Handen op de plek met een sterkpaard, hoe los je dat op?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hillebill

Handen op de plek met een sterkpaard, hoe los je dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 14:38

Als ik stap is er niets aan de hand, in de galop eigenlijk ook niet maar de draf is dramatisch.
Het probleem is:
In de draf is mijn paard sterk op mijn linkerhand. Recht heb ik normale druk maar links is zwaar.
Linksom is hij niet fijn te rijden, rechtsom is hij wel prettiger te rijden maar hou ik teveel druk op links en hangt rechts te los.

Nu met het rijden heb ik een vraag hoe ik het moet oplossen:
In de draf trekt mijn paard de teugels steeds verder uit mijn handen tot ik ze gewoon veel te lang heb. Tja en dan loopt ie lekker op de voorhand te draven.
Nu moet ik mijn handen op de plek houden en rustig vragen en ontspannen met mijn hand.

Maar dat op de plek houden dan moet ik echt veel kracht uitoefenen omdat hij dan alsmaar harder aan de linkerteugel gaat hangen en trekken.
Hoe kan ik mijn handen dan stil houden en op de plek zonder dat ik de teugels laat glijden door mijn handen?
Doordat ik dan met veel druk en kracht rij protesteert mijn paard nog wat meer door zijn hoofd in de lucht te gooien of om nog harder te hangen/trekken in mijn hand.

Mijn instructrice zegt ook handen op de plek houden en niet van voren, naar achter, losgooien. Altijd de verbinding houden.
Maar dat lukt gewoon niet.

Is het iets waar we even doorheen moeten? Dus gewoon blijven volhouden met handen op de plek? Dan maar meer kracht tot hij weet waar hij moet lopen zodat je kan ontspannen?

Er is niets mis met tanden, zadel, lijf. Dit is recent allemaal nagekeken!
Bitloos ga ik niet rijden dus daar graag niet over beginnen!

Apple

Re: Handen op de plek met een sterkpaard, hoe los je dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:45

Een paard kan alleen maar trekken als jij terug trekt.

Als je hem in stilstand vraagt om naar links of naar rechts te buigen met zn hals doet hij dat dan gemakkelijk?

Als hij zich vast zet op je linkerhand dan kun je proberen om oefeningen te doen om hem juist links te laten inbuigen. Op de rechterhand ook af en toe linkerstelling vragen. Ik weet niet of je bezig bent met dingen als schoudervoor? Dat kun je dan ook nog proberen. Linksom voltes sluiten en openen kan ook nog helpen. Volte openen dmv wijken naar buiten bijvoorbeeld. Je kunt zo proberen om zo door je zit en been meer controle te krijgen over zn hele lijf en die voorkant even te vergeten, die komt dan vanzelf wel.

Als hij echt heel hard de teugels uit je handen rukt (dat mag echt niet) dan desnoods even een harde por met je hak geven. Niet terugtrekken, daarmee trekt hij je alleen maar uit balans. Jij zit in balans op je troontje, wat hij daar aan de voorkant allemaal aan het doen is dat moet hij vooral zelf weten. En teugels uit de hand trekken is een harde por.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 14:52

Dat doet hij wel redelijk makkelijk ja.

maar hoe zit dat in de draf met je handen op de plek houden als hij mijn handen naar voren en de teugels uit mijn handen trekt? Als ik mijn handen op mijn plek houdt dan moet ik wel kracht uitoefenen om ze op de plek te kunnen houden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:56

je zegt hij doet het redelijk makkelijk , dat woordje redelijk daar zit het probleem al, of het is goed of het is niet goed, heel simpel denken dus.
eerst dit probleem in stilstand en dan in stap en dan in draf en zo opbouwen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:56

Zorgen dat je meer druk op rechts krijgt. Pasje wijken, schouder voor op de volte, stukje contrastelling op de volte.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:59

En, als draf echt het probleem is, dan eerst in stap alles voor elkaar hebben. Als dat goed voelt dan een paar pasjes draf, desnoods maar 3 meter, en dan weer naar stap. Zo langzaam uitbouwen naar meer draf.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 15:00

redelijk ja, t is niet goed genoeg.
Ik zal eens rijden met wijken, schoudervoor en contra.
Zal wel een paar weken zijn voordat ik daar een resultaat uit merk?

