Verwijderd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ambicioso

Verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 23:08

X
Laatst bijgewerkt door ambicioso op 19-11-23 11:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Evelijn

Re: Paard kent geen stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:16

Heel veel geduld... en gewoon rustig stappen.. dan maar even geen contact... eerst maar eens ontspannen in de stap... want dat lukt haar kennelijk al niet.
Dus blijf er gewoon maar even af en ga gewoon een uur stappen... dat is ze niet gewend... ze weet dus niet dat dat kan als ze onder het zadel is... er moest altijd wat, dus ze bouwt dan snel spanning op.
Ik zou iig het zo aanpakken aan de hand van het verhaal dat jij vertelt. Gewoon even uit de modus "er moet gewerkt worden"

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:19

Bij de keuring maandag ook kritisch naar mond en gebit laten kijken. Dit is niet standaard, maar er kan een mede oorzaak zitten in haken/wolfskiesjes.

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 23:21

Evelijn schreef:
Heel veel geduld... en gewoon rustig stappen.. dan maar even geen contact... eerst maar eens ontspannen in de stap... want dat lukt haar kennelijk al niet.
Dus blijf er gewoon maar even af en ga gewoon een uur stappen... dat is ze niet gewend... ze weet dus niet dat dat kan als ze onder het zadel is... er moest altijd wat, dus ze bouwt dan snel spanning op.
Ik zou iig het zo aanpakken aan de hand van het verhaal dat jij vertelt. Gewoon even uit de modus "er moet gewerkt worden"
Laatst bijgewerkt door ambicioso op 19-11-23 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:28

Krijg je het zelf niet voor elkaar te laten stappen.. gewoon iemand er naast laten lopen en ouwehoeren maar..
Voor het paard misschien makkelijker omdat ze daaraan houvast heeft, en voor jezelf omdat jij je dan ook makkelijker ontspant (omdat je dan niet op je paard focust) ;)

Verder niet teveel willen.. en veel geduld en rust erin houden..

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 23:37

Casarell schreef:
Krijg je het zelf niet voor elkaar te laten stappen.. gewoon iemand er naast laten lopen en ouwehoeren maar..
Voor het paard misschien makkelijker omdat ze daaraan houvast heeft, en voor jezelf omdat jij je dan ook makkelijker ontspant (omdat je dan niet op je paard focust) ;)

Ze kan wel stappen hoor, als de teugels maar in een waslijn hangen.. Verbinding in stap is een no go bij haar

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:40

Das al heel wat.. dan ga je elke keer het punt opzoeken waar ze spanning op gaat bouwen, en dat ga proberen om af te laten vloeien..
Zo steeds een klein stapje verder als het vertrouwd is voor dr en ze durft te ontspannen..
Veel wendingen stappen is hierin het sleutelwoord.. ;)

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 23:44

Casarell schreef:
Das al heel wat.. dan ga je elke keer het punt opzoeken waar ze spanning op gaat bouwen, en dat ga proberen om af te laten vloeien..
Zo steeds een klein stapje verder als het vertrouwd is voor dr en ze durft te ontspannen..
Veel wendingen rijden is hierin het sleutelwoord.. ;)

Ga ik doen dankjewel! De tweede keer dat ik erop reed ging dat ook niet zo handig, had niet verwacht dat ze het niet kende en hield na een galop mijn teugels op maat en was nog bezig met loswerken. Schrok er toen van hoe ze erop reageerde, maar is eigenlijk best een logische reactie omdat ze het niet kent. Ga het nu stapje voor stapje oppakken :j

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:45

Wat een uitdaging ga je aan. Als je maar goed de tijd neemt en haar de tijd geeft om haar alles te leren. Volgens mij wel een leuk paardje, succes met elkaar

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 00:03

2IJsjes schreef:
Wat een uitdaging ga je aan. Als je maar goed de tijd neemt en haar de tijd geeft om haar alles te leren. Volgens mij wel een leuk paardje, succes met elkaar

Klopt, ik hou wel van een uitdaging. Vind het veel leuker om een paard zelf te trainen dan een 'kant-en-klaar' paard. Het is een paard met een superlief karakter en rustig in de omgang, dus dat rijden moet wel goed komen! Ik zal over een tijdje posten hoe het gaat :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 14:59

tamary schreef:
Bij de keuring maandag ook kritisch naar mond en gebit laten kijken. Dit is niet standaard, maar er kan een mede oorzaak zitten in haken/wolfskiesjes.

Dat kan haar dwars zitten zoals Tamary schrijft maar ze kan ook door eerdere ruiter(s) beschadigingen hebben in de mond waardoor ze het niet verdraagt dat je ook maar heel eventjes aan haar mond zit. Dat zou ik zeer zeker heel goed checken bij de keuring!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:22

Ik had het zelfde probleem, ik had passage, draf en galop, ook best leuk! Ik begon altijd maar gewoon met losdraven, ik hou niet van nutteloze discussies met mijn paard, en dat tussendoor steeds stukjes proberen te stappen. Als je perse wilt losstappen ga je een gevecht aan, terwijl je het wilt doen ter ontspanning! Als je dat zo langzaam uitbouwt komt het vanzelf goed.

MadeliefFury

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:26

Je zou kunnen proberen om in de stapmolen te beginnen met rijden en dan werken en als dat goed gaat steeds korter in de stapmolen en daarna in de bak verder

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:28

In de stapmolen rijden? huh?

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:32

miloufalco schreef:
Casarell schreef:

Ze kan wel stappen hoor, als de teugels maar in een waslijn hangen.. Verbinding in stap is een no go bij haar

Hier nog een gevoelige pony, wel niet zo'n geval als deze, maar toch.
Gewoon proberen rustig de teugels elke keer weer een stukje aan te pakken, desnoods elke keer rijden maar een centimetertje

Succes!

lipizzaner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:47

Leuk paard! Gewoon licht contact en meegaan met de mond? Ze zal je geven wat je wilt als je van achter naar voor rijd, zonder te ´vragen´. Vragen is vaak eisen in de ogen (mond) van een paard. Hoeft niet zo te zijn dat jij dat nu (bewust) doet, maar zo komt t wel over op haar. Als ze in anderhalve maand veel voor dr kiezen heeft gehad op rijtechnisch gebied, kun je nu beter een stapje terug doen. Neem de tijd voor het stappen, maak er geen toestand van! Succes!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:18

Ik zou dan gewoon beginnen met stappen, en dan inderdaad de teugels als een 'waslijn', en iedere keer een paar cm erbij pakken, zo weinig dat ze het nauwelijks merkt (en niet te snel willen gaan, ook al gaat het goed, gewoon stoppen als het goed gaat en pas de volgende keer weer wat meer centimeters erbij pakken). En het zo steeds wat meer uitbreiden en proberen het protestmoment steeds verder uit te stellen.
Verder sluit ik me aan bij @lipizzaner. Succes! :)

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 19:41

Bedankt voor jullie advies allemaal! Het gaat al best goed! Ik gebruik een heel zacht bitje nu en kan al wat verbinding hebben, maar doe het nog steeds rustig aan. Maar beetje bij beetje zal het steeds beter gaan. We komen er wel :). Zal over een tijdje ook foto's plaatsen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:46

Fijn om te horen!

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:44

Fijn! Geduld is het beste met zulke paarden! (met alle paarden trouwens)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:50

8)7
MadeliefFury schreef:
Je zou kunnen proberen om in de stapmolen te beginnen met rijden en dan werken en als dat goed gaat steeds korter in de stapmolen en daarna in de bak verder

In de stapmolen rijden ? Jij zou graag verongelukken of zo ?