bok vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

bok vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 16:07

Ik ben bezig met de zoektocht naar een nieuw paardje.
Nu ben ik een pony tegen gekomen die me heel erg aanspreekt kwa uitstraling. Ik ben nog niet wezen kijken. Maar ik heb al aardig heen en weer gemaild met de eigenaresse. En ook de nodige foto's en filmpjes ontvangen.
De pony wil alleen nog wel eens een bokje geven, met name bij het aan galoperen. Nu vraag ik me eigenlijk af wat de oorzaak hiervan kan zijn.
Ik vind zelf dat de pony niet heel ontspannen loopt. Wat ik op de film zie is dat ze vooral bokt als er met (veel) druk gereden wordt. Op het filmpje wordt ze door 2 personen gereden. Persoon 1 rijdt met minder druk en dan bokt ze naar mijn idee minder. Persoon 2 rijdt met (erg) veel druk en dan komt ze ook meer in opstand. Bij deze persoon geeft het ook geen fijn beeld, pony probeert mond open te doen wat niet lukt omdat die dicht gesnoerd zit met sperriem.

Zouden jullie bij een pony gaan kijken die dit beeld laat zien? Ik heb zelf een hele andere manier van rijden, maar ik weet natuurlijk nog niet of ze bij mij ook bokt. Uiteraard zal ze gekeurd worden als ik haar wil kopen. Maar ik vind dit lastig te beoordelen of het de moeite waard is om te gaan kijken. Dus even jullie mening.
Het bokken is trouwens niet gemeen ofzo, ik ben ook niet direct bang dat ze me eraf zal gooien ofzo.
Verder lijkt ze enorm lief en aanhankelijk. Een heel gevoelig paardje.

Anoniem

Re: bok vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:08

Ik zou zelf dan wel even wat meer doen dan een basiskeuring...

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:11

Bokken en staken...
Persoonlijk zou ik nog even verder zoeken en anders heel erg goed laten keuren inclusief foto's.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:15

Hmm lastig. Als je er erg weg van bent kun je altijd kijken en zien wat er gebeurt als je rijdt. Doe de neusriem desnoods af om echt te kunnen zien hoe ze reageert. In elk geval zeer goed keuren, ook bijv rug op de foto.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:18

Kijken kan nooit kwaad lijkt mij?
Tenzij het een aantal uur rijden is, dan snap ik dat je niet zomaar daarheen gaat.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:20

wij gingen bij een pony kijken die er leuk uitzag op de foto , daar aangekomen stond hij al echt tegen de muur aan de ring , wij zo van 'oke ???' toen erop na voorrijden wat er niet echt ontspannen uitzag.
je had het gevoel dat als je de teugels los liet , je zo ter aarde zou vallen , was echt verschrikkelijk !
toch meegenomen op redenen , doe hem nu nooit meer weg !!! zo'n ander paard bij ons , heel licht in de hand , 2X b mee gestart en 2x 1e met beide keren 1 winstpunt ! zelf complimenten omdat hij zo ontspannen liep !
ga kijken , heb je een klik , neem hem eens op proef

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 16:31

Ik vind het erg lastig. Als ik zo haar uitstraling zie, heeft ze een hele zachte uitstraling. Het is niet enorm ver rijden, dus dat scheelt. Ik wil haar sowieso laten keuren en ik zat idd ook te denken aan een foto van de rug. Ik zit niet op een pony met ks te wachten of iets dergelijks.
En ik moet er bij zeggen dat ze de hele dag op stal staat, dus misschien is er ook wel een gedeelte opgekropte energie bij.
Het totale beeld ziet er niet erg heftig uit, maar ook absoluut niet ontspannen.
Het is natuurlijk ook lastig om zo te beoordelen of het door een slecht passend zadel oid komt, of dat er echt wat aan de hand is.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 16:33

faunty schreef:
wij gingen bij een pony kijken die er leuk uitzag op de foto , daar aangekomen stond hij al echt tegen de muur aan de ring , wij zo van 'oke ???' toen erop na voorrijden wat er niet echt ontspannen uitzag.
je had het gevoel dat als je de teugels los liet , je zo ter aarde zou vallen , was echt verschrikkelijk !
toch meegenomen op redenen , doe hem nu nooit meer weg !!! zo'n ander paard bij ons , heel licht in de hand , 2X b mee gestart en 2x 1e met beide keren 1 winstpunt ! zelf complimenten omdat hij zo ontspannen liep !
ga kijken , heb je een klik , neem hem eens op proef

Heb je hem ook laten keuren? Of echt op de gok meegenomen?
Wel fijn dat hij zo veranderd is bij jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:01

Als je vermoed dat het rijtechnisch is, dan kun je de stap wel nemen. Sommige paarden bokken uit onbalans of omdat het ze heel moeilijk vinden om achter door te treden, of het nog niet kunnen. Kan idd ook joligheid zijn. Ik zou zelf eens gaan kijken en rijden, kijken wat er gebeurt als jij t vraagt.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 18:51

Ik heb het filmpje ook even aan een vriendin laten zien. En zij ziet hetzelfde als ik. Dus ik ga in ieder geval kijken bij het paardje.
@Joolien: het ziet er niet uit als joligheid. Ik denk dat het rijtechnisch is, misschien in combinatie met slecht passend zadel ofzo. Maar ik kan er natuurlijk niet in kijken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:26

oneside schreef:
Bokken en staken...
Persoonlijk zou ik nog even verder zoeken en anders heel erg goed laten keuren inclusief foto's.

hier sluit ik mij volledig bij aan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:41

Waarom zou je gaan kijken naar een paardje waar je twijfels bij hebt? Bij twijfel: niet doen. Er staan bergen leuke, gezonde, niet bokkende/stakende paarden te koop.

Zo'n paardje zou je helemaal (ook foto's van nek, rug, benen) moeten laten keuren, waardoor je honderden euro's verder bent.

Daarbij weet je nooit hoe een paard veranderd als de rijstijl bij de nieuwe eigenaar (jij dus) heel anders is. Sommige hele brave paarden worden ineens draken (en ook omgekeerd, maar daar zou ik niet op gokken). Zoek een paard dat meteen bij je past, dan is de kans het grootste dat je er veel plezier van gaat hebben.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:21

Persoonlijk vind ik zulke paarden steeds een beetje een uitdaging, ik zou in jou plaats zeker en vast wel gaan kijken.
Net door die bestaande probleempjes zakt ook de verkoopprijs, en dan is het uiteraard enkel als de dierenarts er ook van uit gaat dat het paard gezond is, mssn een heel leuke leservaring met zo'n paard.
Iedereen roept maar om foto's, ik heb nog nooit zulke foto's van een paard laten maken, een beetje gezond verstand en inzicht in paarden en de hulp van een dierenarts gewone oppervlakkige keuring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:07

Ik heb het filmpje gezien en ik denk ook zeker dat het rijtechnisch is. Wel denk ik dat ts er flink geduld mee moet hebben want het lijkt er wat ingesleten te zitten.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 16:38

Bedankt voor de reacties. Ik ga in ieder geval kijken het weekend. En dan zie ik wel verder.