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:09

Je kunt je hand ook op de plek houden zonder dat je kracht uitoefent, hand openen ipv sluiten. Andere hand dan sluiten om daar meer druk te krijgen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:10

Beste tip: andere instructrice zoeken, iemand die niet verder komt als handen op de plek houden , heb je helemaal niks aan.

Ze gaat niet in op het probleem van het paard en je krijgt het paard echt niet lekker los op links door je handen maar op zijn plek te houden.

Paard zit vast op links, alleen de vraag waar op links en welke oefeningen zijn nodig om hem daar los te krijgen.
Verder is het erg belangrijk om te weten hoe lang je zulke oefeningen moet doen om te voorkomen dat je paard spierpijn op loopt en de volgende dag helemaal vast zit op links door de spierpijn .

Kan je paard uberhaubt wel op een rechte lijn lopen zonder te zwalken en in rechte stelling, waarschijnlijk niet.

Hier op bokt kan iedereen wel wat roepen maar de juiste oefeningen kun je alleen geven als je het paard hebt zien lopen.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 15:16

Hij zwalkt niet op een rechterlijn (a - C) ( dat ie dronken is zeg maar)

MadeliefFury

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:23

Je kan dit aan ons vragen maar met je instructrice oplossen is denk ik beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:22

spatter schreef:
Beste tip: andere instructrice zoeken, iemand die niet verder komt als handen op de plek houden , heb je helemaal niks aan.

Ze gaat niet in op het probleem van het paard en je krijgt het paard echt niet lekker los op links door je handen maar op zijn plek te houden.

Paard zit vast op links, alleen de vraag waar op links en welke oefeningen zijn nodig om hem daar los te krijgen.
Verder is het erg belangrijk om te weten hoe lang je zulke oefeningen moet doen om te voorkomen dat je paard spierpijn op loopt en de volgende dag helemaal vast zit op links door de spierpijn .

Kan je paard uberhaubt wel op een rechte lijn lopen zonder te zwalken en in rechte stelling, waarschijnlijk niet.

Hier op bokt kan iedereen wel wat roepen maar de juiste oefeningen kun je alleen geven als je het paard hebt zien lopen.

Helemaal mee eens. Als jij je hand stil gaat houden gaat het paard daar alleen maar tegenaan lopen en zal hij of nog sterker worden, of achter de teugel gaan kruipen of het ergens anders compenseren.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:37

Is het paard sterk en zwaar op links of ben jij sterk en zwaar op links?
Heb je al eens geprobeerd domweg gelijke druk op te nemen? Dus rechts een beetje meer contact nemen en zelf links juist lichter maken ("je hand een beetje toesteken"). Het laatste even tussen haakjes en aanhalingstekens. Om aan te geven dat het een gevoel wat je moet krijgen, je moet natuurlijk niet domweg die linkerhand maar naar de mond steken en met een doorhangend teugeltje rijden en niets meer doen. Je moet links wel een beetje in gevoel houden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:10

Altijd het probleem oplossen daar waar het thuis hoort in het Scala der Ausbildung. (zoek dat op)

In dit geval is je probleem de losgelatenheid.
Dat wil dus zeggen dat je paard zich vast zet, waarschijnlijk afschermt tegen al jouw mogelijke inwerkingen.
Daar heeft hij een reden voor.
Een paard laat zich los als het gewend is aan en vertrouwd is met het ruitergewicht, de basis hulpen goed uitgelegd heeft gekregen en begrepen, vertrouwen heeft gekregen in zijn zachte, vriendelijke, kalme, hem respecterende en beschermende ruiter en zich door deze "laat meenemen" in het onbekende.
Het ontspant zich.

Pas in deze staat kun je zacht en vriendelijk aan het paard vragen om mee te gaan in de gevraagde buiging.
Buiging is eenzijdig loslaten, dit is de ingang.
Vragen is niet wijken voor druk.....

