Oefeningen galop.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hillady

Oefeningen galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 21:47

Hallo!

Ik rijd sinds een poosje een E-pony bij. Het is een NRPS en super gevoelig.
Original haar vorige bijrijder reed haar heel anders dan ik doe, hoog en in de krul. Ik rijd haar daar integen erg ontspannend en laag.
Hier door zijn er wat complicaties op getreden, wat vooral bij de galop kwam. In draf gaat t altijd heel goed alleen in galop ging het slecht.
Uiteindelijk begon ze haar nek steeds hoger in de galop doen en daarna bokken. Dus ik direct met de eigenaar overlegd en een check gedaan bij de masseur, de masseur zei dat ze bij de heupgewrichten vast zit. Dus direct afspraak gemaakt.

Hierna wil ik wel weer verder trainen voor de wedstrijden. Maar heeft iemand daarvoor goede oefeningen, om die ontspanning in de galop te krijgen?

Uiteraard heb ik les, maar ook voor thuis wil ik nog wat goede ontspannings oefeningen voor thuis in de galop.

Groetjes!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:49

Ik zou vaker galopperen. Maar dan steeds korte stukjes, zodat ze sterker kan worden. Waardoor ze dan ook eerder gaat ontspannen. Dus bv een volte galoperen en dan weer wat anders doen in draf of in stap. Zodat je daar eerst weer de ontspanning hebt. En van daaruit weer een volte of een stukje rechtuit galopperen. En dit kun je dan op een gegeven moment steeds verder uitbouwen.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 21:54

FriesWytske schreef:
Ik zou vaker galopperen. Maar dan steeds korte stukjes, zodat ze sterker kan worden. Waardoor ze dan ook eerder gaat ontspannen. Dus bv een volte galoperen en dan weer wat anders doen in draf of in stap. Zodat je daar eerst weer de ontspanning hebt. En van daaruit weer een volte of een stukje rechtuit galopperen. En dit kun je dan op een gegeven moment steeds verder uitbouwen.

Ga ik zeker doen! Dankjewel :D

Area51

Re: Oefeningen galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:05

Ik lees even mee want ik heb eigenlijk dezelfde situatie! Doe idd veel dezelfde korte stukjes en een beetje schakelen, dat helpt bij mij heel erg goed. Ook volte langzaam verkleinen en vergoten helpt (heel rustig en weinig in het begin).

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 22:09

ster21 schreef:
Ik lees even mee want ik heb eigenlijk dezelfde situatie! Doe idd veel dezelfde korte stukjes en een beetje schakelen, dat helpt bij mij heel erg goed. Ook volte langzaam verkleinen en vergoten helpt (heel rustig en weinig in het begin).

Ook heel erg bedankr voor je reactie. Hoop nog meer te krijgen!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:12

Ik lees ook even mee :) hebt het zelfde probleem. Mijn pony ontspant ook niet makkelijk. :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:13

En nog een belangrijke tip. Neem er de tijd voor. Denk niet dat dit dan binnen een paar weken is opgelost. Dit kost tijd.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 22:19

FriesWytske schreef:
En nog een belangrijke tip. Neem er de tijd voor. Denk niet dat dit dan binnen een paar weken is opgelost. Dit kost tijd.

Nee oke. Was ik ook al niet vanuit gegaan gelukkig :)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:58

Het kost inderdaad tijd, het paard waar ik op rijd heeft ook geregeld last van te veel spanning, vooral in de galop. Mij is toen de tip gegeven veel af te wisselen in hoofd en halshouding, dus van iets ronder naar de lage lijn, naar halsstrekken, weer naar rond. Echter is dit alleen mogelijk als het paardje lekker voorwaarts en over de rug loopt, dus ook (zoals hierboven al genoemd) de overgangen, tempowisseingen en de reactie aan het been is erg belangrijk.

Al met al is geduld hierbij het allerbelangrijkst!

succes!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 08:54

En kijk eens aan de longe hoe het daar gaat. Als het paard daar gemakkelijk voorwaarts-neerwaarts gaat, dan zit het in je eigen rijden en komt het "vanzelf" goed als je je eigen lijf op orde hebt. Als het paard aan de longe als een giraffe gaat, dan zou je het paard aan de (dubbel) longe of met de pessoa kunnen gaan trainen. Dan wordt het paard ook sterker zonder belasting, en gaat begrijpen wat je bedoeld. Dat kun je dan weer meenemen onder het zadel.