Wat is creatief rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anniek22

Wat is creatief rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 10:26

De titel zegt het al: wat is nou eigenlijk creatief rijden..?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:51

Creatief of recreatief?

Bij creatief denk Ik aan achterste voren hindernisje springen ;)

Recreatie rijden , is rijden zonder wedstrijd te rijden. Word minder Veel van van het paard verwacht dan . Wordt vaak ook minder gereden of getraint dan bij een sportpaard. Soms wel bakwerk vaak afgewisseld met buitenrijden

Anniek22

Re: Wat is creatief rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 14:53

Ik bedoel creatief. Werd gisteren gezegd in m'n les. Mijn IJslander heeft afwisseling nodig en toen zei hij dat ik creatief moest rijden en niet altijd volgens het boekje.
Hij zei voorbeelden zoals cirkels, groot en klein draaien/rijden, en slalommen. Weten jullie nog meer dingen?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:57

Hoe lang rijd je al??? Want dat heet geen cirkel dat heet een volte :+ ik zou afwisselen met buitenrijden, dressuur, springen of vrijheidsdressuur.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:59

Ik rij heel vaak kris kras door de bak. Als ik vind dat pony op dat moment een wending nodig heeft, dan doen er dat :+ en dat eindigt wel eens in een creatief figuur. Voltes van verschillende groottes en verschillende soorten slangenvoltes... Keer een balkje of wat pilinnen in de bak zetten en daaromheen rijden. Ik rij zelden figuren zoals ze bedoeld zijn volgens mij

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:59

Misschien veel overgangen, creatief zijn met je figuren, veel stuuroefeningen. Maar als je IJsje afwisseling nodig heeft is het misschien ook leuk om af en toe eens een sprongetje te doen, of balkjes te draven galopperen. je kan zoveel verzinnen..

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 15:00

Bedankt. Ik rij 11 jaar. Het wordt soms een cirkel en soms een vilte genoemd haha ;-)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:03

Cas, in België noemen ze een volte ook wel een circel. Wat je instructeur bedoelt met creatief rijden weet ik niet, maar met afwisseling denk ik dat je niet dagelijks hetzelfde moet doen.
Dus ook eens een keer balkjes lopen, springen, buiten rijden, longeren, grondwerk. Ook in de dressuur kun je afwisselen door verschillende oefeningen te doen, waardoor je paard goed op jou moet letten omdat hij niet de hele tijd dezelfde rondjes rijd.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 15:08

Dankjulliewel ik kan weer een poosje vooruit hihi

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:12

Probeer als je in de bak rijdt nooit een zijde/ronde in de bak te hebben dat je niks doet, dus altijd een figuur of tempowisseling :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:22

Cas123 schreef:
Hoe lang rijd je al??? Want dat heet geen cirkel dat heet een volte :+ ik zou afwisselen met buitenrijden, dressuur, springen of vrijheidsdressuur.

Cirkel, volte, allemaal hetzelfde. Muggenzifterij die Niks met haar ervaring te maken heeft.
Creatief rijden is voor mij 'out of the box' denken maar volgens mij bedoelt jouw lesgever meer dat je hem moet bezig houden. Laat de standaard figuren los, blijf hem verrassen met wendingen, overgangen en tempowisselingen. :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:23

Ik denk dat je instructeur bedoelt dat je niet alleen officiële figuren op de letter moet rijden.

Een figuur op zich is niet heilig. Het is maar een middel om een bepaald doel te bereiken. Misschien kun je je eens verdiepen in de doelen die je wilt bereiken en op welke punten je je pony wilt verbeteren. Dan leer je ook de gymnastiserende functies van de verschillende figuren en kun je daarop variëren naar wat je pony nodig heeft.

Wat over het algemeen een hele nuttige en leuke is uit de western is het klavertje vier. Je zet 4 pionnen neer in een vierkant en rijdt om iedere pion een kleine volte, steeds over het midden. Je kunt variëren in de volgorde waarop je de pionnen rijdt, waardoor je bijvoorbeeld ook achtjes kunt maken. Je kunt meerdere voltes maken om één pion. Steeds één kant op of links- en rechtsom afwisselend. Je kunt ook variëren met binnen- en buitenstelling. Je kunt bij een pion een balkje neerleggen, etc. etc.
Let wel op dat dit vrij zwaar voor je pony kan zijn. Ik weet niet wat zijn conditie en opleidingsniveau is. Om het minder zwaar te maken kun je regelmatig weer even rechtuit over de hoefslag rijden. Je moet je pony hiervoor uiteraard ook eerst goed los rijden.

Filmpje, niet echt duidelijk, maar voor het idee. Dit meisje heeft ook een pion in het midden gezet. Dat kan, maar vind ik zelf niet handig.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 01-02-15 15:47, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Filmpje toegevoegd

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:26

een paar voorbeelden:
- middendraf op de korte zijde
- middendraf niet laten op houden aan het eind van de lange zijde maar volhouden door de wending
- voltes op de diagonaal rijden
- van hand veranderen door bv te wenden over K-X-G-C-H of K-G-C-H en afwisselen door bij C dan weer eens rechts hoefslag te volgen
- in iedere hoek van de bak een volte tien meter rijden

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:59

Lieke schreef:
Cas, in België noemen ze een volte ook wel een circel. Wat je instructeur bedoelt met creatief rijden weet ik niet, maar met afwisseling denk ik dat je niet dagelijks hetzelfde moet doen.
Dus ook eens een keer balkjes lopen, springen, buiten rijden, longeren, grondwerk. Ook in de dressuur kun je afwisselen door verschillende oefeningen te doen, waardoor je paard goed op jou moet letten omdat hij niet de hele tijd dezelfde rondjes rijd.

