Trainingsschema jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maanlicht

Trainingsschema jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 14:13

Zoals sommigen van jullie weten heb ik de mogelijkheid om een jong paard te rijden, ze is nu 4 jaar.

We hebben haar afgelopen zomer/najaar beleerd onder het zadel, en zijn begonnen met inrijden.
Ik heb haar toen 4 keer per week gereden/gelongeerd (een avond in de week een uurtje met haar naar groepsles op de manege, volgende dag ongeveer een kwartiertje longeren, en nog 2 keer in de week 10 minuten longeren, 20 minuten rijden in de wei). Af en toe wat minder (lag ook aan het weer).

Na een tijdje ben ik gestopt op de manege omdat het weer steeds minder werd, en ze de conditie eigenlijk niet had om een heel uur dressuurwerk te doen. Dit vond ik oneerlijk om van haar te vragen.

Vervolgens ging het vriezen en was het erg slecht weer. Daarom ook besloten om haar lekker stil te laten staan, tot het weer het wat meer toelaat. Ze staat 24/7 op de wei met vriendjes!

Binnenkort wil ik dus graag serieus met haar aan de slag.

Hiervoor wil ik graag een soort trainingsschema maken, maar ik weet niet zo heel goed waar ik moet beginnen.
Ze heeft nu dus helemaal geen conditie en staat al sinds eind december stil en is echt moddervet :+, haha!

Ik heb nu voor de eerste paar weken als ik weer begin zoiets in mijn hoofd:
Dinsdag: 15 minuten longeren
Donderdag: 15 minuten longeren
Zaterdag: 15 minuten longeren

Kan iemand mij helpen? Zijn hier meer mensen met (jonge) paarden die een tijdje hebben stil gestaan? Hoe bouwen jullie dat weer op? Ik sta open voor tips en info!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:24

Ik heb die van mij 2x in de winter een periode rust gegeven. Toen ze 3 was een paar maanden, toen ze 4 was een week of 6.

Dat moddervette is kwalijk. Hoeveel te eten krijgt ze? En hoeveel beweging krijgt ze naast het werk dat je haar gaat laten doen?

Wij hebben altijd aangehouden dat je een paard traint adhv de leeftijd: Een 4 jarig paard dus 4x per week mentale en fysieke uitdaging aanbieden (dressuurtraining, grondwerk, longeren). Kan je haar mee het bos innemen? Als je die mogelijkheid hebt zou ik dat ook zeker aanpakken: Kilometers maken en vet eraf!

15 minuten longeren is weinig uitdagend en lijkt me vrijwel enkel conditioneel opbouwen. Ik zou dit afwisselen met trainen en buitenrijden.

Maanlicht

Re: Trainingsschema jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 14:28

Moddervet is overdreven, maar ze heeft wel een hooibuikje. Ze krijg alleen hooi.
Uiteraard wil ik haar niet enkel gaan longeren, maar lijkt me voor de eerste week dat ik iets met haar ga doen wel goed. Conditie opbouwen lijkt me eerst het belangrijkste. Verder zal ik inderdaad ook met haar naar buiten gaan. Maar na zo'n lange stop wil ik liever eerst weer beginnen met longeren, en vooral aan de hand dingen doen voordat ik er weer op stap.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:31

rechte kilometers maken zijn sowieso veel beter. Altijd op een rondje is heel intensief voor het lichaam.
Ik zou lekker rechtuit en eventueel buitenritjes maken, stappen worden ze ook heel sterk van. En dan gewoon rustig opbouwen, zoals in hardloopschema's voor mensen.

steeds 1 minuten draven, daarna 2 minuten draven etc..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:31

Als 'ie braaf is onder de man zou ik daar niet te lang mee wachten. Conditie opbouwen is over het algemeen buiten veel makkelijker dan in de bak, dus als het een optie is zou ik nadenken over buitenritjes en/of aan de fiets mee. Moet 'ie natuurlijk wel braaf genoeg voor zijn.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:33

je kan de eerste week best beginnen met longeren, misschien een dag wandelen aan de hand, lekker naar buiten, weet niet of je dat vaker doet?
de tweede week zou ik een keertje onder het zadel meepakken, en dit gaan opbouwen.
buitenritten zijn ook erg goed voor opbouw van de spieren.

intel_1x

Re: Trainingsschema jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:35

Juist niet teveel longeren. Is erg belastend voor de gewrichten en pezen. Beter rechtuit op buitenrit en tempowisselingen en overgangen maken.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 14:37

Renee_S schreef:
je kan de eerste week best beginnen met longeren, misschien een dag wandelen aan de hand, lekker naar buiten, weet niet of je dat vaker doet?
de tweede week zou ik een keertje onder het zadel meepakken, en dit gaan opbouwen.
buitenritten zijn ook erg goed voor opbouw van de spieren.

Ja precies, zoiets.
Naast de fiets vind ik een beetje een eng idee. Ze is heel erg braaf, maar als ze ergens van schrikt ben ik haar meteen kwijt als ik ook nog op een fiets zit.

Ze vind het wel erg leuk om lekker over straat te lopen, dus dat zullen we ook veel gaan doen. Is ook goed voor de hoeven. En misschien een andere pony mee, dat ze lekker kan volgen.

Bedankt al voor jullie tips! *\o/*