Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Eileen_ schreef:Ik heb hetzelfde als jij. Ik moet weten wáárom, als ik het nut er niet van inzie of ik snap niet waarom doe ik het met veel meer moeite
Nou heb ik een mega goeie instructrice die dat allemaal super kan uitleggen. En niet onbelangrijk; het werkt echt.
Als ik een volte maak druk ik m'n binnenbeen aan voor de buiging. Het leuke is, die reactie hoef je een paard niet eens aan te leren. Als je met je rechts van je paard staat en je drukt tegen de buik aan, zal hij al naar binnen kijken.
Qua beenligging zijn beide benen bij een volte gewoon op z'n plek. Niet verder naar voren of naar achteren.
Been naar achter= met achterhand wijken. Been naar voren= met voorhand wijken. Been op normale plek= met middenhand wijken. Zo simpel is het, het gaat eigenlijk gewoon allemaal om wijken voor druk.
Wat ik sowieso niet snap is dat sommige met een volte hun buitenbeen naar achteren doen? Hoe wil je dan een paard met buiging door een volte sturen? Hoe kan een paard in godsnaam met zn achterhand uitzwenken als je buiging hebt? Want als het goed is ga je niet als een plank door een bocht. Enige wat een paard kan is over de schouder weg lopen. Maar daar heb je die mooie teugels dan weer voor om de schouder te begrenzen
Voor de mensen die dus hun buitenbeen naar achteren doen in een volte; Hoe vragen jullie dan buiging?
Eileen_ schreef:[b]Been naar achter= met achterhand wijken. Been naar voren= met voorhand wijken. Been op normale plek= met middenhand wijken. Zo simpel is het, het gaat eigenlijk gewoon allemaal om wijken voor druk.
bibabennie schreef:Ik denk dat been gebruik per persoon en per paard verschillend is, het is maar hoe je het hebt aangeleerd en wat voor welk paard het beste werkt. Ik zef les bij iemand die altijd bij Anky getraind heeft en wij houden een hele makkelijke 'voor blonde mensen' manier van been geven aan.
Ik houd mijn been van mijn paard en mijn paard loopt in het tempo wat ik heb aangegeven, tot ik zeg dat ik een hoger tempo wil, dan tik ik hem aan (ik geef een snelle hulp, omdat ik ook een snelle reactie wil) hij reageert en ik houd mijn been er weer vanaf. Voor de zijgangen leg ik mijn been tegen hem aan en met galop aanspringen leg ik mijn buitenbeen naar achteren. Dit is alles wat ik met mijn been doe! ik corrigeer mijn paard ook niet met het been als hij scheef wordt, maar corrigeer dit door de schouder te verplaatsen. Hoop dat je hier wat aan hebt!
bibabennie schreef:Dit is alles wat ik met mijn been doe! ik corrigeer mijn paard ook niet met het been als hij scheef wordt, maar corrigeer dit door de schouder te verplaatsen. Hoop dat je hier wat aan hebt!
Kendra schreef:bibabennie schreef:Dit is alles wat ik met mijn been doe! ik corrigeer mijn paard ook niet met het been als hij scheef wordt, maar corrigeer dit door de schouder te verplaatsen. Hoop dat je hier wat aan hebt!
Klinkt inderdaad simpel en verstandig. Maar hoe verplaats je de schouder zonder 'been'? Ik gebruik mijn been dan namelijk om te begrenzen.