Oh ik kom nooit in België.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:06

ik heb ook een ijslander, en heb ook vaak te horen gekregen dat ik creatief moet rijden.
die trainer bedoelde ermee dat je elk rondje/half rondje door de bak, een ander figuur moet rijden, zoals: kleine voltes, gebroken lijn, slangenvoltes, maar vooral veel 8jes. ik moest ook veel overgangen rijden: stap, tölt, stap, draf, stap, galop, stap, tölt, stap, draf, stap, galop, en zo door. je kunt het ook met alleen tölt en stap doen, of tölt, stap, en draf.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 17:13

Okee thx iedereen!

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:16

Misschien veel leuke dingen doen ook zonder zadel bitloos van alles kan je bedenken

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:08

Bij creatief rijden denk ik inderdaad aan minder de hoefslag, meer figuren (ook de niet officiële), veel tempo wisselingen. Ook eens zo snel mogelijk van de ene naar de andere kant van de bak in galop, daar stil staan, omdraaien en weer terug. Gewoon "lol met je knol" ipv te netjes willen rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:17

creatief rijden vind ik dat je gaat "gebruiken wat je krijgt".
Dus niet bij A, deze oefening, maar wanneer hij iets stelling neemt, jij daar gelijk een oefening op in zet waarbij je die stelling kunt gebruiken.
Het leren aanvoelen en gebruiken van de mogelijkheden die je paard geeft.
dwz niet altijd maar afwachten, maar het paard scherp aan je hulpen zetten dmv veel schakelen. De oefeningen die je maakt, wel goed voorbereiden en netjes afmaken. (niet slordig) tussendoor komen er altijd situaties die je kunt gebruiken.
Maar creatief is ook wanneer je bijv je handen te laag houdt, bewust je handen iets te hoog gaat houden, zodat het gevoel zo anders is, dat je niet snel weer terug valt en daarbij wanneer je iets terug valt, je handen dan juist precies goed staan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:21

Precies. Continu spelen met je oefeningen, en niet alles volgens de regels uit het dressuurboekje rijden. jezelf en je paard blijven verrassen en niet op de automaat rijden.

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:25

Creatief rijden, ik heb dit ook een tijd gedaan. Ik had er op een gegeven moment een soort spelletje van gemaakt, ik mocht niet langer dan 4 passen op de hoefslag. Probeer dat maar eens, nou ik ben me bezig geweest met figuurtjes haha! Van alles wat mogelijk was, ook verzon ik wel eens mijn eigen figuurtjes! Ik vond dat echt ontzettend leuk om te doen :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:29

Angela schreef:
Bij creatief rijden denk ik inderdaad aan minder de hoefslag, meer figuren (ook de niet officiële), veel tempo wisselingen. Ook eens zo snel mogelijk van de ene naar de andere kant van de bak in galop, daar stil staan, omdraaien en weer terug. Gewoon "lol met je knol" ipv te netjes willen rijden.

ben ik het niet mee eens.
Om vriendelijk (mogelijk) te rijden, moet je wel bewust rijden en dus netjes. Jezelf blijven verbeteren

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:37

ik leg ook vaak balkjes neer :) Soms recht achter elkaar, soms in een cirkel, of in nog heel andere figuren. sprongetje, in-uitje, etc. dan kan je zowel eroverheen als ertussendoor. Kan ook wel eens leuk zijn :P

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:50

Maartje_M schreef:
Ik rij heel vaak kris kras door de bak. Als ik vind dat pony op dat moment een wending nodig heeft, dan doen er dat :+ en dat eindigt wel eens in een creatief figuur. Voltes van verschillende groottes en verschillende soorten slangenvoltes... Keer een balkje of wat pilinnen in de bak zetten en daaromheen rijden. Ik rij zelden figuren zoals ze bedoeld zijn volgens mij

Dit is dus wat ts haar instructeur bedoeld. Liefst continue wenden; bv een rechtsomkeerd en van daaruit direct een grote volte inzetten, gevolgd door direct weer een figuur. Zelfbedachte figuren; dus je niet vasthouden aan alleen een volte hier en daar, gebroken lijntje en van hand veranderen. Overgangen en schijnovergangen rijden.
Zo min mogelijk rechte lijnen rijden.
Dat bedoeld je instructeur ts.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:54

Cas123 schreef:

Haha, nou in de westernsport noem je een volte dus gewoon een cirkel. Dus dat is helemaal
geen vreemde term en heeft ook niets te maken met 'hoe lang rijd je al' *\o/*

Creatief rijden .. doen wat er op dat moment in je opkomt. Hier wil in jaar links, hupattee. Nu ga ik naar rechts. Nu draai ik een stukje. Stoppen, terug, vooruit etc :) Actief bezig zijn :D