Hoofd omhoog, rug op slot

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xponylove

Hoofd omhoog, rug op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 16:39

Heey, mijn verzorgje heeft altijd haar hoofd omhoog en haar rug op slot. martingaal en elastiek werkt niet. ze wil ook nooit haar hals laten strekken. Heeft iemand tips??

kleinvosje

Re: Hoofd omhoog, rug op slot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:40

Iedereen heeft dezelfde tip: LESGEVEN!!! Echt waar, als je niet goed weet hoe je het doet, doe je eerder fout dan goed.

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 16:46

maar het is mijn verzorgpony en dat mag niet van de eigenaar

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:47

Dan zou ik stoppen met rijden. Klinkt misschien heel banketstaaf, maar een pony wat vastzit krijg je niet ontspannen omlaag..

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:48

Misschien kun je iemand vragen die veel verstand heeft van paarden om te kijken naar hoe je rijd. Of je kunt iemand een filmpje laten maken en dat op bokt zetten. Overleg even met de eigenaar, als het om zijn/haar pony gaat lijkt het me verstandig om even te brainstormen over een oplossing. En zoals hierboven word gezegt zorg dat je paard los is. Misschien is longeren ook een idee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:56

Doet ze dat in alle gangen of begint het als je gaat draven?
Ze noemen dat de rug wegdrukken....als hij op slot zit komt ze niet meer vooruit.

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 17:30

in alle gangen. oo, dan drukt ze haar rug weg

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:51

indegoofy schreef:
maar het is mijn verzorgpony en dat mag niet van de eigenaar

Wil die eigenaar dan niet wat langer van zijn pony genieten? Leg hem uit dat de pony er beter van wordt. Je kunt gewoon iemand op stal les komen laten geven.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:53

Toch echt les nemen. Je kunt de pony niet met hulpteugels tot ontspanning dwingen, je moet leren de pony naar ontspanning te rijden.

Wat doet de pony aan de longe?

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:57

Idd, wat doet de pony aan de longe ?

kan ook zijn dat het tuig niet goed is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 01:46

les les en nog eens les......
Er zijn genoeg lesgevers die ook bij jou op locatie komen lesgeven.
jij zegt martingaal , werkt niet en elastiek ook niet, tjaaaaaa zomaar wat hulpteugels gaan uit uitproberen is nooit de oplossing hoor, de beide hulpmiddelen werken enkel verticaal in en dat stimuleert het paard om er tegen in te gaan trekken dus je bereikt eigenlijk net hetgeen je juist niet wil.
Om dit te gaan oplossen moet je eerst lateraal gaan werken, dan gaat het paard vanzelf al meer meegeven, en van daaruit dan verder werken op het verticale.
Maar nogmaals , doe dit niet op eigen houtje , zoek een lesgever/Trainer die jou en het paard daar les in geeft.

angelawwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 01:58

ik heb het idee dat TS erg jong is, en dit geeft niet maar doet me twijfelen aan de ervaring in het rijden van TS, ook door de reacties. nogmaals dit geeft niet maar zo weet ik niet of het paard werkelijk vast zit in de rug (rug wegdrukt) of dat het aan de rijvaardigheid ligt van TS. het feit dat het paard alleen maar met zijn hoofd in de lucht loopt wil namelijk niet zeggen dat hij ook zijn rug weg drukt. hulpteugels werken (zeker als het onder het mom van "proberen" gaat) vaak averechts en hebben dan geen enkel nut.

als de rug werkelijk blokkades heeft raad ik je aan met de eigenaar te overleggen voor een osteopaat en te longeren met een pessoa.

maar aangezien ik hier nogal aan twijfel en het heel goed aan de rijvaardigheid kon liggen in dit geval zou ik zorgen voor een goeie instructeur/trice op locatie. die zijn er echt meer dan genoeg en daar kan de eigenaar weinig tegen hebben mits je de lessen natuurlijk wel zelf betaalt maar dat lijkt me meer dan normaal als je zelf wilt leren rijden. het is niet zo dat je op een paard/pony stapt en altijd maar gewoon weg kan rijden. dat maakt deze pony alleen maar duidelijker. zonder les kom je er niet, het is nog nooit iemand allemaal aan komen waaien.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 02:06

Waarom mag je van de eigenaar geen les? helpt hij/zij je zelf wel?

Ik denk sowieso dat het niet zo helpt om het met hulpteugels op te lossen, als het paard zijn rug uitdrukt omdat hij eigenlijk niet anders kan (vanwege jouw houding of misschien dat het tuig niet goed ligt oid) dan gaat hij kan je hem misschien wel in een houding dwingen maar wordt hij daar alleen stijver van.