Paard galoppeert niet aan onder de man na peesblessure???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Otte001

Paard galoppeert niet aan onder de man na peesblessure???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 20:05

Half november is mijn merrie in de draad blijven hangen en was haar pees half door. De DA zei dat ze geluk had, want het was de 'goede' pees en ze kon haar voet goed optillen. Alles gecheckt en na drie weken stalrust mocht ze weer de wei op, na 6 weken mocht ik ze weer berijden. Ik ben na 6 weken eerst begonnen met grondwerk en pas na 10 weken voorzichtig met rijden begonnen. Paar rondjes stappen, rondje draf, rondje stap, rondje draf en weer uitstappen.

Ze had er wel zin in dus ik dacht: laat ik eens een galopje vragen. Ze reageerde niet op mijn galopvraag. Oke, misschien te vroeg. Deze week opnieuw laten proberen door haar andere berijdster: liever doet ze het niet en ze trekt met het been dat beschadigd is geweest.

In de paddock rent ze wel rondjes in galop zonder te trekken.

Hierbij wil ik graag vragen aan anderen die een paard na lang stilstaan weer zijn opgestart of zij dit ook hebben gehad. Volgens mijn bijrijdster moeten we nog meer stappen en draven en zal - als haar spieren weer getraind zijn - het probleem weggaan en zal ze weer aangalopperen met ons.

Ik maak me zorgen: komt alles wel goed met mijn meissie?

Ben ik overbezorgd en moet ik even afwachten of terug naar de DA?

Kabouter123

Re: Paard galoppeert niet aan onder de man na peesblessure???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:10

Gaat het over de pees achter? Heb je hetzelfde aan beide kanten?

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 20:16

We hebben elk maar 1 galopje geprobeerd, elk een andere kant. Ene kant wou ze niet, andere kant met trekken van achterbeen. Volgens mij was strekpees geraakt toen en voor een derde door

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:22

Zeker weten dat het zo snel al helemaal genezen is? Is er een scan gemaakt voor je weer ging werken?
Peesblessures genezen vaak erg langzaam. Denk maar snel aan een half jaar tot een jaar.
En ik kan me ook voorstellen dat het paard die na 3 weken boxrust ineens het land op mocht zichzelf behoorlijk geforceerd kan hebben. Het is meestal een keuze tussen het 1 of het ander. En als je dan voor de wei kiest 24 uur per dag en al vanaf het begin van de blessure, zodat je niet elke ochtend een explosie hebt en ze het meest rustig zijn.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:23

De pees voor 33% door en dan na 3 weken stalrust de wei op en na 6 weken weer rijden..?
Phoe.. mag ik zeggen dat ik dat erg snel vind? :o

Er zit dus littekenweefsel op de pees en daar zit nou eenmaal geen rek in, dus dat kan best nog een tijd pijnlijk zijn bij aanspanning..

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:27

Is het been gescand voordat je ging galopperen?

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:30

Mijn paard had identiek dezelfde blessure en is daar ook (boven verwachting) zeer snel van hersteld.
Galoppeert ze aan de longe wel normaal?
Goed naar je paard kijken en bij twijfel kan je altijd eens scan laten maken.

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 20:31

Ze is heel rustig op de weide. Als ik er aan kom dan komt ze naar me toe en wil ze graag aan het werk. In de paddock begint ze op mijn vraag eerst altijd rustig te draven en doet dan een galopje. In januari toen het zo koud was ging ze daarna wel eens uit haar stekker door in rengalop te gaan en af en toe een bok er tussen te gooien.
Ik begrijp uit jouw tekst CaPrIole '79 dat het best normaal is dat ze nog geen 100% is en dat ik me nog niet ongerust hoef te maken maar met geduld en mate moet trainen met haar

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 20:32

Ze is verschillende keren gescand toen ze in de kliniek stond en de DA was heel verrast dat ze zo goed herstelde. Aan de longe galoppeert ze normaal.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:32