Eenmaal losgelaten zal het paard de hals willen strekken en zich laten buigen.
Met het buigen geeft het na op de binnenteugel.

NU kun je de tact ontwikkelen, tact is rustig en gelijkmatig voorwaarts gaan, dat kan alleenn maar in ontspanning.

Ben je hier, dat hangt je paard niet meer aan de teugel, het begint zich zelf te dragen.
Hangen op de teugel is een symptoom, het geeft aan dat losgelatenheid en tact niet bevestigd zijn.
Symptoom bestrijding werkt nooit, je moet het probleem bij de basis aanpakken.
Problemen zitten zelden in de mond, daar kun je ze dus ook niet oplossen.

Hoe meer je van de mond afblijft hoe minder problemen er later opgelost hoeven te worden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:58

simpelman en jij zit "ver weg" dus kunt haar ook niet persoonlijk op weg helpen :\

ik snap wat je bedoelt maar vrees dat jou tekst voor TS akrakadabra is

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:13

spatter schreef:
simpelman en jij zit "ver weg" dus kunt haar ook niet persoonlijk op weg helpen :\

ik snap wat je bedoelt maar vrees dat jou tekst voor TS akrakadabra is

Dat kunnen we beoordelen als ze reageert, zo niet dan is het voor haar kennelijk verspilde moeite, maar voor sommige meelezers misschien weer niet.
Zij lezen op veel topics mee en leren, en leren.
Ieder topic heeft een dubbele bodem.
;)

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:26

Handen stil houden op de plek is erg moeilijk bij een paard dat aan 1 kant vastpakt. Hoe stiller je handen hoe mooier het eruitziet voor de instructeur, juryleden en omstanders. Hoe het paard aanvoelt is andere koek. Daar moet je dus aan gaan werken, aan het loswerken, beide kanten kunnen ontspannen. Dat je dan onrustig bent met je handen lijkt mij minder belangrijk. Wanneer je paard beter gaat lopen kun je op een gegeven moment je handen ook gemakkelijker stilhouden. Zoals ie nu loopt volgens dit topic kun je nog niet met stille handen gaan rijden omdat je paard daar nog niet nageefelijk genoeg in is.
Ook raad ik je aan om met springteugels te rijden, dan heb je meer grip en kun je goed zien wanneer je je teugels gelijk hebt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:46

Je hebt een verkeerd beeld van wat een stille hand is en je bent niet de enige.
Een hand is stil wanneer hij dat is ten opzichte van de mond van het paard.
Dus niet wanneer hij niet beweegt ten opzichte van jouw lichaam.
Een contactteugel is een permanent, zacht, teder contact dat door de ruiter wordt onderhouden, er is nog geen spraken van aanleuninge en nageeflijkheid, dat komt pas als je het verdiend hebt met je mooie hand.
Een paard neemt bijna vanzelf aanleuning op een zachte hand.

Jonge, onervaren paarden en paarden die niet sterk genoeg zijn hebben nog geen goede balans en gebruiken hun hoofd als balanceerstok.
Dat moet en we ze toestaan.
Een blokhand neerzetten om ze daarin te belemmeren levert echt geen betere balans op voor het paard.
Het paakt alleen maar dat hij een houding zoekt om het bit te ontwijken.
Precies het tegenovergestelde van wat we willen.

Met een neusriem verkap je alleen maar de problemen.

Hoe sterker het paard wordt, hoe beter zijn balans, hoe stiller de hand wordt tov de ruiter.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:10

En om daar te komen wat "Simpelman" hier aangeeft is het uiteraard belangrijk eerst een goede basis op te bouwen, en die basis is vrij omvangrijk vergis je daar niet in.
Het niveau van ruiter en paard op dit moment is onderaan de ladder van de basis, dus idd nog heel veel werk voor de boeg voor je helemaal op die basis ladder bent.
Zonder die basis is verder opbouwen gewoon een onmogelijke opdracht , en dit geld zowel voor ruiter als voor het paard.
Goed les nemen en heel veel oefenen, en vooral ook je verdiepen in de psychologie (hoe leren paarden, wat begrijpen ze en hoe reageren ze ......)