is hulp zoeken een goeie optie! En het is ook gewoon oefenen en doorzetten, niet alles kan na 1 lesje alweer perfect zijn! Vraag evt ook stalgenoten om hulp!

Esmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:43

Ik denk zelf dat het handig voor jou en je paard handig is om les te nemen. De "angst " vanuit jou kant neemt je paard over. Onthoud niemand rijdt in 1 keer perfect. Dus fouten maken mag!

love_yeah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 21:28

TessPip schreef:
Mischien kan je een advertentie plaatsen op Facebook, Marktplaats, Bokt etc.

Bedankt, ik zal even zoeken

love_yeah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 21:30

max66 schreef:
ik denk dat jij onzeker bent met rijden?! Dit kan een reden zijn voor het paard om zich niet veilig te voelen en schrikt van "niks".

Idd heb je iemand nodig die je verder helpt, hier ga je alleen niet doorheen komen.

Het paard schrikt ook bij mijn vriendin. Maar ik ben ook wel onzeker ja, ik heb nu veel grondwerk gedaan dus ook een band op gebouwt.

love_yeah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 21:31

Esmo schreef:
Ik denk zelf dat het handig voor jou en je paard handig is om les te nemen. De "angst " vanuit jou kant neemt je paard over. Onthoud niemand rijdt in 1 keer perfect. Dus fouten maken mag!

:)

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:31

Hulp zoeken is inderdaad een goed idee. Aangezien je zelf al bang en onzeker bent, en het paard dat ook is. Kan het alleen maar erger worden. Mensen zullen altijd vooroordelen hebben, maar zo lang jij en je paard maar plezier hebben in wat jullie doen. Wie zijn zei dan om te oordelen

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:32

Ik zou inderdaad ook zoeken naar iemand die jou les wil geven. Dat werkt echt hoor. Je ziet op internet inderdaad ook dingen voorbij komen maar vraag ook andere mensen ! (op de manege oid)

Mijn paard schrok ook ontzettend erg van echt alles ! ik heb hier flink op geoefend en er kan nu al heel wat gebeuren voor ik in no-time aan de andere kant van de bak ben of er naast lig

love_yeah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 21:33

love__mandy schreef:
Hulp zoeken is inderdaad een goed idee. Aangezien je zelf al bang en onzeker bent, en het paard dat ook is. Kan het alleen maar erger worden. Mensen zullen altijd vooroordelen hebben, maar zo lang jij en je paard maar plezier hebben in wat jullie doen. Wie zijn zei dan om te oordelen

:)

love_yeah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 21:34

marleen_a_a schreef:
Ik zou inderdaad ook zoeken naar iemand die jou les wil geven. Dat werkt echt hoor. Je ziet op internet inderdaad ook dingen voorbij komen maar vraag ook andere mensen ! (op de manege oid)

Mijn paard schrok ook ontzettend erg van echt alles ! ik heb hier flink op geoefend en er kan nu al heel wat gebeuren voor ik in no-time aan de andere kant van de bak ben of er naast lig

Ik ken wel een instructriece, misschien kan zij me helpen

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:35

Ik weet niet in welke omgeving je woont?

Je kan ook een Centered Riding instructrice zoeken, die letten op je ademhaling en ontspanning.
Want je houdt onbewust je adem in en spant je spieren aan en je moet weer leren ontspannen.

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:37

Dit deed mijn pony in het begin ook. Ik vond het eng en ging héél voorzichtig rijden, waardoor hij nog meer ging schrikken om onder het werk uit te komen. We hebben met les (waar hij het overigens niet deed) veel enge dingen in de bak gezet en over de bakrand gehangen, hier hebben we veel mee geoefend. Ik ben nu niet meer bang en ik weet hoe ik moet reageren als hij zo doet, af en toe 'schrikt' hij nog eens maar dan weet ik meteen hoe ik moet reageren en houdt hij meteen op. Het beste is dus om les te zoeken en veel te oefenen. :)

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:54

love_yeah schreef:
marleen_a_a schreef:

Ik ken wel een instructriece, misschien kan zij me helpen

Gewoon vragen , zoek zeker iemand die jij vertrouwd dat ze er verstand van heeft en jij je prettig bij voelt. Evt kun je zelfs in de longeerbak gaan rijden heb ik ook een aantal keer gedaan , gewoon omdat ze daar niet zo veel kanten op kan

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:32

love_yeah schreef:
Waar kan ik een instructeur vinden? Want voorheen reed ik alleen op de manege...

Slina schreef:
Ik weet niet in welke omgeving je woont?

Je kan ook een Centered Riding instructrice zoeken, die letten op je ademhaling en ontspanning.
Want je houdt onbewust je adem in en spant je spieren aan en je moet weer leren ontspannen.

Een Centered riding instructeur is idd een goed idee. Ademhaling en ontspanning is heel belangrijk bij angst en CR instructeurs letten daar, over het algemeen, toch wat meer op.
Hier kun je een lijst met CR instructeurs, met huidige licentie, in Nederland vinden.

Het is wel goed om vantevoren aan te geven dat je angst voelt want niet iedere instructeur kan daar mee omgaan.

love_yeah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 13:18

Woensdag ben ik van plan om er weer eens op te klimmen. En mijn broer is er dan ook bij. Maar hebben jullie nog tips? Ik ga alles gewoon heel rustig aanpakken

evengeennaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 13:21

niet overstuur raken/ gestrest? word het paard namelijk ook gestrest van.

love_yeah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 13:22

meikelief schreef:
niet overstuur raken/ gestrest? word het paard namelijk ook gestrest van.

Zodra ik merk dat ik echt overstuur raak stap ik er gelijk weer van af. Het zou wel even spannend worden maar ik heb met me zelf afgesproken dat ik er gewoon even op ga. Ookal is het alleen maar stappen