Bij peesblessure begin je toch sowieso met alleen stappen? Bij ons was het 6 weken boxrust, dan 6 weken alleen stappen aan de hand. Daarna terug naar kliniek voor nieuwe echo pees en die zag er oké uit dus 30 minuten stap voor 2 weken (onder de man)Daarna 30 minuten stap en 5 minuten draf 2 weken. Dan 30 minuten stap en 10 minuten draf weer 2 weken lang. Daarna moeten we terug naar de kliniek voor controle maar van galop is nu dus echt nog geen sprake. Paard mag op advies vd vee-arts ook nog steeds niet naar buiten helaas inderdaad, de kans op nieuwe blessure is gewoon nog te groot volgens haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:34

Dus je hebt 100% akkoord om weer gewoon te gaan trainen? Heb je geen trainingsschema mee gekregen? Klinkt mij allemaal zeer onwaarschijnlijk in mijn oren. Kan mij amper voorstellen dat je zo snel er weer op mocht.

Naar welke kliniek ben je geweest?

En het is niet normaal dat ze nog niet 100% is voor je weer gaat rijden.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:35

Precies. Bij ons een zeer strak schema waar we ons aan moeten houden, zie bovenstaande.
Longeren aan de longe op zo'n kort rondje lijkt me ook een slecht idee overigens.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 18-02-15 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 20:35

6 weken vond ik ook vrij snel vandaar dat ik het rijden pas na 10 weken opgepakt heb: 1 rondje stap :) en dat langzaam opbouwen. Pas nu in de 12e week draf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:36

Waar ben je geweest?

Mijn paard heeft een peesblessure gehad waarbij niets door was ofzo, gewoon een irritatie op een rot plek. En wij zijn een jaar onderweg geweest.. Na ongeveer 8 maand pas weer gaan draven.

Anoniem

Als uitgesloten dat niet het been is dan kan misschien nuttig zijn om keer naar de rug van paard te laten kijken. Door lange rust periode en ontlasten van ene been kunnen ze wel wat stijf worden in de rug.
Maar als in eerste instantie verhaal zo lees zal voorlopig nog even rust geven en vindt ook erg snel om al te galopperen. Ik zal zo wie zo pas doen wanneer echt 6 maanden draaft en paard zelf aangeeft dat hij graag stukje wilt galopperen.
Eigenlijk is bij herstellen van blessure heel belangrijk om paard zo goed mogelijk te proberen aan te voelen, niks te forceren en af toe juist tegen zich zelf te beschermen al wilt die wel zo graag.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-02-15 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Is ze na die 6 weken opnieuw gescand, voordat je erop mocht?

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 20:37

Kliniek Visdonk bij Roosendaal. 3 weken stalrust, 3 weken alleen kleine paddock of stal en daarna langzaam hervatten. Ik heb geen schema meegehad, heb nog speciaal gevraagd op wat ik moest letten en het advies was rustig hervatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:38

Bizar zo snel.

Ik kan je het opbouw schema van mijn paard wel eens PB'en. Dat je paard nog kreupelt bij belasting is echt duidelijk een teken dat ze niet hersteld is. Zou eens voor een second opinion gaan.

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 20:40

Het draven gaat goed - het is dat ik mevrouw de hele tijd moet vragen om toch te stappen - want het liefst gaat ze de hele tijd draven. In het begin 1 lengte gedaan en twee dagen gecontroleerd hoe haar loopgedrag was na inspanning maar daar was geen verschil in. In de weide galoppeert ze ook aan zag ik, alleen onder de man niet. Uit bovenstaande berichten lees ik dat ik gewoon rustig aan moet blijven doen en dat galop nog echt niet hoeft.

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 20:43

zou heel blij zijn met een opbouwschema WiancaR :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:43

Die van mij draafde en galoppeerde gewoon op 3 benen door.

Dit schema heb ik gehad:

Schema 1: 8 weken stappen, opbouwen van 5 minuten tot 10 minuten, 3x per dag.

Schema 2: 8 weken stappen, opbouwen van 10 minuten tot 20 minuten, 3x per dag.

Schema 3: 6 weken stappen, opbouwen van 20 minuten tot 30 minuten, 3x per dag.

