Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sady schreef:Na een aantal uitbraken en vallen ben ik behoorlijk onzeker en bang geworden.
Citaat:Probleem is dat hij zeer slecht over zijn rug gaat en dan probeert uit te breken als het te lastig begint te worden voor hem.
Sady schreef:Heb inmiddels al een afspraak bij de paardenkliniek in Emmeloord staan eind Februari. Hoop ook dat daar aan het licht komt wat er loos is. Toch wil ik niet blijven rijden met slof.
Gieltje2002 schreef:Ten eerste vind ik het heel knap dat je dit topic opent. Het valt niet mee om toe te geven dat je bang bent om op je paard te stappen. Niet alle mensen durven dit toe te geven. Dat is dus de eerste stap die je hebt genomen naar een oplossing. Ten tweede ben je je ervan bewust dat rijden met slof niet de oplossing is. Het is niet eerlijk naar het paard. Zo kan deze nooit over zijn rug leren lopen, maar dat realiseer je je. Dat is alleen maar goed. Veel mensen blijven in zo'n geval rijden met slof en als je deze verkeerd gebruikt, gaat dit ten koste van het paard (ik rij overigens nooit met slof of wat voor hulpteugel dan ook. Heb altijd geleerd daar waar de rijkunst ophoudt, beginnen de hulpteugels...). De oplossingen zijn hierboven al gegeven.
- Laat je paard grondig nakijken. Je wilt zeker weten dat het niets mankeert.
- Mocht het paard gezond en pijnvrij zijn, laat er dan iemand op rijden, die het paard ook weer zekerheid geeft. Want ik denk dat het paard ook stress en angst ondervindt van het rijden. Al is het alleen maar doordat jij er met angst op zit. En dat is dan ook vaak het lastige aan paarden. Je kunt jouw angst niet voor ze verbergen.
- Kijk of je tijdelijk op een ander braaf paard kan rijden om zo jouw zelfvertrouwen weer een beetje terug te krijgen.
- Verdiep je eens in het rechtrichten van paarden. Mijn paard was vroeger vaak boos en opstandig. Hij bleek erg scheef te zijn. Door een instructrice te zoeken die mij hielp met het rechtrichten van mijn paard, heb ik nu een heel braaf en tevreden paard. Geen strijd meer.
Heel veel succes. Je bent in ieder geval bereid om te vechten om over je angst heen te komen en niet meteen een ander paard te kopen. Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen. Mijn ervaring is dat paarden niet zomaar iets doen. Er is altijd een goede reden voor.