Beste Bokkers,
Zoals de titel al zegt; verschillende problemen! Ik rijd 2 jaar op een manege met een manegepaard. Ik heb zelf geen geld om de verzorging van een paard onder controle te houden , laat staan de tijd. Dus misschien in de toekomst
Iedergeval,
Ik rijd dus op een manegepaard , dat nogal snel gaat. Ik heb vaak op bokt gelezen over een heet paard , te snel, voorwaarts paard , remt niet af etc etc. nu zal ik de mijne even voorstellen; het is een merrie , echt een schat! Maar als ik er op rij , poeh, hard werken zeg! Of nouja, ontspannen! Ik ben van begin al gespannen om paarden gereden , en dat had ook vrijwel een grote invloed op mijn houding en balans. Dus een paar maanden geleden reed ik op deze merrie , en mensen die ervaring hebben met haar , zeiden nog ; ontspannen, alleen maar ontspannen. Nou ja , ik dacht ; we zullen het zien! En zoeeefff , ze rende weg. Het is een ontzettend gevoelig paard , dat absoluut niet van spanning
houdt. Maarjaa , ik had van begin af aan al spanning opgebouwd. Dus had ik een paar privelessen genomen , en ging het eigenlijk steeds beter! Dus nu denk ik; ik wil een stapje verder.
Vraag 1: Als ik op haar rijd , ben ik al gelijk ontspannen. Ik vindt het sowiesow erg fijn om op haar te rijden omdat ik weet hoe ze voor een groot deel in mekaar zit! En ik wil zelf ook dat zij zich ontspant , (ik zie dan vaak dat ze haar hele hals strekt naar de grond) ze ziet er dan heel ontspannen uit. Dat wil ik liever ook, want dan is ze al wat ontspannen , dan dat ze haar hoofd alleen maar naar boven zet. En later ook in draf. Dus hoe kan ik dit slim aanpakken? (figuren rijden? stelling? etc.)
Vraag 2:
En ik heb ook meestal dat ze haar hoofd telkens op en neer beweegt , dus; haar hoofd van onder naar boven en dat is alleen in draf. Mijn teugels zijn goed opmaat , nooit te slap. Dus hoe kan ik dit het beste aanpakken, als ik les krijg van mijn eigen instructrice doet ze het nooit maar als ik in een groepsles rijdt met een andere instructrice doet ze het wel.
Ik had ook nog een paar andere vragen, maar ik zie dat ik al veel tekst heb geschreven dus ik hou het hierbij!
Adviezen en tips zijn welkom
Melany