Schema 4:
3 weken
2x per dag 20 minuten stappen, 5 minuten draven
1x per dag 30 minuten stappen
3 weken
2x per dag 20 minuten stappen, 10 minuten draven
1x per dag 20 minuten stappen, 5 minuten draven

- Terugval, paard in paniek geraakt op stal, been enorm dik en kreupel door fout van een ander -

Schema 5: 6 weken stappen, opbouwen van 5 minuten tot 20 minuten, 3x per dag.
(om te kijken hoeveel de pees kon hebben met snelle opbouw, prognose was niet erg positief. Pees flink slechtere geworden)

Schema 6:
2 weken
30 minuten stappen, 3x per dag
2 weken
2x per dag 30 minuten stappen
1x per dag 20 minuten stappen, 5 minuten draven
2 weken
2x per dag 20 minuten stappen, 5 minuten draven

Pees wonderbaarlijk hersteld en nog beter dan verwacht bij de start van de hele revalidatie. Het aantal minuten stappen was vanaf nu een richtlijn, meer stappen was geen enkel probleem meer. Ook was dit de laatste keer dat ze gingen scannen. Zwelling boven kogel zal altijd zichtbaar blijven, peesstructuur zag er op de scan zo goed uit dat scannen niet nodig meer was tenzij er veranderingen werden waargenomen vanaf de buitenkant.

Schema 6:
3 weken
1x per dag 30 minuten stappen, 10 minuten draven
3 weken
1x per dag 30 minuten stappen, 5 minuten draven
1x per dag 30 minuten stappen, 15 minuten draven
2 weken
1x per dag 20 minuten stappen, 10 minuten draven
1x per dag 20 minuten stappen, 10 minuten draven, 5 minuten galop (geen bochten)

Paard mag weer op de volte en in de stapmolen.

Schema7:
4 weken
1x per dag 20 minuten stappen, 15-20 minuten draven, 5-10 minuten galop (flauw voltes of recht uit)

Paard op de stenen aan de longe laten stappen, draven en galopperen. Moest het filmen, naar de kliniek sturen voor beoordeling. Beoordeling was gewoon zo door gaan en niet meer terug komen.
---

En inmiddels volledig hersteld, zwelling boven de kogel ook nog amper zichtbaar ondanks dat de verwachting was dat die zou blijven.

Echt, ga voor een scan bij een andere kliniek. Bij een pees die door midden was kan het herstel niet zo snel gaan.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:44

Mijns inziens had ze nog echt de wei niet op gemogen. Die pees kan dat galloperen en uit de stekker gaan zoals je schrijft nog helemaal niet aan na zo'n blessure. Je schrijft dat ze tijdens opname kliniek gescand is, maar daarna dus niet meer? Ik zit echt iedere 6 weken op de kliniek voor controle. Pas daarna mag ik weer verder opbouwen, zie bovenstaand schema.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:48

Ik moest ook elke 6 of 8 weken komen. Wij hebben er in het begin voor gekozen met de kliniek om eens in de 8 weken te komen. Mijn paard vond het nodig om echt een compleet drama te maken van de trailer (hooi was daar lekkerder ofzo :') ) zodra ze weer mee naar huis mocht en omdat het proces er toch niet sneller van zou gaan hadden ze zoiets van kom dan maar twee weken later. Was vanaf het begin al duidelijk dat ze sowieso een jaar onderweg zou zijn.

En mijn paard mocht ook inderdaad beslist niet de weide op. Zelfs niet in de stapmolen ofzo omdat het risico daar toch groter in is dat ze uit hun stekker gaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-02-15 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:48

Een scan als controle zou in dit geval misschien wel het meest handig zijn. Als de pees nog niet voldoende hersteld is moet je een stapje terug nemen en als het stijvigheid is moet je juist meer aan de slag met je paard.
Het meest opletten als je paard fris is, dan lopen ze echt door alle pijn heen en heb je het meeste risico dat er weer iets beschadigd raakt. Gelukkig is je paard rustig op de wei.

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 20:50

Visdonk is de gerenommeerde kliniek hier in de buurt dus verwacht dat zij een advies hebben gegeven waar ik op kon vertrouwen. Op mijn vraag of en hoe de nazorg nodig was vanuit de arts was het advies: alleen bellen als je denkt dat het niet goed gaat. Volgens DA gaat het paard niet los galopperen als het pijn doet ...
Ik ga rustig aan verder gaan en de galop pas over een maand weer vragen.